Iran Varzeshi

جواد در مسير مهدويكيا شدن

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

ايــن روزها كه واليباليسـ­ـتهاي ايراني ليگ برتر را آغاز كرده انــد، جوان ترين اعضاي تيم ملي هر كدام در گوشــهاي از اروپا، مشــغول تمرين هســتند. ميالد عباديپور با تيم جديدش قهرمان ســوپركاپ لهستان شــده و منتظر آغاز فصل است و جواد معنوينــژا­د هم روزهاي خوبي را در ورونا ميگذارد. ماجرا، منش و رفتار معنوينژاد را شــايد بشــود با كســي مثل مهدويكيا در فوتبال مقايســه كرد. بازيكني كه او هم در اوج جواني با درخشــش در بازيهاي ملي لژيونر شــد و به ليگ فوتبال آلمان يا همان بوندس ليگا پيوســت. معنوينژاد حاال اول راهي اســت كه مهدوي كيا حدود بيســت ســال پيش آغــازش كرد. راهي كه پايانش براي او 250 بازي در يكي از بهترين ليگهاي دنيا شــد و مشــخص نيســت چه پاياني براي معنوينژاد داشته باشد.

جوان 22 ســاله و اصفهانــي واليبال ايران، يازده ســالش بود كه فهميد دوست دارد واليباليست شود. كارش را جديتر از قبل آغاز كرد و در شانزده سالگي در ليگ دسته اول به ميدان رفت. با اين حال مسير كشف استعداد او، از اردوهاي استعدادياب­ي تيم ملي نوجوانان گذشت. او از 26 مرحله اردو يكي يكي باال آمد و شــد گل سرسبد آن تيــم! از دوازده بازيكــن آن تيم هيچ كدام تا نزديكيهــا­ي تمرينهاي تيم ملي هــم نيامدند اما معنوينــژا­د همانطور كه مربياش (ايرج مظفري) گفته بود، دو سال پس از چهارمي تيم نوجوانان در رقابتهاي جهانــي )2013( بــه اردوهــاي تيم ملي بزرگساالن دعوت شد و در ليگ جهاني به ميدان رفت.

هنوز حضور پر اســترس و هيجان زده او در ديدار برابــر آمريكا را از ياد نبردهايم. ديداري كه تيم ايران به معناي واقعي كلمه بد بود و جواد هم در آن مســابقه آنطور كه بايد و شــايد ديده نشــد. با اين حال آنقدر خوب بود و بــه بهتر شــدن ادامه داد كه حقش را گرفت و خودش را نشــان داد. با ايــن حال در نهايت هميــن مأخوذ به حيا بودن، او را از ســفر به ريو بازداشت اما حاال يك ســال پس از المپيك، مقايسه وضعيت جانشــين جواد و او حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.

معنوينــژا­د پــس از درخشــش در رقابتهــاي نوجوانان جهان، خيلي زود نظر پيمان اكبــري را جلب كرد تــا او را براي بازي در پيكان به خدمــت بگيرد. عضويت در پيكان شــايد يكي از بهتريــن اتفاقها بــراي معنوينــژا­د بــود. پيــكان بهعنوان پرافتخارتر­يــن تيم ليگ برتــر، هم ويترين خوبــي براي نمايش او بــود و هم بازيكنان خــوب و باتجربهاي كــه در اين تيم حضور داشتند، سرعت رشــد معنوينژاد را بيشتر و بيشــتر كردند. او همان سال اول با پيكان به قهرماني و در ســالهاي بعد هم به نايب قهرماني رسيد.

در تيم ملي نخســتين بار كواچ جرات بــازي دادن بــه او را به خــود داد. پس از ليگ جهانــي 2015 و چند نمايش نصفه و نيمــه اما قابل قبول از او، مربي بعدي يعني لوزانو خيلــي راحت او را به تيم دعوت كرد و به او بــازي داد و در نهايت هم كه كار به كوالكوويچ رسيد. مربي كه در ليگ جهاني گذشــته معنوينژاد را بيش از گذشــته به بازي گرفت و در بازي با لهســتان در ليگ جهاني شــاهد يكي از بهتريــن بازيهاي معنوينژاد بوديم. نمايشــي كــه در نهايت منجر به پيشنهاد خوب ورونا ايتاليا و حضور اين بازيكن بااخالق و بااســتعدا­د در يكي از بهترين ليگهاي دنيا شد.

تنهــا انتقــادي كــه شــايد گاهي از معنوينژاد و بازياش ميشود، دريافتهاي اول اوســت. همان مشــكلي كه گاهي در تيم ملي هم او را نيمكتنشــي­ن ميكند و ســرمربي ترجيح ميدهد فرهــاد قائمي را با عمكلرد پايينتــر در بخشهاي ديگر در زمين نگه دارد چون دريافتهاي اول بهتري دارد. با اين حال معنوينژاد در ســرويس، دفاع و اسپك آنقدر خوب هست كه در تيم ملي ايران و باشگاه جديدش هم ثابت باشد اما براي تبديل شــدن به يك بازيكن كامل و بازيكنــي كه قلههاي بلندتــري را ببيند، نيازمند رفع اين مشكل است.

حضور در ليگ دشوار ايتاليا و تمرينات دشــوار زير نظر گربيچ ميتواند اين نقص را هم در بــازي او بر طرف كند تــا در آينده او را بــه يكي از كاملترين و شــاخص ترين بازيكنان واليبال ايران تبديل كند.

نكته منحصــر بفرد در مورد اين جوان اصفهاني اين اســت كه در كنــار بار باالي فنــي، اخالق، ادب و رفتــارش هم در بين تمام اهالي واليبال يگانه اســت. اين عامل اســت كه ميتواند در كنار رشد در واليبال اروپا و بار فني بيشتر، او را به جايگاه باالتري از ستارههاي امروز ايران برساند. ستارههايي كه حاشيه و بد اخالقي كم نداشتهاند و هيچ ابايي هم از ادامه دادن آن ندارند.

معنوينژاد امــا از بزرگترهاي خود در تيم، الاقل در مســائل اخالقي الگو نگرفته و پيــش از رفتنش هم در مصاحبهاي گفت كه «ورزش تمام ميشــود و آن موقع است كه مــردم بهخاطــر اخالق و رفتــار يادت ميكنند.»

حاال خيلي مانده تــا روزي كه ورزش معنوينژاد تمام شــود. او حداقل 10 سال ديگر ميتواند در اوج واليبال دنيا بازي كند و به رشد خودش ادامه دهد. 10 سال ماندن در اروپا كار بســيار دشواري است اما همان فوتباليســ­تي كه در ابتدا با او مقايســهاش كرديــم اين كار را انجــام داده. معنوينژاد ميتواند مهدوي كياي ديگري براي ورزش ايران باشــد با اين تفاوت كه در واليبال و با شــرايط كنوني او و ايران، راه براي رسيدن به قلههاي بسيار بلندتري هم وجود دارد و هيچ سدي روبهروي معنوينژاد نيست.

معنوينژاد پس از درخشش در رقابتهاي نوجوانان جهان، خيلي زود نظر پيمان اكبري را جلب كرد تا او را براي بازي در پيكان به خدمت بگيرد. عضويت در پيكان شايد يكي از بهترين اتفاقها براي معنوينژاد بود. پيكان بهعنوان پرافتخارتر­ين تيم ليگ برتر، هم ويترين خوبي براي نمايش او بود و هم بازيكنان خوب و باتجربهاي كه در اين تيم حضور داشتند، سرعت رشد معنوينژاد را بيشتر و بيشتر كردند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran