Iran Varzeshi

لواندوفسكي: توپ طال هدف اصلي من نيست

لیسانسم را به خاطر مادر و فرزندانم گرفتم

-

روبــرت لواندوفســ­کي بهتازگي رکــورد بیشــترین گل زده در مرحله مقدماتي جام جهانــي در منطقه اروپا را از آن خود کرده اســت. او که نامزد توپ طالســت و مدرك لیسانسش را هم گرفته، در مصاحبهاي اختصاصي با

ESPN درباره شرایط فعلياش صحبت کرده است.

نظرت درباره نخستین فصل بایرن مونیخ با کارلــو آنچلوتي (فصل پیش) چیست؟

ما در نخســتين فصل آنچلوتي عالي بازي كرديــم. اگر در ليگ قهرمانان مصدوم نميشدم بخت خوبي براي رسيدن به فينال داشتيم. اگر در خانه مادريد صد درصد آماده بودم، به نظرم به نيمهنهايي ميرسيديم.

این فصــل پرتالطم آغاز شــده است. بایرن در بوندسلیگا پنج امتیاز از بوروســیا دورتموند کمتر دارد و در لیگ قهرمانان هــم 3 بر صفر به پاري سنژرمن باخته است. آنچلوتي رفته و یوپ هاینکس آمده. چه امیدي نسبت به آینده داري؟

فصل جديدي داريم با چالش جديد و مربي جديد. گاهــي تغيير مربي در ميانه فصل كار را ســخت ميكند اما اميدواريم از اين به بعد عالي عمــل كنيم. ما پنج امتياز كمتر از دورتموند داريم اما بازيهاي زيادي تا انتهاي فصل مانده است. در ليگ قهرمانان هم پــس از شكســت مقابــل پياسجي، كارهاي زيادي داريم كه انجام دهيم. ما بايد تا پايان بجنگيم. كســي چه ميداند؟ شايد ليگ قهرمانان و بوندسليگا را فتح كنيم.

کارل هاینس رومنیگه، مدیر عامل بایــرن مونیخ گفته که رئــال مادرید باشگاه رویایي تو است.

دقيقــا نميدانــم چه گفته، شــايد بهتر باشــد از او بپرســيد. من نميدانم كه او چه حرفي زده و كجــا زده. بايد ديد چه روزنامهاي از او نقل قول كرده است.

سال گذشته بســیار از روند توپ طال انتقاد کردي. تو شانزدهم شدي و پس از آنکه به فهرست نهایي نرسیدي، بسیار به توپ طال تاختي. چرا؟

نميدانــم چرا بازيكنــان 05ام، 5ام يا 52ام ميشــوند. تنها ســه رده اول مهم هســتند. پارســال كمــي، چطــور بگويم، بهتزده بودم چون اگر بــراي بايرن مونيخ بازي كنيــد و در نيمهنهايي ليگ قهرمانان باشيد و گلهاي زيادي در بوندسليگا بزنيد و دومين گلزن برتر ليگ قهرمانان باشــيد... اوضاع كمــي مضحك بود. شــايد مضحك كلمه صحيحي باشد. کسب توپ طال برایت حیاتي است؟

نــه، نميگويم كه برايم مهم اســت. موفقيت در بايرن مهمتر اســت، بهويژه در ليگ قهرمانــان. اگر به فينال ليگ قهرمانان برسيم و بوندسليگا را فتح كنيم، ميتوانيم در اين باره حــرف بزنيم اما توپ طال هرگز هدف اصلي من نبوده است.

پیش از ســال 2010 که به بوروسیا دورتموند بروي، ميگفتند ممکن است راهــي بلکبرن روورز شــوي. در این صورت مسیر فوتبال تو عوض ميشد. چه شــد که در آن هنگام که در آغاز دوران فوتبالت بودي، تصمیم گرفتي به انگلیس نروي؟

من بــه دليــل فعاليت آتشفشــان ايســلند نتوانســتم به بلكبرن پرواز كنم اما ميخواستم بروم و ببينم كه چطور باشگاهي است، چون نميدانســت­م كه آنها را انتخاب كنم يا نه. من نتوانستم بروم اما در هر حال بلكبرن در آن زمان گزينه دوم من بود ولی اگر ميرفتم و باشــگاه، ورزشگاه و چيزهاي ديگــر را ميديدم، شــايد گزينــه اول من ميشــد. دورتموند در آن هنگام گزينه اول مــن بود اما من به فكر باشــگاهها­ي ديگر و گزينههاي ديگر هم بودم. جهاني را چطور ميبیني؟

ســخت بتوان چيزي گفت. لهستان در حال حاضر تيمي عالي و بازيكنان خيلي خوبي دارد. ما ميتوانيــم گاهي واقعا عالي بازي كنيم و ظرفيت بسيار بااليي داريم اما ميدانيم كه در خيلي چيزها ميتوانيم بهتر از اين باشــيم. ما بايد صبــر كنيم و ببينيم در مرحلــه گروهــي به چه تيمــي برخورد ميكنيم اما در جام جهاني هرگز نميدانيد چه ميشود؛ هر بازي حياتي است.

هفته گذشته، پایاننامها­ت را تمام کردي و لیســانسات را در لهســتان گرفتي. انگیــزهات از اینکه در دوران فوتبالت به درســت هم ادامه دهي چه بود؟

دانشــگاه را ده ســال پيــش و پس از دبيرســتان شــروع كردم اما در سال اول دانشــگاه فرصت زيادي نداشــتم. به همين دليل بــود كه زمان زيادي نياز داشــتم اما مادرم هميشه به من ميگفت: اگر ميتواني اين كار را بكني، تــالش كن تمامش كني. ميدانســتم كه اگر گام بــه گام جلو بروم، ميتوانم اوضــاع را مديريت كنم. حاال تمام شده و واقعا خوشــحالم چرا كه اين چيزي است كه ميتوانم به كودكانم بگويم: بابايتان نهتنها فوتبــال بازي كرد كه چنين كاري را هم كرد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran