Iran Varzeshi

ركورد عالي كلوپ برابر مورينيو

ليورپول - منچستريونا­يتد

-

يورگن كلوپ ميتواند پيش از بازي ليورپول با منچســتريو­نايتد در روز شــنبه به دستاوردي افتخار كند كه كمتر مربي در دنيا داشته است؛ او مقابل ژوزه مورينيو آماري عالي دارد.

به جز پــپ گوارديوال كه در 12 مســابقه با بارســلونا، بايرن مونيخ و منچسترســي­تي برابر ژوزه مورينيــو، 8 بازي را برده و 4 ديدار را باخته اســت، مربيان ديگر توفيق چنداني برابر مورينيو نداشتهاند. براي آرسن ونگر 13 سال طول كشيد تا اينكه ســرانجام در ســيزدهمين ديدار مقابل مورينيو به پيروزي برســد امــا كلوپ كه اعتماد به نفس بااليي دارد، چنين عقده حقارتي ندارد.

او از زماني كه خودش در بوروسيا دورتموند بــود و مورينيو در رئال مادريد، 7 بار با اين مربي بازي كرده اســت. كلوپ تنها يك بار شكست را متحمل شــده و آن هم در ديدار برگشت مرحله نيمهنهايي ليگ قهرمانان بــود كه پيروزي رئال بــا مورينيو براي صعود آنها كافــي نبود. رئال با مورينيو 2 بر صفر پيروز شــد اما در مجموع 4 بر 3 شكست خورد.

كلوپ ســه بــار مورينيو را برده و ســه بار ديگر هم با او مســاوي كرده اســت. دو تا از اين تســاويها در فصل پيش رقم خــورد، زماني كه مورينيو نخستين فصل خود را در منچستريونا­يتد ميگذراند و تازه جانشــين لوييس فانخال شده بود.

مربي كاريزماتيك آلماني مقابل مورينيو از ترفندهاي ويژهاي بهره برده است. احترام خوبي ميان اين دو وجود داشــته اما در هر حال رقابت آنها هم افزايش يافته است و احتماال درگيريهاي بيشــتري بين اين دو نفــر روي خواهد داد. در جريان تســاوي در اولدترافور­د در ژانويه بود كه ايــن دو مربي در منطقه فني با هم بحث و جدل داشــتند. مورينيو پس از آن گفت كه كلوپ بهتر است روي مربيگري خودش تمركز كند تا اينكه دســتانش را به اطراف تــكان دهد. كلوپ هم به تاكتيك «توپهاي بلند» يونايتد حمله كرد.

حضور كلــوپ و مورينيو در جايگاه مربيان باعث ميشود رقابت دو تيم جذابتر و حساستر هم بشــود. اين دو تيم در مجمــوع 38 بار فاتح ليگ انگليس شدهاند. از زماني كه مورينيو مربي يونايتد شده تاكنون 88 امتياز كسب كرده است و كلوپ هم در دوران مشــابه در ليورپول دقيقا به همين ميزان امتياز گرفته اســت. با اين حال مورينيو دو جام معتبر كسب كرده: جام اتحاديه و ليــگ اروپا، در حالي كه كلوپ هنوز با ليورپول قهرماني به دست نياورده است.

مورينيــو گفته كــه دوســت دارد مقابل ليورپول بازي كند، چرا كه نخســتين جامش در انگليس را مقابل همين تيم كســب كرد. چلسي در فينال جام اتحاديه در ســال ،2005 ليورپول را برد و قهرمان شد اما در هر حال چلسي دو بار هــم در نيمهنهايي ليگ قهرمانان مقابل ليورپول شكست خورد.

مورينيــو گفت: «در آنفيلــد لحظاتي عالي داشــتهام و لحظات بد هم پيش آمده است. آنها مقابل من خوشــحالي كردهانــد و البته لحظات بســيار تلخي هم داشــتهاند. حاال اگــر آنها به همان اندازه كه من بهشــان احترام ميگذارم، به من احترام بگذارند، ايــن بازي هم از آن بازيها خواهد شد.»

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran