Iran Varzeshi

قدم در راه «جهانی» شدن

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

صرفنظر از هر نتيجهای كه در ديدار دوســتانه ديشب تيمهای ملی ايران و روســيه در شهر كازان به دست آمد، حركت جديد كارلوس كیروش قدمهای تازهای را برای ايران در راه جهانی شــدن و رســيدن به سطوحی باالتر، شكل داد و به ســوی آيندهای بسيطتر به حركت درآورد. شــايد تعريف استانيسالو چرچســوف دروازهبان مشهور اسبق روسها و ســرمربی فعلی روسيه از دانش ســرمربی پرتغالی ايران و پايمردی بازيكنان كشــورمان يــك تعارف صرف به حســاب آيد اما تحت هر شــرايطی كارهايــی كه در فاصله كمتــر از 9 ماه تا شــروع مرحله نهايی جام جهانی بيست و يكم توســط طراحان تيم ملی و در راسشان كیروش صورت میپذيرد، تصويری را از ما در اذهان جهانيان تشكيل خواهد داد كه برای رسيدن به اهدافمان و برابر جلوه كردن با ساير تيمهای حاضر در روسيه، به شدت به آن نيازمنديم. كیروش طی شش سال و نيم زمامداریاش در تيم ملی ايران عادت كرده است كه هر كار مرتبط با اين تيم را شخصا انجام بدهد و در نتيجه تدويــن هر چيزی در ماههای باقيمانده تا شــروع رقابتها نيز با خود او خواهد بود. در حرفهای بودن وی ترديدی وجود ندارد و شاگردان وی نيز جانفشانی میكنند اما جامهای جهانی به شــهادت تاريخ مــوارد و ميدانهايی هســتند كه يا تمامی اجزای يك جامعه فوتبالی در آن مشــاركت و در بطن آن كوشــش میكنند و يا محكوم به ناكامی برای «تيمهای فاقد حركات يكدست» خواهد بود.

كیروش در ماههای اخير همچنان در انتظار همراهیهايی مانده است كه گفته میشــد شامل حال تيم ملی خواهد شــد اما چون طرحها و برنامههايش را تا زمان شــروع جام جهانــی 2018 چيده و 4 مرحلــه اردوی تازه همراه با حداقل شــش بازی دوستانه جديد را در دستور كارش قرار داده، پذيرفته است كه روی «كمكهای جنبی در راه» چندان حســاب نكند و به آنچه دارد راضی باشــد. اين در حالی اســت كه اكثر مربيان گذشته و امروز كشورمان و منجمله هدايتگران سابق تيم ملی میگويند امكانات و دفعات در اختيار كیروش هرگز در گذشــته شامل حال ملیپوشــان و مربيان آنها نشده است. فوتبال ملی يك عرصه خطرناک است.

شــايد میتوانيد آرژانتين باشــيد و با خطر حذف شــدن زندگی كنيد و يــا ايتاليا و پرتغال باشــيد و به مرحله پلیآف ارجاع شــويد و هلند باشــيد و درجا حذف شــويد. در همين حال میتوانيد ايران باشيد كه با نسلی نه چندان تاريخی و خارقالعاده قاطعترين و ســريعترين صعود را به مرحله نهايی داشته و با بازیهای پر اســتحكام خود جهان را به گونهای به تحســين واداشته و نام كیروش را در فهرســت فدراســيون بينالمللی تاريخ و آمــار فوتبال در زمينه انتخاب مربی برتر ســال جهان قرار داده اســت. اين راهی است كه میتواند به تدريج برای تيم ملی و كل فوتبال ايران شيرينتر و پربارتر شود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran