Iran Varzeshi

تغيير زياد؛ چوب الي چرخ پيكان

-

ايــران ورزشــي- ليگ برتر واليبال اگرچه در آغاز بيش از هر چيز حاشــيه داشــت و با غلبه اين حواشــي بر متن آغاز شــد امــا در دو هفتــه اول نتايج جالبي را رقم زده اســت؛ نتايجي كه بخشــي از آنهــا كامال طبق پيشبيني و برخــي هم خارج از دايــره پيشبينيها رقم خورده اســت. به طــور مثال بانك ســرمايهاي كه بهترين تيــم ليگ و باز هم شــانس اول قهرماني به حســاب ميآيد، دو برد ســاده و بيدردســر را تجربه كــرد و در مقابــل نايب قهرمان فصل گذشــته يعنــي پيكان، دو باخــت عجيــب را در اول راه ليــگ برتر تجربه كــرد؛ اتفاقي كه در چند ســال اخير درباره اين تيم بي ســابقه بوده اســت.

در هفته اول رقابتهــاي ليگ برتر واليبــال كــه نماينده گنبــد هم حضور داشــت، پيكان در جدال بــا تيم خوب شــهرداري تبريز تن به شكســت داد تا ليگ برتر را با شكســت آغــاز كند. اين بازي اگرچــه ضعــف پرافتخارتر­ين تيم ليگ ايران را نشان داد اما باخت در ست پنجم اين حدس و گمــان باخت اتفاقي را ايجــاد كرد تا همــه منتظر ديدار دوم اين تيم در ليگ برتر باشــند! ديداري كه از قضــا آن هم تثبيت كننده شــرايط نه چندان خوب حكايت كرد. در مورد طرف دوم اين ميدان يعني شهرداري تبريز هم همين بود و خيليها منتظر بودند ببينند عملكرد خوب آنها در هفته اول، در هفته دوم هم ادامه خواهد داشت يا خير؟

شاگردان بناكار در هفته دوم نيز تيم مدعي سايپا را در غياب غفور به سادگي از پيش رو برداشتند تا به يكي از سه تيم دو برده ليگ برتر تبديل شــوند. سايپا از معدود تيمهاي ليگ برتري بود كه كارش را خيلي زود آغاز كــرد و با جذب مربي خارجي خــودش را تيم جديتر و مدعي تري نســبت به فصل گذشــته نشان داد اما نتايج نشــان ميدهد كه شروع خوبي نداشــته است. آنها اگرچه در اين مسابقه غفــور را بهعنوان ســتاره اصلي خود در اختيار نداشتند اما عملكردشان در حد و اندازه تدارک و بازيكنانشا­ن نبود.

بــاز گرديم بــه پيــكان. تيمي كه تغييــرات قابل توجهــي در تركيب خود داشــته و شــايد به زمان بيشتري براي هماهنگــي نياز دارد. تيمــي كه اگر به تركيبش نگاه كنيــم، بازيكنان جديدي مانند پوريا فياضي، جواد حســين آبادي، فرهاد ظريف و پشــت خــط زن و دفاع وســط خارجي را ميبينيم كه به تازگي بــه اين تيــم اضافه شــدهاند. اين حجم از تغييــرات در تركيب تيمــي كه نايب قهرمــان ليگ برتر شــده و پيش از ليگ برتر هم جلســات زيادي براي تمرين با تركيب اصلي نداشــته، طبيعي است كه مشكل ساز باشد.

از طرف ديگر نگاه به سن و سال اين بازيكنان و روندي كه در سالهاي گذشته ليگ برتر داشــته اند، نشان از خريدهايي شــايد از روي ناچاري براي پيكان دارد. بخش اعظم ستارههاي درجه اول تيم ملي ايران به سادگي با بانك سرمايه به توافق رسيدند و طي سالهاي گذشته راهي اين تيم شدهاند. جواد معنوينژاد و امير غفور هم كه از پيكان رفتند و به جاي آنها يك پشــت خطزن خارجي و پوريا فياضي به اين تيم پيوستهاند! بازيكناني كه حداقل در مورد ليبرمن اينطور به نظر ميرســد كه نتوانســته­اند آنطور كه بايد انتظارات را برآورده كنند.

ديگر تيم قابــل توجه و مهم اين دو هفته ليگ برتر تيم شــمس تهران بوده اســت. تيمي كــه از تركيــب تيم ملي نوجوانان ايران در ســال 2017 تشكيل شــده و براي هدف بلند مــدت آمادگي اين تيم براي رقابتهاي آسيايي و جهاني جوانان تشكيل شده. شمس كه در هفته اول بازي را به سختي و در ست پنجم به نماينده اردكان واگذار كرد، در بازي دوم آن هم در شــرايطي كه ميهمان اروميه ايها بود، به يك برد ارزشمند دست پيدا كرد. بردي كه از قضــا و برخالف تصور، گواه روشن و واضحي بر تجربه باالي اين تيم است!

شــاگردان جوان محمــد وكيلي در شرايطي دو ست اول اين ديدار را واگذار كردند كه در هر دو بازي، سرنوشت برنده بازي به امتيازهاي پس از 25 كشيده شد اما آنها در هر دو ســت، توانستند پيروز ميدان باشــند. در ادامه بــازي با برتري اروميه ايها پيگيري شــد و كار به ست پنجم كشــيده شــد. آن هم در شرايطي كه پيــروزي بيش از هر چيز در دســت تيــم ميزبان بود اما اين بار هم تيم جوان شمس بود كه برنده شد و به نخستين برد خود دست پيدا كرد.

تيــم جــوان شــده اروميــه هم به نخستين امتياز خود رسيد و بدون برد در جايگاه هشتم جدول قرار گرفت.

در پايــان ديدارهاي هفته دوم ليگ برتر، بانك ســرمايه با دو برد سه امتيازي به تنهايي در صدر ايستاده و خاتم اردكان و شــهرداري تبريز هم بــا دو برد و پنج امتياز، دوم و ســومند. ســايپا، سارويه، شمس و شــهرداري ورامين هم تيمهاي يك برده ليگ هستند كه چهارم تا هفتم هســتند و در انتهاي جدول هم شــاهد حضور شــهرداري اروميه، پيــكان، رعد پدافند و كاله مازندران هستيم كه بدون برد هشتم تا يازدهماند.

ليگ برتر واليبال تــا امروز با حذف نماينــده گنبد يــازده تيمي شــده اما زمزمههايي از بازگشــت دوباره اين تيم با پيگيريهاي مناف هاشمي (كه به تازگي استاندار گلستان شده) شنيده ميشود.

نتايج كامل هفته دوم: سايپا تهران صفر - شهرداري تبريز 3 26( بر ‪22 82،‬ بر 25 و 23 بر )25 رعد پدافند كاشان صفر - بانك سرمايه 3 14( بر ‪13 52،‬ بر 25 و 13 بر )25 شهرداري ورامين 3 - پيكان تهران يك 22( بر ‪33 52،‬ بر ‪25 13،‬ بر ‪27 51،‬ بر )25 خاتم اردكان 3 - سارويه ساري يك 20( بر ‪25 52،‬ بر ‪25 12،‬ بر 23 و 29 بر )27 شهرداري اروميه 2 - شمس 3 27( بر ‪25 92،‬ بر ‪25 72،‬ بر ‪25 51،‬ بر 16 و 14 بر )16

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran