Iran Varzeshi

ماتيچ؛ از بيروت تا دمشق

-

وســلين ماتيچ هدايت تيم ملي بســكتبال سوريه را برعهده گرفت. بســكتبال آســيا به زودي وارد رقابتهاي انتخابي جام جهاني ميشــود كه در اين راســتا ســوريه، وســلين ماتيچ سرمربي صربستاني را براي تيم ملي خود به خدمت گرفت. ماتيچ كه سابقه هدايت تيم ملي ايران را نيز دارد در رقابتهاي انتخابي جام جهاني مليپوشــان سوريه را هدايت خواهد كرد. او كه ســال 2009 و پس از المپيك به ايران آمد، كارش را با دومين قهرماني ايران در آسيا آغاز كرد و تيم ايران را در اين ســال قهرمان آســيا كرد. سال بعد مهمترين رقابت بسكتبال در سطح قاره كهن بازيهاي آســيايي گوانژو بود كه با توجه بــه دو قهرماني پياپي، تيم ايران شــانس اول قهرماني به حساب ميآمد اما اين اتفاق نيفتاد و ايران و ماتيچ به مدال برنز رسيدند! مدالي كه البته با تكرار نتيجه قبلي، بهترين مدال ايران در اين رقابتها به حساب ميآمد.

تيم ايران به دليل قهرماني در ســال ،2009 بهعنوان نماينده آســيا راهــي رقابتهاي جهاني شــد و در نهايت هم نوزدهم شــد! پايان كار ماتيــچ و تيم ايران، رقابتهاي پر حــرف و حديث و البته تلخ 2011 قهرماني آســيا بود. رقابتهايي كه ايران رفته بود براي قهرماني اما در آن بازي عجيب و غريــب، بازي را به اردن باخــت و حتي به جمع چهار تيم برتر هم نرســيد. پس از آن بازي و مسابقات بود كه تا سالها درباره حواشي آن بازي و مسائل پشت پردهاي كه گويا ماتيچ هم در آن نقش داشــته، صحبت شد و افراد مختلف در ايــن باره اظهارنظر كردند. با اين حال هيچوقت نشد كه خود ماتيچ از آن بازي عجيب و غريب و تورنمنتي بگويد كه بدترين نتيجه تاريخ ايران در دوازده سال گذشته در آن ثبت شده است.

او تا سال 2002 در صربستان دستيار بود اما همزمان در ليگهاي مختلف اروپايي مربيگري ميكرد. ماتيچ براي آخرين بار ســال 200۷ در ليگ اســتوني مربيگري كرد و ســپس به ليگ لبنان آمد و ســرمربي ساجس شد. حضور يكســاله او در اين ليگ، او را به كشورهاي ديگر آسيايي از جمله ايران شناســاند و در نهايت او را در سال 2009 مربي ايران كرد. آخرين باري كه او بهعنوان مربي در بســكتبال آســيا ديده شد، حضور كوتاه مدتش در تيم ملي لبنان بود. لبنانيها پس از ناكاميهايش­ــان، او را كه به بســكتبال اين كشور آشنا هم بود، به روي كار آوردند اما نتيجهاي نگرفتند و او كه سال 2015 به اين تيم آمده بود، همان سال و پس از ناكامي در كسب سهميه المپيك ريو، از لبنان هم رفت.

ماتيچ پس از رفتــن از ايران، بهعنوان اســتعدادي­اب فدراســيون جهاني بسكتبال انتخاب شــد و به همكاري با فيبــا پرداخت. او در دورههاي مختلــف رقابتهاي جوانان و نوجوانان جهان، بهعنوان اســتعدادي­اب فدراسيون جهاني حضور داشته است. حاال پس از دو سال وقفه، او كه بهترين افتخاراتش را بهعنوان سرمربي با ايران به دست آورده، يك بار ديگر روي نيمكت تيمي آسيايي يعني سوريه مينشيند؛ سوريه جنگ زده كه البته چند سالي پيش از جنگ داخلي هم افت محسوسي در بســكتبالش رخ داد اما حاال اينطور كه به نظر ميرسد، با جذب ماتيچ، قصد بازسازي تيم خود را براي شــركت در رقابتهاي انتخابي و سپس جام جهاني 2019 چين دارند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran