Iran Varzeshi

قدوس از بال راست به خط مياني ميرود

-

از روزي كه صحبت از ســامان قــدوس در تيم ملي ايران به ميان آمــد، گمانهزنيها براي پســتي كه كي روش بــراي او در نظر گرفته، شروع شــد. دو دليل براي بازي گرفتن از هافبك اوسترسوند در مركز خط مياني تيم ملي وجود داشــت: اول اينكه دعــوت از او همزمان با خط خوردن مسعود شــجاعي انجام شد. و دوم مصاحبههاي متعددي بود كه از اين بزرگ شــده ســوئد با پدر و مادري از اهواز، اينجا و آنجا ميشنيديم: «من پست 10 هســتم. همانجايي كه اشكان دژاگه بازي ميكند.»

پس چه چيزي طبيعيتر از اينكه منتظر هنرنمايي او در اين پست باشــيم؟ اما وقتي در نخستين بازي مقابل توگو، قدوس را در نقش بال چپ ديديم، آن را زياد جدي نگرفتيم و منتظر بازي با روسيه مانديم. با شروع بازي مقابل روسيه، متوجه شديم كه نه خبري از قدوس است و نه سيستمي كه در آن نياز به هافبك بازيساز باشد. كي روش در كازان روي بــه سيســتم 3-3-4 آورد كه برخي آن را 1-4-1-4 مينامنــد؛ ولــي مراجــع علمي فوتبال چنين اســمي را به رسميت نميشناسند و شــيوع چنين اصطالحي را زاييــده بازيهاي كامپيوتري فيفا ميدانند. در رويارويی با روســيه عزتاللهي در راس مثلث مياني قرار داشت. جلوتر از او، اميري و ابراهيمــي بهعنوان دو پيســتون چپ و راســت انجام وظيفه ميكردنــد و طارمي، آزمون و جهانبخش ســه مهاجم خط حمله ما را تشكيل ميدادند.

تصــور ميشــد در نيمــه دوم با ورود ســامان قدوس، سيســتم بازي تغيير ميكرد؛ ولي ملي پوش جوان ما يكراســت رفت جاي جهانبخــش را پر كــرد و كاوه رضايي در همان تاكتيك جاي آزمون را گرفت. تا اينكه دقايقي بعد با آمدن اكبر ايماني آب پاكي روي دستمان ريخته شــد؛ حاال سيستم بازي تغيير كرد اما اكبر ايماني پست 10 است و قدوس همچنان بال راست!

دو بازي نصفه و نيمه براي قضاوت روي اينكه، قدوس نهايتا براي چه پســتي در نظرگرفته شده است كافي نيست. شايد شرط كيروش براي شــاگرد جديدش، پاس كردن چند واحد تطبيقي قبل از اشغال پســتي كليدي در تيم ملي باشــد. اگر به حافظه مــان رجوع كنيم، ميبينيم انتقال اشــكان دژاگه هم از بال راســت به مركز خط مياني، روندي طوالني داشت و بازيكن ولفسبورگ (در كنار شجاعي) يك شبه جانشين مجتبي جباري نشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran