Iran Varzeshi

تصميمهاي ميانه فصل، شائبه برانگيز و مخاطره آميز

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

فدراســيون فوتبال همچنان در مواجهه با نحوه صعود و سقوط تيمها در ليگ يك و ليگ برتر دچار سر در گمي است و با وجود اينكه 17 سال از عمر ليگ برتر حرفهاي ميگذرد همچنان نميداند تعداد صعودكنندهه­ا و سقوط كننده چه ميزان باشــد. در اين ســالهاي حيات ليگ بارها تعداد تيمهايي كه بايد به ليگ پايينتر ميرفتند يا به ليگ برتر ميآمدند، متغير بوده و حتي نحوه ســقوط و صعود بارها دستخوش تحوالتي شده است.

ســالها بود كه ليگ يكيها درگير برگزاري بازيهاي پلي آف با ليگ برتريها بودند كه پس از گذشــت فصول متمادي سرانجام سران فوتبال ايران به اين نتيجه رســيدند كه پلي آف بايد برداشته شود. اســتدالل آنها اين بود كه اساسا برگزاري چنين بازيهاي پرحاشــيها­ي به ســود فوتبال نيســت كه منطق درستي هم بود. اين تصميم زماني اتخاذ شــد كه ليگ يــك از دو گروه به يك گروه تغيير وضعيت داد كه اين تصميم هم با حمايت كارشناســا­ن مواجه شــد. حال دوباره مهدي تاج از نامشــخص بودن تعداد تيمهاي صعود كننده حرف ميزند. موضوعي كه نشــان از بيبرنامگيه­ــا در ميان تصميمگيران فدراســيون فوتبال بخصوص اعضاي هيات رييســه دارد كه احتماال اين وضعيت ناشي از فشــارهايي است كه از سوي برخي مديران براي افزايش تعداد تيمهاي صعود كننده از ليگ يك به رييس فدراســيون و اعضاي هيات رييسه وارد ميشود.

فدراسيون فوتبال و شخص مهدي تاج اما بايد از اعمال قانون تازه در ميانههاي فصل كه عميقا شــائبه برانگيز خواهد شــد و ذهنيت حمايــت احتمالي از برخي تيمهاي ليگ يكي را تقويت ميكند، دوري كنند. اكنون فضا ميان ليگ برتر و ليگ يك با تصويب قانون حذف پلي آف آرام شــده و صعود دو تيم از دسته پايينتر نيز از جنبههاي فني، كافي به نظر ميرســد چراكه نه ليگ برتر ظرفيت افزايش تعداد تيم را دارد و نه ضروري اســت كه تيمهاي بيشتري از ليگ يك به ليگ برتر صعود كنند. به جاي درخواســته­اي مكرري كه فدراســيون فوتبــال را حاال به نرمش و تفكري دوباره واداشته، بهتر است متوليان فوتبال تدابيري بينديشند كه فوتبال در ليگ يك نيز به مانند ليگ برتر به جنب و جوش بيشــتري بيفتد و آنقدر جذابيت در اين ســطح از مسابقات ايجاد شود كه باشگاهها آرمانهاي خود را تنها در گروي صعود به ليگ برتر ندانند.

با جدي گرفتن مســاله پخش تلويزيوني ليگ يك، افزايش كيفيت ورزشگاهها و ايجاد راهكار براي كســب درآمد بيشتر، ميشود ليگ يك را هم به سطحي قابل قبول رساند تا تعداد تماشاگرانش نيز افزايش يابد و اين سطح از رقابتهاي فوتبال به استاندارده­اي ليگ برتر نزديكتر شود.

مضاف بر آن بايد بنيه مالي باشــگاهها و ســختافزار­هاي تحت اختيار آنها با جديت بيشــتري در قياس با گذشته مورد كنكاش و پيگيري قرار گيرد تا هر تيمي نتوانــد خود را به ليگ برتر برســاند و تيمهايي در عاليترين ســطح فوتبال ايران حضور داشــته باشــند كه از نظر كميت و كيفيت در رتبه قابل قبولي باشند. به هر حال مساله فقط تعداد سقوط كنندهها و صعود كنندهها هم نيست و بايد اين موارد مهم را كه ركني اساسي در شكل دهي فوتبال حرفهاي است مورد توجه قرار داد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran