Iran Varzeshi

خط حمله دو نفره، راه حل بحران گلزنی

4-4-2 خطی، آرايش مورد عالقه مربی آلمانی

-

اســتقالل تنها يك بازي را با مربــي موقت گذراند و مديران باشــگاه خيلي زود با وينفريد شــفر به توافق رســيدند. آنها وقت را هدر ندادند و اميدوارند اين مربي آلماني بتواند با اســتفاده از تعطيــالت ليگ تيمش را بســازد. استقالل تا پايان هفته هشــتم امتيازات زيادي از دست داده و شــفر بايد هرچه زودتر بتواند تيمش را به ســطح انتظارات هواداران و نام اســتقالل برساند. او در مصاحبــهاش گفته كه بازيكنان تيم مشــكل بدني و انگيزشي داشتند، ولي روي مشكالت تاكتيكي استقالل هم تاكيد كرده.

منصوريان در شــروع ليگ تركيبهاي مختلفي را امتحان كرد و هيچوقت نتوانست به تيمي كه دلخواهش بود برســد، ولي انتظار ميرود شــفر رويه متفاوتي در پيش بگيــرد و تركيــب ثابتي را انتخاب كند. ســابقه او در كارلســروه­ه ميتوانــد مايه اميــدواري هواداران اســتقالل باشــد. تيمي كه در دهه 80 به دليل سقوط و صعودهايش به آسانســور بوندسليگا تبديل شده بود، ولي شــفر توانست تيم منسجمي بسازد تا تيم آبيپوش جايگاه مســتحكمي در ميانه جدول پيدا كند. شــفر با ريزبيني و توجه به جزييات توانســت تيمي سختكوش و هماهنگ بســازد كه با اضافه شدن اوليور كان، ينس نووتني و مهمت شــول از آكادمي باشگاه تقويت شد و حتي توانست تا نيمهنهايي جام يوفا هم برسد.

آرايش مورد عالقه شفر از نگاه سايتهاي تخصصي فوتبــال 4-4-2 خطي با دو هافبك دفاعي اســت و به احتمال زياد در اســتقالل هم از اين روش استفاده كند. مهمترين ويژگي اين چيدمان بلوك دفاعي مستحكمي اســت كه با شش بازيكن ســاخته ميشود. استقالل به طور متوسط در هر بازي يك گل خورده كه آمار خوبي نيســت و اين چيدمان به تقويت ســاختار دفاعي تيم كمك ميكند. از طرف ديگر استقالل جاي خالي گلزن قهــاري مثل كاوه رضايي را هنوز احســاس ميكند و با خط حمله دو نفره شــايد مشــكل گلزني كه مهمترين معضل فعلي تيم اســت هم برطرف شود. در اين روش اما جايي براي بازيكن شــماره 10 نيست و هافبكهاي خالق تيم مثل شــجاعيان، اسماعيلي و جباروف بايد به لب خط بروند يا روي نيمكت بنشــينند. هر سه بازيكن تجربه بازي در هافبك كنار را دارند، هرچند كارآييشان در كانال مركزي بيشــتر است. از طرف ديگر شجاعيان در تيم ملي و استقالل بهعنوان يكي از دو هافبك دفاعي به ميدان رفته، هرچند در امــور دفاعي تبحر بازيكنان تخصصي اين پست را ندارد.

احتمــال ديگر اين اســت كه شــفر تصميم بگيرد از آرايــش 4-2-3-1 اســتفاده كنــد كه از مشــتقات 4-4-2 خطــي اســت. اين همان آرايشــي اســت كه منصوريان تيمش را بر اساس آن بسته و از شروع فصل با آن بازي كرده. اســتقالل بــراي هافبك دفاعي روزبه چشمي و اميد نورافكن را دارد و بازگشت اميد ابراهيمي بهتريــن اتفاق بــراي تقويت خط مياني اســت. در اين آرايش دست شفر كامال باز است تا بهترين مثلث را براي خط ميانياش انتخاب كند، ولــي مهمترين دغدغهاش انتخاب يك شــماره 9 آماده اســت تا آمار نيم گل زده در هر بازي را ارتقا دهد. شهباززاده، قرباني و بيتسعيد گزينههاي بازي در اين پســت هســتند، ولي هيچكدام از آنها هنوز موفق به گلزني نشــدهاند. اســتقالل تنها با برد و گلزني اســت كه از اين بحران نجات پيدا ميكند و هيچكدام از اين ســه مهاجم بعيد است در اين زمان كوتاه آنقدر متحول شوند كه بتوانند نقش منجي تيم را به عهده بگيرند.

مربــي باتجربه آلماني مدعي اســت كه در روزهاي گذشــته بازيهاي استقالل را تماشــا و تحليل كرده و قطعا براي شــروع ايده تاكتيكياش را هم انتخاب كرده. احتمال جديتر اين است كه او براي حل بحران گلزني تيمــش بــازي با دو مهاجــم را انتخاب كنــد، هرچند تمرينها و عملكرد بازيكنان در زمين اســت كه او را به تصميم نهايي ميرساند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran