Iran Varzeshi

قدوس، رقيب جهانبخش و طارمي

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

قدوس به جاي رقابت با اشکان دژاگه، باید به فکر سبقت از بازیکناني نظیر علیرضا جهانبخش و مهدي طارمي باشد. دو بازیکني كه در قریب به اتفاق بازيهاي تیم ملي در مقدماتي جام جهاني حضور داشتند و در نقش بال راست و بال چپ بازيهاي درخشاني به نمایش گذاشتند. این رقابت تا جام جهاني ادامه خواهد داشت. مگر اینکه كيروش براي قدوس پست جدیدي تعریف كند یا روش بازي تیم ملي را تغییر بدهد. فعال منتظر تصمیم كيروش ميمانیم.

توگو، حريف دســت و پا بستهاي بود اما كيروش تفكرات ويژهاي در ســر داشت، حتي مقابل تيمي كه برخي از ستارههاي خود نظير برادران آييته و امانوئل آدبايور را همراه نداشت و با تركيبي جوان پا به ورزشگاه آزادي گذاشته بود. درســت مثل ايران كه تقريبــا با تيم دوم مقابل توگو بازي كرد و البته با دو گل به برتري رسيد.

كيروش پــس از مدتها، از پلن B بازي تيــم ملي رونمايي كرد. تــا قبل از توگو، روش بازي تيم ملــي 4-2-3-1 بــود؛ از آن زماني كه جــواد نكونام و آندرانيــك تيموريان براي تيــم ملي بــازي ميكردند تا هميــن بازي با ســوريه در مقدماتي جــام جهاني. هر چند در اين بيــن برخي اوقات هم روش بازي تيم ملي تغيير ميكرد. نمونهاش جام جهاني 2014 كه كيروش تصميم گرفت روش بازي تيم ملي را به 4-3-3 تغيير بدهد.

بازي با توگو نشــان داد كيروش استفاده از پلن B را نيز در دســتور كار قرار داده و چه بســا اين روش تبديل به روش نخســت بازي تيم ملي هم بشــود. در ايــن روش، تيم ملي با استفاده از سه هافبك متمركز به زمين ميرود و نقش بازيســاز به خودي خود حذف ميشود. اســتفاده از همين روش باعث شــد تا مهدي ترابي از كنارهها به مركــز زمين برود و مقابل توگو يكي از هافبكهاي مياني تيم ملي باشد. يا وحيــد اميري كه در دقايــق پاياني هافبك ميانــي متمايل به چپ بود، آن هم به جاي بال چپ كه سالهاست در تيم ملي پست تخصصي اميري محسوب ميشود.

كيروش مقابــل توگو بازي با يك هافبك دفاعي را انتخاب كرد، بر خالف بازيهاي قبل كــه او دو هافبــك دفاعــي را در تركيب قرار ميداد. هميشــه يكي از هافبكهــاي دفاعي ســعيد عزت اللهي بود و ديگــري از بين علي كريمــي، اميــد ابراهيمي، كمــال كاميابينيا، احســان حاجيصفــي و اين آخريهــا روزبه چشــمي انتخاب ميشد. حاال و در تغيير روش بازي تيم ملي، ســعيد تنهاست و البته دو بازو روي دست خود دارد. بازوهايي كه مقابل توگو، مهدي ترابي و احمد عبدا... زاده بودند.

اين روش بــازي، هجوميتر از روش قبلي اســت. البته اگر كيروش تصميم نگيرد ســه هافبك مركز زمين را از بين هافبكهاي دفاعي انتخاب كند. مثال سعيد عزت اللهي را در مركز و اميد ابراهيمي يا احسان حاجيصفي را جلوتر از او بازي بدهد. در اين صورت، باز هم تركيب تيم ملي ايران شــكلي تدافعي به خود ميگيرد و اين همان مســالهاي است كه انتقاد ميسازد. انتقاد از جذاب نبودن بازي تيم ملي كه چندان هم منطقي نيست.

مقابل توگو، سامان قدوس نخستين بازي ملــي خود را انجــام داد. آن هم پس از كش و قوسهاي فراوان كه درباره حضور يا عدم حضور او در تركيب تيم ملي ايران وجود داشــت. قرار بود كيروش از قدوس در پســت شــماره 10 استفاده كند. پستي كه اشكان دژاگه در روش 4-2-3-1 در آن بازي ميكرد؛ بهعنوان بازيساز و كســي كه رابط خط هافبك و حمله اســت. كيروش حتي به قدوس گفته بود بايد با دژاگه براي بــازي در تركيب اصلي تيــم ملي رقابت كند. اين اتفاق اما رخ نداد.

كيروش روش بازي تيم ملي را تغيير داد و بازيســاز را از تركيب حذف كرد. قدوس هم كه قرار بود شماره 10 باشد به كنارههاي زمين منتقل شد تا نقش يك بال كناري را بازي كند. حضــور قدوس در كنارهها باعث شــد تا ترابي به مركــز بيايد و اين بزرگترين تغييري بود كه كيروش در پست بازيكنان بهوجود آورد.

ماحصل بازي با توگــو، جز بردي كه تيم ملي به دســت آورد، رونمايي از پلن B، حضور بازيكنان جديد در تركيب اصلي، محك خوردن آنهــا و البته در نظر گرفتن پســت جديد براي ســامان قدوس بود. به نظر ميرســد كيروش روي قدوس بــراي بازي در كنارهها حســاب كرده. بازي در بال راســت يا چپ كه بازيكناني نظير عليرضا جهانبخش، مهدي طارمي و وحيد اميري آنجا حضور دارند.

قدوس به جاي رقابت با اشــكان دژاگه، بايد به فكر ســبقت از بازيكناني نظير عليرضا جهانبخش و مهدي طارمي باشد. دو بازيكني كــه در قريب بــه اتفاق بازيهــاي تيم ملي در مقدماتــي جــام جهاني حضور داشــتند و در نقش بال راســت و بــال چپ بازيهاي درخشــاني به نمايش گذاشتند. اين رقابت تا جام جهاني ادامه خواهد داشــت. مگر اينكه كيروش براي قدوس پســت جديدي تعريف كنــد يا روش بازي تيم ملــي را تغيير بدهد. فعال منتظر ميمانيم.

به نظر ميرسد كيروش روي قدوس براي بازي در كنارهها حساب كرده. بازي در بال راست یا چپ كه بازیکناني نظیر علیرضا جهانبخش، مهدي طارمي و وحید امیري آنجا حضور دارند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran