Iran Varzeshi

بهترین قرعه برای ایران: روسیه، پرو، پاناما

- آرمن ساروخانیان ‪Armen Saroukhani­an‬

سهشنبه شب و بامداد چهارشنبه مسابقات بسیار حساسی در مقدماتی جام جهانی برگزار شد تا تكلیف 23 تیم حاضر در روسیه مشخص شود و حاال میتوان با تقريب نزديكی سیدبندی مسابقات را هم مشخص كرد. فیفا برای اولین بار تصمیم گرفته سیدبندی مسابقات جام جهانی براساس رنكینگ باشد و به همین خاطر نتايج بازیهای ملی روزهای اخیر اهمیت مضاعفی پیدا كرد. مالک فیفا برای سیدبندی، رنكینگ ماه اكتبر خواهد بود كه روز دوشنبه منتشر میشود و سايتهای خبری از همین حاال به بررسی سیدبندی تیمها پرداختهاند. خبر خوب برای تیم ملی اين است كه حضورش در سید سوم قطعی است و فرصت دارد كه قرعه آسانتری نسبت به ساير تیمهای آسیايی داشته باشد. تساوی مقابل سوريه و روسیه روی امتیاز تیم ملی در اين رنكینگ تاثیر منفی خواهد داشت، ولی آنقدر نیست كه به سقوط به سید چهارم ختم شود.

فيفا در ادوار اخير جام جهانی تيمهای قاره آسيا را در كنار نمايندگان كونكاكاف در يك سيد قرار میداد تا از همگروه شــدن تيمهای يك قــاره (به جز اروپا) جلوگيــری كند و اين روش به زيــان تيمهايی بود كه رنكينگ بهتری داشتند.

البته در قرعهكشــی جام جهانی 2۰18 كه قرار اســت اول دســامبر در مسكو برگزار شــود، باز هم از همگروه شدن تيمهای يك قاره جلوگيری خواهد شد، با اين حال حضور ايران در سيد سه در مقايسه با ساير نمايندگان آسيا كه در سيد چهار هستند احتماال كمك میكند كه شــاگردان كیروش با حريفان آســانتری روبهرو شوند.

اين روش ســيدبندی به نفع تيمی مثل مكزيك هم شده كه مجبور نيست با ساير نمايندگان كونكاكاف در يك ســيد قرار بگيرد و به لطف رنكينگ خوبش در ســيد دوم خواهد بود. تيمهای آسيايی در سيدبندی جام جهانی 2۰14 در ســيد سوم قرار داشتند، ولی در آن مســابقات تيمهای قدرتمند اروپايی مثل فرانسه، انگليــس، هلنــد، پرتغال و بوســنی در ســيد چهارم بودند و چــارهای جز همگروهی با يكی از آنها نبود. با فرمول جديد تيمهای ضعيفتری در ســيد چهارم قرار میگيرنــد و احتمال دارد تيم ملی با تيم ضعيفی مثل پاناما همگروه شود. سرگروهها نهايی شد

با نهايی شدن 23 تيم صعودكننده به جام جهانی از حاال تيمهای ســرگروه مشــخص شــده. براساس رنكينگ جديد فيفا هشت تيم روسيه (ميزبان)، آلمان، برزيل، پرتغال، آرژانتين، بلژيك، لهســتان و فرانســه سرگروه میشــوند. تيم ملی در سالهای اخير تجربه بازی با آرژانتين و روسيه را داشته و در ميان اين هشت تيم شايد بهترين اتفاق همگروهی با لهستان يا روسيه باشد.

با فرض صعود تيمهای برتر رنكينگ در پلیآف و صدرنشــينه­ای گروهها در قاره آفريقا، سايت ESPN سيدهای دوم، سوم و چهارم را هم حدس زده و بررسی كرده اســت. در ســيد دوم احتماال تيمهای اســپانيا، اروگوئه، مكزيك، كلمبيا، انگليس، ايتاليا، ســوييس و پرو (ســه تيم آخر بايد در پلــیآف بازی كنند) حاضر خواهند بود.

در اين سيد هم تيمهای بسيار قدرتمندی حضور دارند كه ضعيفترين آنها روی كاغذ پرو، ســوييس و مكزيك هستند. اگر تيم ملی با يكی از تيمهای ضعيف اين سيد همگروه شود، بخت صعود به دور دوم به طور محسوسی افزايش میيابد. ايران قطعا در سید سه

با فــرض صعــود باالترين تيمهــای رنكينگ در پلیآف ايران آخرين تيم سيد سوم است، يعنی حضور تيم ملی در هر حالتی تضمين شــده اســت. در سيد سوم تيمهای كاستاريكا، ايسلند، مصر، ايران، كرواسی، دانمارك، تونس و ســنگال (چهار تيم آخر در صورت صعود) حضور دارند.

حضور تيمهای اروپايی مثل ايســلند، كرواسی و دانمارك در اين ســيد به زيان آنهاست و احتماال با دو تيم قوی روبهرو خواهند شد. در واقع فرمول جديد فيفا را میتوان به زيــان تيمهای اروپايی و به نفع تيمهای ســاير قارهها دانســت. در ســيد چهارم هــم احتماال صربســتان، نيجريه، استراليا، ژاپن، مراكش، پاناما، كره جنوبی و عربستان حضور خواهند داشت. اتفاقات غیرمنتظره

اگر پرو در پلیآف نتواند نيوزيلند را شكست دهد، كرواســی میتواند در صورت صعود به سيد دوم برود و به جای اين تيم صربستان از سيد چهارم به سيد سوم میرود. اگر ايتاليا و سوييس هم در پلیآف ناكام شوند، كرواســی و دانمارك به جای سيد ســوم به سيد دوم میروند.اگر ايرلند شــمالی و جنوبی بتوانند در پلیآف اروپا موفق شوند، حضورشان در سيد سوم قطعی است و يونان در صورت صعود قطعا در ســيد چهارم خواهد بود. ســوئد هم در صورت صعود در ســيد سوم خواهد بود، مگر اينكه تيمهای باالی رنكينگ در پلیآف ناكام شوند تا اين تيم به سيد دوم برود. بهترين و بدترين گروه

قبل از مراســم قرعهكشــی بازار پيشبينی قرعه تيمها داغ است و براساس سيدبندی تقريبی، میتوان قرعه ســخت و آســان را برای تيم ملی حدس زد. اگر تيم كیروش خوششانس باشد، با روسيه، پرو و پاناما همگروه میشــود و در اين صورت فرصت خيلی خوبی برای صعود خواهد داشت. حالت بد برای تيم ملی اين است كه با برزيل يا آلمان، اسپانيا و نيجريه روبهرو شود كه در اين صورت مسيرش بســيار سخت خواهد بود. كیروش هم در مصاحبههــا­ی اخيرش به نقش قرعه در احتمال صعود تيم ملی به دور دوم اشاره كرده بود. بايد ديد اول دسامبر در مسكو گویها چه تيمهايی را به مصاف تيم ملی میفرستند.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran