Iran Varzeshi

درآمدآسياي­ي هزينهجلب رضايت شاكيان

- رضا حمیدی ‪Reza Hamidi‬

باشــگاه اســتقالل تا دي ماه ســال جــاري از طلبكاران خــود مهلت گرفته اســت تــا بدهيهاي معوقه به آنها را پرداخت كنــد. طي توافقي كه ميان باشــگاه استقالل و شاكيان قديمي انجام شده، باشگاه اســتقالل بايد ظرف ماههاي آتي و تا رسيدن موعدي كه توافق شــده، منابــع مالي مورد نيــاز براي جلب رضايت شــاكيان را تامين كند و به هر دليل باشــگاه اســتقالل نتواند مبالغي كه مقروض است را بپردازد، كنفدراســي­ون فوتبال آســيا كه مرجع رســيدگي به اين ماجرا اســت از محل درآمدهاي باشگاه استقالل در رقابتهاي ليگ قهرمانان آســيا اقدام به پرداخت بدهيهاي معوقه خواهد كرد. طبق ســنوات گذشته تيمهايي كه در رقابتهاي آسيايي حضور مييابند، به واسطه حضور در اين بازيها مبالغي را پس از پايان هر فصل از رقابتهاي خود از كنفدراســي­ون فوتبال آسيا دريافت ميكنند. درآمدهايي كه بخشــي از آن بابت جواز كســب ورود به اين رقابتها است و بخشي هم ميتواند از كنار پيروزيهاي احتمالي باشــد. در واقع هر چــه جايگاه تيمها در اين رقابتها رفيعتر باشــد درآمد بيشــتري هم خواهند داشت. باشگاه استقالل در ســالهاي گذشته مبالغ چشــمگيري را به واسطه حضور در اين بازيها به دست آورده است و همچنان از اين شانس و اقبال برخوردار است كه از درآمدهاي كنفدراســي­ون فوتبال آسيا مبالغي را به چنگ آورد. با توجه به بدهيهاي انباشــته باشگاه استقالل و تاكيد كنفدراسيون فوتبال آسيا به پرداخت ديون باشگاههاي حاضــر در اين رقابتهــا، چنانچه اســتقالل توانايي پرداخت همه بدهيها را نداشــته باشد، مبالغ از محل درآمدها برداشــته خواهد شد. البته ميزان بدهيهاي باشگاه استقالل قطعا بيشــتر از آن درآمدهايي است كه از كنفدراســي­ون فوتبال آسيا ميگيرد و بايد منابع بيشتري باشد تا رضايت همه شاكيان جلب شود. با اين حال اما كنفدراسيون فوتبال آسيا همه درآمدهايي كه استقالل به واسطه حضور در رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا كســب كرده را به حساب شاكيان ميريزد تا در مراحل بعــدي الباقي بدهيها نيز پرداخت شــود. به احتمال فراوان كار پرداخت بدهي به بازيكنان به درازا خواهد كشيد اما حداقل فايدهاي كه توافق اخير دارد اين اســت كه ديگر خطري باشگاه استقالل را تهديد نميكند و باشگاه استقالل ميتواند به فعاليت حرفهاي خــود ادامه دهد. پيش از اين توافق گفته ميشــد به واسطه شكايت بازيكناني همچون آندرانيك تيموريان، اســتقاللي­ها حاال ميتوانند پس از ماهها نفســي به راحتي بکشــند. طبق توافقي که با وکالي شاکیان شده این باشــگاه مهلت گرفته تا دي ماه سال جاري طلب بازیکنان ســابق خود را بپردازد. این خبر ميتواند موجي از آرامش را در باشــگاه اســتقالل ایجاد کند؛ باشگاهي که تا پیش از این توافق در خطر محرومیت از حضور در لیگ قهرمانان آســیا و حتي لغو پروانه حرفهای نیز قرار داشــت. البته این ضرب االجــل به معناي پایان گرفتاريهاي باشــگاه استقالل نیســت و مدیران این باشــگاه باید در راســتاي تامین بودجه کافي براي جلب رضایت شاکیان اقدامهاي بیشــتري انجام دهند... كاوه رضايي، آرش برهاني و هاشــم بيكزاده، باشگاه استقالل حتي تا آستانه از دست دادن پروانه حرفهای خود نيز پيش رفته است اما رايزنيها در اين باره باعث شد تا فعال خطري استقالل را تهديد نكند.

استقالل‌بدهي‌روي‌بدهي‌م ‌يگذارد

مساله شــكايت اين چند نفر شايد قطرهاي باشد در برابر دريايي از شــكايتهاي­ي كه از باشگاه استقالل شــده و به نتيجهاي نرسيده اســت. اگر كنكاشي در پروندههاي انضباطي كه در فدراسيون فوتبال موجود اســت داشته باشيم به اين نتيجه ميرسيم كه باشگاه استقالل ديون بســياري را به گردن دارد و دچار يك بحران مالي كامال جدي اســت. گرچه بخش بزرگي از اين بدهيها ناشي از بيتوجهی به پرداخت مالياتها و جرايمي است كه به واسطه ديركردها شده.

امــا به هر حال همه اين ديون بر گردن باشــگاه اســتقالل است كه بايد پرداخت شود اما با رويهاي كه اكنون در نحوه اداره باشــگاهها وجود دارد خيلي بعيد اســت كه باشگاه اســتقالل بتواند بدهيهاي انباشته خود را بپردازد. باشگاه استقالل سال هاست از حقوق اوليه خود كه كســب درآمد از راه حق پخش و قانون كپي رايت اســت، بهره نميبرد. در واقع نه صداوسيما حقوق باشگاه اســتقالل را به طور مكفي ميپردازد و نه قانون كپي رايت رعايت شــده تا حقوق اين باشگاه زير سوال نرود. مادامي كه اين وضعيت حاكم باشد نه مديران كنوني و نه مديراني كه در آينده به اســتقالل ميآيند نميتوانند سايه سنگين بدهيها را از باشگاه استقالل دور كنند. بدون شك اگر حال و روز استقالل همين باشــد كه هست و اين باشگاه نتواند درآمدزايي قابل توجهي داشــته باشــد در بخش زيرساختي نيز استقالل به آن آرمانباشگا­هي كه همگان انتظار دارند، بدل نخواهد شد. باشگاهي كه بعد از 72 سال هنوز از داشتن زمين بازي اختصاصي محروم است و بنيه مالي بسيار ضعيفي دارد و اگر دولت دست حمايتي خود را از روي دوش اين باشگاه بردارد، عمر اين باشگاه كوتاه و كوتاه ترخواهد شد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran