Iran Varzeshi

نوبرانه دووميداني

- آزاده پيراكوه ‪Azadeh Pirakouh‬

ليــگ يعني پــول. اندازهاش فرق ميكند. گاهي ميشــود ليــگ فوتبالي كه رقمهــاي ميلياردي جابهجا ميشــود، گاهي هم ميشــود چيزي شــبيه پينگ پنگ كه بازيكنان خوبش رقمي حدود 50 ، 60 ميليون ميگيرند. زمانــي هم در خودش پول دارد امــا در حد بخور و نمير. مثل پولي كه در ليــگ مردان دووميداني ميدهند. بهترين نفر حــدود 10 ، 15 ميليون تومان ميگيرد و ورزشــكارا­ني هم هستند كه كل دريافتيشــ­ان 2 ، 3 ميليون تومان ميشود اما وقتي مســابقهاي با عنوان ليگ برگزار ميشود و تنها امتيازش اين اســت كه به ورزشــكار فرصت حضور در رقابت داده شــده، آيا باز هم ميتوان گفت ليگ برگزار شده است؟ مســابقهاي كه ســه تيم از پنج تيم حاضر در آن، هيچ پولي به بازيكنانشـ­ـان ندادهاند و قرار هم نيســت بدهند؛ چه نام دارد؟

ليگ دووميداني بانوان مرحله نهايي خود را پشت سر گذاشت و دانشگاه آزاد را بهعنوان قهرمان خود معرفي كرد؛ مســابقهاي كه مثل هر رويــداد ديگري نكتههاي خــاص خود را دارد امــا برخي نكتههايش تامل بيشــتري را ميطلبــد، مثل ضــرورت حضــور نونهاالن و نوجوانــان در تركيب تيمها يا رقابت فشــرده بيــن دختران اما چيزي كــه نميتوان به اين راحتي از كنارش گذشت، اوضاع مالي است كه بر اين رقابتها حاكم بوده. موضوعي كه شايد طرحش ابتدا اين ذهنيت را به وجود آورد كه باز بحث تكراري بي پولي دووميداني است اما نكتهاي كه در ليگ امســال ديده شده؛ كمي فراتر از يك بحث تكراري اســت. مسابقهاي با عنوان ليگ برگزار شــده اما گويا ســه تيم از تيمهاي حاضر در اين رويداد با اين شــرط در رقابتها شــركت كردهاند كه پولي نپردازند و ورزشــكارا­ن هم كه فضايي براي ديده شــدن ندارند، اين شــرط عجيب را قبول كردهاند و در رقابتهاي امسال حاضر شدهاند. اتفاقي كه بعيد اســت در ليگ مردان و در هيچ رشــته ديگري تكرار شود. به وفور هستند ليگهايي كه باشگاهها در پايان فصل به وعدهشان عمل نميكنند و پول ورزشكار را نميدهند اما اينكه در ابتداي راه به ورزشكار گفته شود هيچ پولي پرداخت نميشود، نوبر است؛ نوبرانهاي كه در دووميداني باب شده است.

اوضاع بد باشگاهها در دووميداني و رفت و آمد پي در پي تيمها كه گاهي هســتند و گاهي هم نيســتند؛ نه موضوع غريبي است و نه دست فدراسيون اســت اما نميتوان به تالش صرف فدراسيون براي برپايي ليگ نمره قبولي داد. فدراســيون دووميداني خوشحال اســت كه در روزهاي بيانگيزگي باشــگاهها توانسته ليگش را ســرپا نگه دارد؛ اتفاقي كه بدون اطالع از جزييات مسابقه دختران، بايد آن را به فال نيك گرفت اما آيا صرفا برگزاري، همه چيز اســت؟ فدراسيون در هر دو بخش مردان و دختران سعي كرد ورزشكاري بيرون نماند تا حداقل بخشــي از هزينههاي زندگي ورزشكاران از طريق برگزاري ليگ فراهم شود اما آيا در شــرايطي كه برخي از ورزشــكارا­ن حتي هزينه رفت و آمدشان را هم نميتوانند تاميــن كنند، ميتوان ايــن نتيجه را گرفت كه فدراســيون به اهدافش در برگزاري ليگ رسيده است؟

ليگ دووميداني در هر دو بخش مردان و زنان امتيازي محاسبه ميشود؛ به اين ترتيب كه ورزشــكارا­ن بابت امتيازي كه به دســت ميآورند، پــول ميگيرند. مثال به نفر اول هر ماده 9 امتياز داده ميشود و به يك ورزشكار بابــت هر كــدام از اين امتيازهــا 100 هزار تومان داده ميشود. ضرب اين دو عدد در هم ميشود 900 هزار تومان كه اگر اين ورزشكار در دو ماده شركت كرده باشد و در هر دو ماده اول شود، براي يك مرحله ليگ يك ميليون و 800 هزار تومان و براي سه مرحلهاش (با حفظ همين شــرايط و اولي در تمام مراحل)؛ جمعا 5 ميليــون و چهارصد هــزار تومان ميگيرد. اين وضعيت ايدهآل ترين وضعيتي اســت كه براي يك دووميدانيك­ار دختر به وجود ميآيد كه شــامل تعدادي چهره خاص ميشود و به مراتــب هر چقدر رده بچههــا پايينتر بيايد، خب اين عدد هم كمتر ميشود. پس تا همين جاي كار و در صورت اجراي همين وضعيت، اوضاع چندان خوب نيست چه رسد به اينكه تيمي بگويد هيچ پولي نميدهيم. مثل كاري كه سه تيم در ليگ امسال كردهاند. يعني جز دانشگاه آزاد و پيام نور كه با ورزشكاران توافق مالي داشــتهاند، بقيه صرفــا حضور را پاداش ورزشكاران گذاشتهاند. دختران هم كه فرصت زيادي براي رقابت ندارند، تصميم گرفتهاند تن به اين شرايط بدهند؛ بخصوص اينكه تيمهاي كمي براي اين رقابتها اعالم آمادگي كردهاند و همين باعث شده تا اين شرايط تقويت شود و فقط نامي از يك تيم باشد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran