Iran Varzeshi

تحول‌بزرگ‌تيم‌ملي:‌چشم‌در‌چشم‌غو‌لها

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

از جام جهاني 2014 تا سهشنبه شــب كه در كازان با روسيه روبهرو شديم، سه سال و نيم ميگــذرد. در اين مدت كيروش تغييرات زيادي در تركيب تيم ملي بهوجود آورده و در جام جهاني احتماال تنها دو يا ســه نفر از بازيكنان دوره قبــل در تركيب اصلي خواهند بود. تحول در تركيب تيم ملي واكنش او به انتظاري بود كه براي جوانگرايي و ورود نســل جديد وجود داشــت. تركيب تيم ملي در برزيل را اكثرا بازيكناني ميساختند كه از دوره مربيگري قطبي مانده بودند و كيروش به رســم احتياط باتجربهتره­ا را براي اين رويداد بزرگ جهاني برده بود.

در بازگشت از برزيل جريان تغييرات تسريع شد و كيروش توانست نسل جديدي را به تيم تزريق كند. از بيرانونــد درون دروازه و پورعليگنجي، رضاييان و محمدي در خط دفاع گرفته تا عزتاللهي در خــط مياني و آزمون و طارمي در خط حمله. ايــن تغييرات با نتايج مثبت و صعود مقتدرانه تيم ملي همراه شد تا همه به تمجيد از اين مربي بپردازند.

تغيير مهمتر اما در روحيه و نگاه بازيكنان اســت. تحولي كه چندان مورد توجه نبوده و رســانهها از آن غافل بودهاند ولي در كازان كامال به چشم آمد و در آستانه جام جهاني 2018 ميتواند مايه اميدواري باشــد. تيم ملي حاال به مرحلهاي از خودباوري رسيده كه ميتواند پا به پاي رقيبي در سطح روسيه بازي كند، عقب نرود و در آخر زمين را با دست پر ترك كند.

كيروش هرچند تيم باتجربهاي به برزيل برده بود، ولي همان ســرد و گرم چشيدهها با ساقهاي لرزاني قدم به چمن ورزشگاه كوريتيبا گذاشتند و در بازي با نيجريه اضطراب حرف اول را ميزد. ترس بازيكنان به تدريج ريخت ولي وقتي در بازي سوم مقابل بوسني نياز به برد داشــتيم، نه توان بدني تيم اجازه بازي رو به جلو مــيداد و نه توان فني تيم در حدي بود كه بتواند باز شود و پا به پاي حريف اروپايياش بازي كند.

تيم كيروش در ســالهاي اخير با شيلي و ســوئد هم روبهرو شد ولي در هر دو بازي به سياق بازيهاي برزيل عقب نشست و نگران بود كه اگر فضا بدهد با شكست سنگيني روبهرو خواهد شــد. روسيه نخستين حريف ســختي بود كه تيم ملي برابر آن عقب نرفت و تصميم گرفت پا به پا بازي كند. بازيســازي از دفاع شروع ميشد و با وجود پرس حريف خبري از زير توپ زدن نبود. كيروش از بازيكنانش خواســته بود كه پله به پله پيشروي كنند و مهاجمان سرعتي تيم ملي را با توپهاي سالم تغذيه كنند.

فرار طارمي كه به گل آزمون ختم شد، مشابه حركتي بود كه در جريان بازي بارها ديده شــد و تيم ملي توانســت با عبور از پرس خط حمله و مياني روسيه توپهاي سالمي به يك سوم حمله برساند و دروازه ميزبان را تهديد كند.

در نيمه اول كه هر دو تيم محتاط بودند، برتري نســبي با ايران بود. تيم ملي در شــروع نيمه دوم هم توانســت بهتر از ميزبان باشــد و بعد از گل آزمون فرصت داشت به گل دوم هم برسد. تنها در 20 دقيقه پاياني بود كه روسيه بازي را در اختيار گرفت و به گل تساوي رسيد ولي بلوك دفاعي تيم ملي در اين دقايق هم انســجامش را حفظ كرد و موفق شد با دست پر به تهران برگردد.

حاال ميتوان با اطمينان گفت كه هفت ســال بعد از حضور كــيروش تيم ملي از نظر كيفيت و سرعت بازي، هماهنگي و خودباوري بازيكنان به سطحي رسيده كه ميتواند بدون ترس از شكســتي سنگين با تيمي مثل روسيه روبهرو شــود، فوتبال آبرومندي بازي كند و براي برد بجنگد. نمايش كازان نشــان داد كه تيم كيروش در سه بازي مرحله گروهي جام جهاني مثل دوره قبل دست و پا بسته نخواهد بود و بيش از آن كه منتظر اشتباه بماند تالش ميكند حريفش را به اشتباه وادار كند و ضربه نهايي را بزند. بازي كازان به همه اطمينان داد كه اميد موفقيت در روســيه خيالپردازي نيســت و با قرعه مناسب و تدارك خوب ميتوان يكي از شانزده تيم مرحله نهايي بود.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran