Iran Varzeshi

برزيل يا آلمان نه، بلكه ايران

واكنش فيفا به موفقيتهاي ورزشي ایران

-

اگر به گوشتان رســيده كه تنها يك كشور توانســته به پنج جام جهاني مردان ســال 2016 و 2017 راه پيدا كند، احتمــاال اينگونه حدس بزنيد كه برزيل، آلمان يا يكي ديگر از ابرقدرتهاي جهان باشــد. اين مقدمهاي از گزارش ويژه ســايت فيفا در خصوص موفقيتهاي اخير فوتبال ايران اســت. گزارشي كه در آن اشاره شده فوتبال مردان ايران كه در ســالهاي 2016 و 2017 به پنج مســابقات جام جهاني راه پيدا كرده، نخســتين تيم آسيايي اســت كه به جام جهاني روسيه رسيده، در جام جهاني فوتبال ســاحلي باهاما و جام جهاني فوتسال كلمبيا ردههاي سوم را كسب كرد و حاال از تيمهاي جذاب در جام جهاني زير 17 ســال هند اســت. در ادامه گزارش ويژه فيفا در خصوص ايران آمده است: «در حقيقت ايران توانست تمايز منحصر به فردي داشته باشد و عملكردش چشمگير بود چرا كه به جام جهاني بزرگساالن صعود كرد، به جام جهاني زير 20 و زير 17 ســال رســيد و نمايش خوبي در فوتبال ســاحلي و فوتسال داشت.»

جام جهاني فوتبال 2018 روسيه

ايران 18 بازي در مقدماتي جام جهاني انجام داد كه در هيچكدام شكســت نخــورد و اين ركورد قابــل توجهي بود. تيمي كه تحت هدايــت كارلوس كيروش و با اطمينان به جام جهاني 2018 رســيد تا به نخســتين تيم صعود كننده آســيايي تبديل شــود. ايرانيها اكنون خود را آماده حضــور در پنجمين جام جهاني ميكنند و پيش از اين در ســالهاي ‪2006 ،1998 ،1978‬ و 2014 در اين مســابقات شركت كردهاند. هرچند كارلوس كيروش به حضــور تيمش در جام جهاني راضي نيســت و در اين خصوص ميگويد: «هدف و روياي من اين است كه به مرحله حذفي جام جهاني برســيم. ما نبايد به حضور در مرحله گروهي راضي باشــيم. بايد بلندپروازي كنيم و فكر بزرگ داشــته باشــيم. نميخواهيم بهعنوان گردشــگر به روسيه برويم.» اين در حالي اســت كه تيم ملي كشورمان در سالهاي گذشته معموال با اما و اگر به جام جهاني ميرسيد و اين به خوبي نشــان ميدهد كه فوتبال كشــورمان رو به جلو حركت ميكند. هر چند اگر شــرايط تحريمهاي ناعادالنه نبود، به طور حتــم عملكرد تيم ملي فوتبال بهتر از اين هم ميشد.

جام جهاني 2017 هند - زیر 17 سال

ايران توانســت با رســيدن به فينال مســابقات قهرماني زير 16 سال آسيا، براي حضور در جام جهاني 2017 هند واجد شــرايط شود. با اين حال انتظار ميرفت كه ايران به نتايج خوبي هم برســد و حاال ايران در دو بازي اول به پيروزي رســيده و از رســيدن به مرحله حذفي جام جهاني مطمئن است. آنها گينه را 3 بر يك شكست دادند و مقابل آلمان هم 4 بر صفر به پيروزي رسيدند. كريستين ووك، مربي تيم زير 17 ســال آلمان در اين خصوص ميگويد: «ايران عالي بازي كرد. آنها به لحاظ ذهني يك تيم بســيار خوب هستند.» حال بايد منتظر ماند و ديد شاگردان عباس چمنيان در ادامه كار چطور پيش خواهند رفت.

جام جهاني 2017 كره جنوبي - زیر 20 سال

هنگامي كه ايران در كره جنوبي و در نخستين بازي خود يك بر صفر مقابل كاســتاريك­ا به پيروزي رسيد، به نظر ميآمد تيم زير 20 سال ايران به دنبال موفقيت در جام جهاني باشــد. با اين حال ايران مقابل پرتغال و زامبيا شكست خورد و پس از 16 ســال كه در اين مسابقات بود، حذف شد. اميد نورافكن، هافبك تيم ايران كه در اين مسابقات حضور داشت اعالم كرد اين چالش به آنها در ردههاي باالتر كمك خواهد كرد. نورافكن در اين باره گفته است: «تجربهاي كه در جام جهاني به دست ميآيد، با هيچ چيز قابل مقايسه نيست. مطمئنا حضور در اين مسابقات به ما كمك ميكند.»

جام جهاني فوتبال ساحلي 2017 باهاما

ايران با حفظ عنوان قهرماني آســيا در فوتبال ساحلي در سال 2017 بــه جام جهاني رســيد و با قرار گرفتن در رتبه ســوم، به حضــور خود در اين رقابتها پايان داد. ايرانيها در جام جهاني مكزيك، سوييس و ايتاليا را از پيشرو برداشتند.

جام جهاني فوتسال 2016 كلمبيا

مســابقاتي ديگر، مدال برنزي ديگر و بهترين اتفاقي كه براي ايران افتاد. تيم ايران كه با محمد ناظمالشــر­يعه بهعنوان قهرماني فوتسال آسيا رسيد، يكي از مهمترين دستاوردهاي­ش در جام جهاني حذف برزيل در دور اول مرحله حذفي بود. به ايــن ترتيب فيفا با پرداختن به موفقيتهاي ايران در ســال 2016 و 2017 تالش كرده نشان دهد كه ايران چه موفقيتهايی به دست آورده است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran