Iran Varzeshi

سال غريب تفتيان

از كسب دو طالی آسيایی تا احضار برای پارهای توضيحات

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

حســن تفتيان ورزشــكار گرانمايه «دو»های سرعت ايران ســال غريبی را پشــت سر نهاده اســت. او از يك سو دو طالی آســيايی را در سال 13۹6 صيد كرده كه در تاريخ ورزش ايران بیســابقه اســت و از جانب ديگر چون مدعی اســت مساعدت الزم با وی صورت نگرفته (و اين در تضاد با باورهای فدراسيون دووميدانی است) احضار شده است تا به سازمان تيمهای ملی بيايد و پارهای توضيحات را ارائه بدهد.

تساهلی در كار نيست؟ ســران دووميدانی ايــران معتقدند نه تنها تســاهلی از ســوی آنان در رســيدگی بــه وضعيت تفتيــان و تامين خواستههای او شكل نگرفته بلكه بيش از حد معمول به وی لطف شــده اســت. مجيد كيهانی كه از شروع زمامداریاش در فدراســيون دووميدانی 25 مــاه میگذرد و در اين مدت اوضاع را نظاممندتر كرده و هدفگذاریها­ی معقولی داشته میگويــد هر چقدر كــه نهاد متبــوع وی در فراهم آوردن ملزومات اوجگيری هرچه بيشــتر ملیپوشان مسوول است، ورزشــكار هم بايد حس مسووليت داشته باشد و قدرشناس باشد و از سرناســازگ­اری وارد نشود. حرفهای اخير تفتيان حاكی از نارضايتی وی از برخی ســران دووميدانی است ولی كيهان میگويد جز به جز دســتمزد مربی فرانسوی تفتيان طی ماههای اخير محاســبه و پرداخت شده و فدراسيون به حــد كفايت و حتی فراتر از آن بــا وی راه آمده و در نتيجه وقت آن رســيده است كه از تفتيان نيز –مثل هر ملیپوش ديگری- احســاس تعهد ببيند و شاهد تشكر او بابت شرايط موجود باشد. تافته جدا بافته تفتيان مدتی اســت كه به لطف دستاوردهای ويژهاش خواه ناخواه تبديل به تافتهای جدا بافته در ورزش دووميدانی شده اســت. او مردادماه در اوديشای هند اولين دونده ماده 100 متر تاريخ ايران شد كه طالی اين «دو» را در مسابقات قهرمانی آسيا تصاحب كرده و اينكه دو سه مدعی طراز اول چينی و كشــورهای عربی غرب آســيا در آن ميدان غايب بودند، ذرهای هم از ارزش دســتاورد او نكاست زيرا تفتيان مســوول آمدن يا نيامدن فالن دســته از رقبا به پيكارهای قارهای نيست. تفتيان البته حضور متوسط و توجيه نشدهای طی شهريورماه در رقابتهای دووميدانی قهرمانی جهان در شهر لندن داشــت و چندان در «دو»ی 100 متر باال نرفت و با حدنصابهايی به شــدت دور از ركوردهای شخصیاش برخالف المپيك ريو به مرحله نيمه نهايی اين ماده نرســيد اما به شــكلی مطلــوب جبران مافات كــرد و در پيكارهای ورزشی اخير سالنی آســيا در تركمنستان طالی 60 متر را هم بر سينه آويخت. خالف قواعد فيزيكی اهميت اين مدال زرين بيشــتر از آن رو است كه طبق باورهای عمومی و اعتقاد كارشناســا­ن، 60 متر تخصص اول تفتيان نيست و او با قد و باالی بيش از حد بلندش برای آن ماده كه پايانی بيش از حد سريع دارد و مسابقه هنوز شروع نشده به پايان میرســد )!( انتخاب مناسبی نيست و كوتاه قدترها و دوندههای انفجاریتری مثل رضا قاسمی برای 60 متر مناســبتتر­ند اما تفتيان در عشقآباد همين رقيب ويژه داخلی را مغلوب كرد و به رده ســوم تنزل داد و ســپس در رنكينگ جهانی اين ماده به رده نهم ارتقا يافت تا نشان دهد قد و باال و بلندی و كوتاهی وی و برخی محاســبات فيزيكی و فنی درســت و عقاليی نيز مهاری بر آرزوهای ورزشی وی نمیزنند.

آرزوهای اصلی آرزوهــای اصلی و بــزرگ تفتيان رســيدن به فينال «دو»ی 100 متر المپيك 2020 در توكيو اســت و دو سال و 10 ماه مانده تا آن پيكارها بســيار زود و بیرقيب است كه بگوييم وی چقــدر برای اين مهم شــانس دارد يا ندارد اما اين را میتوان گفت كه وی پس از بازگشــت از عشــقآباد وارد چالشهای غيرضروری و مضری شــده است كه فقط از قابليتهای وی خواهد كاست. اگر او مدعی است كه به وی و درخواســته­ايش به حد كفايت رسيدگی نشده بايد ثابت كند توجه مبذول شده به وی كمتر از همتايانش در تيم ملی بوده و اگر قصوری از جانب فدراسيون و تامين خواستههای وی صورت پذيرفته، اين با صحبت مســتقيم با تيمور غياثی مسوول ســازمان تيمهای ملی دووميدانی حل میشود و نه با ابراز گاليهها و ســپس درگير شدن در چالشها و حرفها و سخنها.

پولهای مربی فرانسوی گله كيهانی از تفتيان اين اســت كــه او موفقيتهای خود را فقط محصول همت شخصیاش و نه كمكهای ارائه شــده میداند ولی در دنيای ورزش حرفهای هر يك از اين فاكتورها سهمی به فراخور و ميزان تاثيرگذاری ويژه خويش را دارند.

اگر مربی فرانســوی تفتيان بابت هر روز كار برای وی 200 يــورو و ماهانه هم 6 هزار يــورو به عنوان مربی وی میگرفته و اكثر تمرينات مشــترک آنها در فرانســه صورت پذيرفته، پذيرش ادعای فدراسيون در مورد تامين خواستههای اين ورزشكار آسانتر از قبول ادعاهای تفتيان است كه میگويد همراهی الزم با وی صورت نگرفته اســت. وقتی تفتيــان 10 روز پيش در جلســهای كه قرار بود توضيحاتی پيرامون ادعاهايش ارائه بدهد غيبت و مشكالت خانوادگی را دليل اين امر توصيف كرد، بهانه بيشــتری به دست فدراسيون برای معرفی و بــه عنوان يك «بهانهگير غير معتدل» داد و حــاال او بايد توپ را طوری به زمين فدراســيون پس بفرستد كه بدهكار اين ماجراها به نظر نرسد.

فاكتورهای مهم غايب تحت هر شــرايطی راهی كه تفتيان در اين سال موفق اما غريب از زندگی پربار ورزشــیاش طی كرده، در تصاحب با اهداف و اميال ورزشــكاری به نظر میرسد كه میخواهد ابتدا در مســابقات دووميدانی قهرمانی جهان 201۹ ناكامی رقابتهای جهانی امسال در لندن را جبران كند و سپس در «توكيو »2020 تاريخســاز شــود. برای رسيدن به اين امور مهم بايد آرام بود و برنامه داشت و كار كرد. فاكتورهايی كه برخی از آنها اخيرا در برنامه كاری برترين «ســرعتیرو»ی ايران پس از وهاب شاهخوره (مرد اول دوهای سرعت ايران در دهه )1340 آشكارا غايب بوده است.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran