Iran Varzeshi

بیت سعید و شهباززاده آمادگي ذهني ندارند

-

من به رسانهها و هواداران و هر كسي كه انتقاد ميكند حق ميدهم چون اين استقالل در فاز گلزني عملكرد خوبي هم نداشته است. اميدوارم در بازي آينده جام حذفي شكل بازي استقالل تغيير كند تا در آستانه شهرآورد به لحاظ روحي و رواني شرايط بهتري در استقالل حاكم باشد.

آيا استقالل به دروازه خوشبختي ميرسد؟ آيا استقالل از اين وضعيت رقت بار خالص ميشود؟ آيا استقالل تغيير چهره خواهد داد و به همان تيم آرماني بدل ميشود؟ اين پرسشها مثل خوره به روح و جسم استقالليها افتاده است. استقالليها­يي كه دوست دارند هرچه زودتر تيمشان به يك تيم پرانگيزه و سرشار از نشاط بدل شود. ويژگي كه صمد مرفاوي نيز اعتقاد دارد اكنون در روح و جسم استقالل ديده نميشود. مرفاوي هم با آن پيشينه استقاللياش اما از ديدن نمايش تيم محبوبش مقابل فوالد احســاس خوبي ندارد و سخت نگران آينده اين تيم در ليگ هفدهم است. ليگي كه به زودي استقالل بايد در آن پنجه در پنجه پرسپوليس بگذارد و رقابتي سخت و دشوار را با اين تيم تجربه كند. آيا استقالل در شهرآورد آتي تغيير رويه خواهد داد؟ آيا استقالل به مانند شهرآورد قبل شگفت زدهمان خواهد كرد؟

استقالل مقابل فوالد هم تيم ضعيفي بود و هيچ نشانهاي از صالبت نداشت. اين وضعيت را در حالي مشــاهده كرديم كه پيشبيني ميشد بعد از حضور وينفريد شفر استقالل به لحاظ تاكتيكي قدري متحول شود.

تغيير ســرمربي بــه اين ســرعت جواب نميدهد. قدري بايد زمان طي شــود تا اســتقالل بــه فرم بهتري برســد. چيزي كه جمعه شــب از اســتقالل ديديم بــه مراتب ضعيفتــر از بازي با سپيدرود بود. در واقع استقالل نسبت به بازي قبل خود هم رشــدي نكرده بود. تيم سنگين بود و به نظر ميرسيد كه بازيكنان از لحاظ روحي و رواني همچنان تحت فشارند.

شــفر كه آمد، گفتنــد ميخواهد روي همين مسائل رواني كار كند. به نظر مي رسد كه تغييري در روح و روان آبيها ايجاد نشده است.

مــن نميدانــم در تيم چه ميگــذرد. در تمرينها نيســتم كه ببينم شــرايط به چه شكلي اســت. همانطور كه انتظار داشــتيم شــفر آمده به لحاظ روحــي و رواني در تيــم تغييرات ايجاد كند كه ظاهرا موفق نشــده. اعتقاد من اين اســت كه نبايد خردهاي هم به ايــن مربي بگيريم. براي ارزيابي و ســنجش كار شفر بايد بيشتر صبر كنيم امــا بايد قبول كنيم كه اينجا انتظارها زياد اســت و هواداران، رســانهها و پيشكسوتها منتظرند هر چه سريعتر استقالل وضعيت باثباتتري را تجربه كند. اميدوارم كه اين تغييــرات در زمان كوتاهي انجام شود.

بعد از بــازي با فوالد باز هم مســائل حاشيهاي استقالل را تحتالشعاع خود قرار داد و ديديم كه عليه مديريت شــعارهايي دادند. حتي بعضيها هم بودند كه عليه شفر شعار دادند. در اين فضا نتيجه گرفتن دشوار نيست؟

ابتدا درباره منصوريان حرف بزنم. تا وقتي او ســرمربي استقالل بود مســوول نتايج محسوب ميشــد و بعــد از نتايج ضعيف اســتقالل عليه او شــعار ميدادند. حاال باز هم يكسري هستند كه با وجود رفتن منصوريان همچنان سرمربي را مقصر نتايج ميدانند كه اين درســت نيست. به شفر بايد زمان داد تا شــايد وضعيت اســتقالل را به شرايط ايدهآلتري برســاند. درباره مديريت هم ميخواهم حــق را بگويم. من با كســي خصومت نــدارم. به اعتقاد من هــر مدير ديگري هم جــاي افتخاري بود ســرمربي را عوض ميكــرد. افتخاري اين كار را انجام داده و حاال بايد صبر كنيم و ببينيم نتيجه كار استقالل چه ميشود. موافق اين شعارها نيستيد؟

مــن نميدانم چــه چيزي در ذهــن هوادار ميگذرد و آنها چه نگرانيهايي دارند اما ميدانم كه شهرآورد نزديك است و اگر اين شعارها بخواهد ادامه پيدا كند به ســود استقالل نيســت. من از هواداران ميخواهم عليه افتخاري شعار ندهند تا شهرآورد هم بگذرد. در اين شرايط فقط آرامش به استقالل كمك ميكند. اگر تيم آرامش نداشــته باشــد، لطمههاي بســياري در بازي با پرســپوليس خواهيــم خورد. بازي بعد خيلي مهم اســت بنابرايــن بايد رفتارهاي حرفهايتري داشته باشيم.

اما موج تازهاي عليه مديريت استقالل به راه افتاده.

به نفع همه اســتقاللي هاست كه در شرايط فعلي و بخصوص در آستانه شهرآورد آرامش در تيم حكمفرما باشد.

در بازي با فوالد باز هم ضعفهاي مهاجمان استقالل به وضوح ديده شد. بازيكناني همچون بيت سعيد و شــهباززاد­ه كه در فصل جديد با دريافتي قابل توجهي به استقالل آمدند، هيچ گلي به ثمر نرســاندند. داريوش شجاعيان هم تا امــروز فقط يك گل زده و يكي از خريدهاي پرانتقاد استقالل محسوب ميشود. علي قرباني هم وضعيت خوبي ندارد. چه به ســر مهاجمان استقالل آمده؟

همين بيت ســعيد كه شــما اســمش را آورديد فصل پيش در استقالل خوزستان گلهاي زيــادي زد و من تعجب ميكنم كه چرا اين فصل در اســتقالل موفق نيست. البته يك مسالهاي كه باعث شد بيت سعيد گل نزند اين است كه فضاي آنچناني در اختيارش قرار نميگيرد. در اســتقالل خوزســتان فضا براي بيت سعيد فراهم بود اما در استقالل نيست.

دليل اينكه فضا براي او فراهم نميشــود چيست؟

بازيهــاي اســتقالل را به دقــت ميبينم. اســتقاللي­ها در بخشــي كه بايد پاسهــاي آخر را بــه خوبي براي مهاجمان فراهــم كنند، خوب عمل نميكنند. ضعف بزرگ اســتقالل از اين نقطه نشات ميگيــرد، جايــي كــه مهاجمان به خوبــي تغذيه نميشــوند. استقالل قدري هم عقب بازي ميكند و شــايد يكي ديگر از داليلي كه بيت ســعيد و ديگر مهاجمان استقالل در موقعيت گلزني قرار نميگيرند اين اســت كه تعداد حمله كنندهها به سمت دروازه حريف بسيار كم است. سرعت انتقال توپ و دقت در ارســال پاسهاي آخر بايد افزايش پيدا كند. ضمن اينكه تمركز نيز در هنگام زدن ضربههاي آخر بسيار مهم است. اين مهاجمان توانايي كافي را دارند اما در استقالل دچار ســردرگمي و فقدان تمركز هستند. اين نقايص بايد برطرف شــود وگرنــه اوضاع تغيير نميكند.

از حرفهاي شما اين برداشت را داريم كه مهاجمان اســتقالل هم به لحاظ ذهني آماده نيستند؛ شايد مثل كل تيم.

دقيقــا همينطور اســت. مشــكل مهاجمان استقالل كه تا امروز عملكرد بسيار ضعيفي داشتهاند هميــن ناآمادگي ذهني اســت. من به رســانهها و هواداران و هر كســي كه انتقاد ميكند حق ميدهم چون اين اســتقالل در فاز گلزني عملكرد خوبي هم نداشــته اســت. اميدوارم در بازي آينده جام حذفي شكل بازي استقالل تغيير كند تا در آستانه شهرآورد به لحاظ روحي و رواني شــرايط بهتري در استقالل حاكم باشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran