Iran Varzeshi

ستارههاي جامانده

-

جام جهاني هر چهار سال يك بار، بهترينهاي فوتبال را گرد هم ميآورد و تماشــاييت­رين منظره فوتبال دنيا را ارائه ميكند اما درخشــش بازيكنان در ســطح باشگاهي لزوما باعث نميشــود تيمهاي ملي ايــن بازيكنان به جام جهاني راه پيدا كنند.

برخي از بزرگترين ســتارگان حال حاضر فوتبال دنيا در جام جهاني روســيه غايب خواهند بود و در تابســتان آينده اســتراحت خواهند كرد اما كدام ســتارگان هستند كه تيمهايشان جايي در ميان 32 تيم برتر نيافته است؟

پیر امریك اوبامیانگ فوق ســتاره گابني بوروســيا دورتموند در آســتانه رساندن تيمش به جام جهاني بود؛ اتفاقي كه تاكنون براي گابــن روي نداده بود اما گابنيها پس از رســيدن به دور ســوم مقدماتي جام جهاني در آفريقا دريافتند كه هنوز تا رســيدن به جام جهاني فاصله زيادي دارند. اوباميانگ در مرحله گروهي نتوانست گلي بزند اما در هر حال 28 سال دارد و يك بار ديگر ميتواند فرصت حضور در جام جهاني را داشته باشد.

گرت بیل قهرمان ولز كه آنها را در راه رســيدن بــه نيمهنهايي يورو 2016 كمك كرد نتوانســت اين بار ولز را به جام جهاني برساند. مصدوميت بيل از ناحيه لگن باعث شــد در بازي سرنوشتســا­ز دوشنبه برابر جمهوري ايرلند غايب باشد و اژدهايان بدون داشتن ستارهشــان يك بر صفر شكست خوردند و از رسيدن به پليآف بازماندند.

هيچ قولي براي جام جهاني نميدهم

ادین ژكو بلژيك در گروه H اروپا در مقدماتي جام جهاني مهارنشدني بود. به اين ترتيب يونان و بوسني و هرزگووين مجبور شدند براي جايگاه دوم و رسيدن به پليآف بجنگند و اين نبرد در نهايت به سود يونان به پايان رســيد. ژكو، ستاره رم پنج گل براي تيمش زد اما بوســني دو امتياز كمتر از يونان كســب كرد و به پليآف هم نرسيد.

مارك هامسیك اســلواكي مســابقات مقدماتي را فاجعهبار آغــاز كرد و دو شكست و يك تساوي به دست آورد. هامسيك اما كمك كرد كه تيمش تا پايان مســابقات بخت صعود داشته باشد. برد3 بر صفر مقابل مالت در روز پاياني مســابقات باعث شــد كه آنها در گروه F دوم شــوند با اين حال به پليآف راه نيافتند چون نتايج ساير تيمهاي دوم بهتر از آنها بود و اين تيم به دليل اينكه بدترين تيم دوم در ميان 9 گروه مقدماتي اروپا بود، از رقابتها حذف شد. ریاض محرز ســتاره الجزايري لسترســيتي هم جايــي در جام جهاني ندارد. اين تيم آفريقاي شــمالي در گروه B شرايط بدي داشت و مدتهاســت قعرنشين بودن آنها در گروهشان قطعي شده است. نيجريه از اين گروه به جام جهاني صعود كرده است. یان اوبالك حتي دروازهبــا­ن اتلتيكــو مادريد هم نتوانســت با وجود درخشــش، اسلووني را به پليآف برســاند. او بايد تا جام جهاني قطر صبر كند و اميدوار باشد كه تيمش به اين مسابقات برسد.

كریستین پولیسیچ حــذف آمريكا در آخريــن روز مســابقات مقدماتي جام جهاني در منطقه كونكاكاف براي اين ســتاره 91ساله بوروسيا دورتموند بســيار ســخت بود. او در بــازي ماقبل آخر تيمش درخشــش فوقالعادها­ي داشــت و كمك كرد آمريكا پاناما را ببــرد و اميدهايش براي رســيدن به جام جهانــي زنده بماند. پوليســيچ با پنج گل بهترين گلزن منطقه شده و آمريكاييها بايد تيمشان را از اين پس حول محور او بسازند.

الکسیس سانچس او پس از آنكه الهامبخش شــيلي در قهرماني كوپا آمهريكا در سالهاي 2015 و 2016 شد و با آنكه هفت گل زد، جايي در روسيه نيافت. مسابقات مقدماتي جام جهاني در منطقه آمريكاي جنوبي با هيجان بااليي به پايان رســيد. آرژانتين، پرو و شــيلي بارها در معرض حذف از جام جهاني قرار گرفتند اما تســاوي پرو در روز پاياني برابر كلمبيا و شكســت 3 بر صفر شــيلي در خانه برزيل، شيلي را به رده ششم رساند و باعث حذف آنها شد.

آرتورو ویدال الكسيس تنها فوق ســتاره غايب شيلی نخواهد بود. ويدال هم كه شــش گل در مرحله مقدماتي زد و كمك كرد شيلي در جمع مدعيــان بماند هم در جام جهاني جايي نخواهد داشــت. اين نخســتين بار از سال 2006 اســت كه شيلي به جام جهاني نميرسد.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran