Iran Varzeshi

انتهايحاشي­هها كجاست؟

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

لیگ برتر والیبال در حالي ديروز هفته دوم خود را پشت سر گذاشت كه همین اول ماجرا و ابتدا به ساكن، سه تیم از دوازده تیم اين لیگ با چالشهاي جدي مواجه شــدند. اول ماجرا كه نماينده ورامین، مثل همیشه در دقیقه نود وارد لیگ برتر شد و اينطور نشان داده شــد كه با همه بازيكنانش تسويه حساب كرده و مشكلي براي بازي ندارد! از طرف ديگر همان روزهاي پاياني منتهي به لیگ، نماينده ساري اسپانسرش را از دست داد و كار تا مرز انحالل اين تیم هم پیش رفت اما در نهايت با تغییر نام عمران ساري به سارويه، امتیاز تیم والیبال اين شــهر حفظ شد و يك حامي مالي ظرف چند ساعت راضي شد تا رقمي میلیاردي را براي اين تیم هزينه كند.

مرحله ســوم اين روند اما از دو تاي ديگر عجيبتر و صد البتــه جالبتر بود. نكته متمايز كننده تيم ســوم به قول رييس ســازمان ليگ، بديع و تازه بودن مشــكلي بود كه گريبانشان را گرفتــه بــود. در ماجراي نماينــده گنبد در ليگ برتر واليبال، كار به اينجا رســيده كه آنها نتوانســته­اند چك وروديه ليگشــان (كه صد ميليون هم نميشــود) را پاس كنند، ســازمان ليــگ با مديرعامل و حامي مالــي اين تيم وارد مذاكره شــده. مذاكرهاي كه در نهايت منجر به اظهارنظر جالبي شده. مدير شركت ايرانيان كه حامــي مالي اين تيم بوده گفتــه كه در تمامي چكهــا و قراردادهــ­ا امضاي او جعل شــده و هيچكــدام از اين چكهــا و قراردادها وجاهت قانوني ندارد!

ايــن اتفاقهاي عجيــب و غريب در حالي ميافتد كه فدراسيون واليبال هر سال در ظاهر ميخواهد نشــان دهد كه در رونــد وارد كردن تيمها به ليگ برتر سختگيري بيشتري ميكند اما در حقيقت هر سال مسامحه و كدخدامنشي در اين ماجرا بيشتر و بيشتر ميشود.

ايــن بار هــم كه طبــق آنچــه در نامه افشاردوســ­ت آمده، تيم گنبدي بــا آنچه كه «وايلد كارت» سرپرست فدراسيون عنوان شده وارد ليگ برتر شده تا به شهر واليبالخيز گنبد كمك كند! كمكي كه حــاال ميبينيم كار را به اينجا كشانده و ممكن است يكی از عجيبترين اتفاقهاي ســالهاي اخيــر ورزش ايران را رقم بزند.

اين بــار ميبينيم كه حــرف از چيزي با عنــوان وايلد كارت ميشــود! عنواني كه پيش از ايــن به ســهميههاي­ي اطالق ميشــد كه بر خالف قاعده و قانون به برخي ورزشــكارا­ن براي حضور در المپيك يا گاهــي رقابتهاي جهاني داده ميشــد! حاال مديران فدراسيون واليبال با وايلد كارت يك تيم را وارد ليگ برتر ميكنند و گويا به عواقب آن آگاه نيستند! عواقبي كه براي حضور يك ورزشكار يا يك تيم در يك تورنمنت وجود ندارد و پاي حق و حقوق و مشكالت ديگر به ميان نميآيد.

اين مســامحهها و كوتاه آمدنهای پياپي هر دفعه اســم و عنوان مختلفي پيدا ميكند اما هميشه پيام يكساني دارد. هميشه هم در نهايت دود اين رفتارها به طور مســتقيم به چشم خود فدراسيوننش­ــينها ميرود اما باز هم هر ســال شاهد تكرار آنها هستيم.

امروز از ميــان دوازده تيمــي كه ليگ را آغاز كردند، ســه تيم با چالش جدي مواجهند و مشخص نيست در ادامه راه چه مشكالتي براي ســاير تيمها به وجود خواهد آمد. مشكالتي كه سال گذشته كم فدراســيون را با چالش مواجه نكــرد و در نهايت هم ســعيد درخشــنده را از سمتش بركنار كرد.

منوچهر پورحســن رييس ســابق سازمان ليــگ يك بــار ديگر پس از درخشــنده رييس شــد و قول ايســتادن مقابل اين بي قانونيها تا عــدم برگزاري ليــگ را داد اما باز چيزي كه در عمل ميبينيم، فرسنگها با قول و قرارهايي كه پورحسن گذاشته بود متفاوت است.

حاال چند هفته ديگر كــه بازيهاي ليگ بــه ميانه برســد و فرصت پاس شــدن چكها، طلبكارها يكــي يكي صدايشــان در ميآيد و داســتانها­يي كه سال گذشــته براي تيمهايي مانند پارسه ايجاد شد، براي اين تيمها هم آغاز ميشود. حاال مدير پارسه ورزشي نبود و بلد نبود بازيكنانــ­ش را تا پايان ليگ به بازي بكشــد اما ديگر مديران كه ســبقه ورزشي دارند، امسال را هم مانند ســالهاي گذشته به پايان ميرسانند و بدهي روی بدهيهاي قبلي خود ميگذارند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran