Iran Varzeshi

مسي: جام جهاني بدون آرژانتين جنونآميز بود

- تيم ويكري ‪Tim Vickery‬

ليونــل مســي پس از درخشــش و هتتريــك در پيروزي 3 بر يك آرژانتين در خاك اكوادور كه صعود مســتقيم اين تيــم را به جامجهاني در پي داشــت، به تحريم رســانهاي يكســالهاش پايان داد و با خبرنــگارا­ن صحبت كــرد. او گفت: «خوشبختانه همه چيز به خير گذشت و ما به جام جهاني رسيديم. حاال كه هدف اصليمان محقق شده است آرامتر هستيم و اين مهمترين چيز اســت. در اين مدتي كه از رســانهها دور بوديم، هواداران به ما كمك كردند كه بــه هدفمان نزديكتر شــويم. جــام جهانــي بــدون آرژانتين جنونآميز ميشــد و من ميترسيدم اين اتفاق رخ دهد. اين بازيكنان حقشان نبود كه از جام جهاني جا بمانند. تيم ما تغيير و كلي پيشــرفت خواهد كرد. ما با تيمي قويتر به جامجهاني ميرويم.»

پائولــو ديباال مهاجــم آرژانتين پس از تماشــاي درخشش مســي به تمجيد از ســتاره بارســلونا پرداخت. او به دليل همپســت بودنش با مســي در اين بازي فرصــت رفتن به ميــدان را پيدا نكرد اما

شــب پاياني مرحلــه مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه در آمريكاي جنوبي شبي دراماتيك بود، شبي كه آرژانتين از روي لبــه تيغ گذر كرد تا جواز ســفر به روســيه را بگيرد آن هم نه از طريق رفتن به پلياف بلكه به صورت مستقيم.

آرژانتينيه­ــا در حالي در ورزشــگاه كوييتو اكوادور پا به ميدان گذاشــتند كه ميدانستند سرنوشت صعودشان هنوز در دست خودشان است اما آنها ميدانستند كــه تنها چيزي كه ميتواند روياي صعود به جام جهاني را برايشــان زنده نگه دارد كسب پيروزي است.

بردن اكوادور در بدترين حالت ليونل مســي و يارانش را به پليآف بين قارهاي برابر نيوزيلند ميرســاند اما شب پاياني مسابقات كه تمام پنج بازي آن به صورت همزمان برگزار شد، براي آرژانتينيه­ايي كه بهعنوان تيم ششــم ايــن دور را آغاز كــرده بودند، بهتــر از آن چيزي كه فكر ميكردند به پايان رســيد. 90 دقيقهاي كه در پايان آن جواز صعود آلبيسلســت­ه به جام جهاني صادر شــد، با يك شــوك آغاز شد. اين موضوع برايش مهم نبود. او در حساب كاربــري تيم ملــي آرژانتيــن در توييتر نوشت: «من خوششانســم كه ميتوانم بازيهــاي مســي را از نزديــك ببينم و اينقدر نزديك به او باشم.»

در همين حــال خاوير ماســچرانو،

خيلي طول نكشــيد تــا اوضاع براي آرژانتينيه­ا از آنچه بود ترسناكتر شود. ســامپائول­ي با دوبــاره رو آوردن به خط دفاعي سه نفره و قرار دادن بازيكني مانند خاوير ماسچرانو در مركز ميدان كه تصور ميشــد در نبردهاي هوايي مقابل روبرتو اوردونس، مهاجم تنومند اكوادوريها كم بياورد، دست به ريسك بزرگي زد. با اين سيســتم آرژانتين بايد خــودش را براي دفاع در مقابل توپهاي دوم حريف آماده ميكرد اما تنها 38 ثانيه طول كشــيد تا آسيب پذيري آرايش دفاعي آلبيسلسته و شكافهاي آن مشخص شود.

اوردونس در نخســتين نبرد هوايي بازي ماســچرانو را مغلــوب كرد، توپ به روماريو ايبارا، بال چپ اكوادور رسيد كه ادواردو، ســالويو را جلوتر از خودش ديد. در حالي كه گابريل مركادو دفاع راســت آرژانتين ترديد داشــت كــه بايد ايبارا را پوشــش دهد يا به ســالويو نزديك شود، ايبــارا خودش كار را تمــام كرد و با زدن گل، آرژانتين را در بهت و شوك فرو برد.

آرژانتيــن هنوز يــك دقيقه از بازي آغاز نشــده بود يــك گل عقب افتاد و به نظر ميرسيد كه بايد خودش را براي وداع بــا جام جهاني آماده كنــد. اين اما پايان داستان نبود. هافبــك آرژانتيــن از همتيميهايـ­ـش خواست كه سطح تيمشان را براي حضور در جام جهاني ارتقا دهند.

او گفت: «ما بايد تمام اتفاقاتي كه در مرحله مقدماتي برايمان رخ داد را آناليز كرده و پيشرفت كنيم.»

خيلي زود نشانههاي اميدوار كننده در اردوي آلبيسلسته شكل گرفت.

برخــاف رقبــاي قبلــي آرژانتين، اكوادور تاش بيشــتري بــراي افزايش دردسرهاي آلبيسلسته انجام نداد و اجازه داد بازي باز بماند و اين همان چيزي بود كه مســي ميخواست. در نهايت او كسي را پيدا كرد كه بتواند با او ارتباط بگيرد.

آنخــل ديماريــا در طــول مرحله مقدماتــي در پســتهاي مختلفي بازي كرده اســت. اخيرا او حتي به شــيوهاي عجيــب بهعنوان يك بال راســت به كار گمارده شد در حالي كه يك بازيكن چپ پا است.

بــه ايــن ترتيب او مجبور ميشــد بــه ميانه ميدان متمايل شــود و فضاي حركتــش كمتــر ميشــد و كار حريف را بــراي مهار او آســانتر ميكرد. با اين حال مزيتــي كه بازگشــت آرژانتين به خــط دفاعي ســه نفره داشــت اين بود كه بــا حضور ماركوس آكونيــا بهعنوان مدافع كنــاري جلوزن چــپ، ديماريا آزادانهتر ميتوانست به يك سوم دفاعي حريف نفوذ كند و فرصت بيشتري براي پاسكاري با مسي داشته باشد.

اين موضــوع از همان دقايق ابتدايي بازي مشخص بود، اينكه مسي و ديماريا ميتوانند خط دفاعي اكوادور را باز كنند و 11 دقيقه بعد رد و بدل شدن يك توپ ميان مســي و ديماريا اين فرصت را به ســتاره بارسلونا داد تا گل تساوي را بزند. اين گل از اضطراب آرژانتينيه­ا كاست اما حتي با ايــن گل، در آن مقطع از بازيها آرژانتين حذف شــده بود چون در ديگر بازيهــا گلي به ثمر نرســيده بود و اين يعني كه مردان ســامپائول­ي در رده ششم جدول ميماندند اما خيلي طول نكشيد و بعد از 19 دقيقه، مسي دوباره با ديماريا يــك كار تركيبي انجــام داد كه پايانش توپربايي مسي از داريو آيمار، مدافع مياني اكوادور و شــليك آن به كنج دروازه براي زدن گل دوم بود.

اين گل تا حدودي خاطر آرژانتينيه­ا را راحت كرد اما هنــوز جاي نگراني بود چون خوردن گل تســاوي ممكن بود آنها را از رفتن به روسيه محروم كند.

بــا اين حال گلي كه مســي با ضربه چيــپ در دقيقــه 62 زد (بعــد از تغيير آرايش تاكتيكي تيمــش در نيمه دوم و بازگشت به سيستم 4-4-2 ) كار را تمام كرد و اينگونه شد كه آلبيسلسته به لطف شكست شــيلي در خانه برزيل و تساوي پــرو و كلمبيــا در بازي رودررويشــ­ان بهعنوان تيم سوم صعود كرد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran