Iran Varzeshi

پايان يك عادت كليشهاي در استقالل

-

در استقالل نشانههاي تغيير آرام آرام هويدا ميشود. وينفريد شفر سرمربي استقالل در گفتوگوهايش در تمام روزهاي اخير به اين نكته اشــاره كرده كه بايد استقالل را دوباره بسازد. بايد به بازيكنانش نكات تازهاي را بياموزد تا اســتقاللي متفاوتتر را در زمين ببينيم. اين هدف شــفر اما با يك روز، يك هفته و يك ماه تمرين ميســر نخواهد شــد. اســتقالل براي رســيدن به نقطه مطلوب و هدفي كه شفر وعدهاش را داده، بايد شكيبايي پيشه كند و پروسه بازسازي را آرام آرام و ذره ذره طي كند.

با وجود اين تغييرات كوچك در اســتقالل يكي پس از ديگري رخ ميدهد و اين نشانهاي از هدفي است كه شفر وعدهاش را داده. در بازي برابر نســاجي در جام حذفي يكي ديگر از تغييرات اســتقالل را رويت كرديم. تيمي كه برخالف عادت مالوفش پس از مدتها يا به عبارتي پس از سالها از جناح راست دل كنده و شيفت به چپ كرده بود. تيمي كه اين بار فونداســيو­ن حمالتش را نه از جناح راست بلكه از سمت چپ پايهريزي ميكرد و همين باعث شــده بود تا يك عادت ديرپا در استقالل برچيده شود.

در تمامي اين سالها حضور يك خسرو حيدري در ســمت راست ســبب شده بود تا اســتقالل وابسته به خســرو و حركات و ســانترهاي مواجش از سمت راست شود و به نوعــي تمامي برنامههاي خود را از كانال راســت پيريزي كند. يك عادت كليشهاي كه استقالل را بدل به قابل پيشبينيتري­ن تيــم دنيا كرده بود. تيمــي كه براي حمله كردن و موقعيت ســاختن روي دروازه حريف تنها يك اسلحه داشت؛ خسرو حيدري. رويهاي كه ربطي به فرمانده نيمكت استقالل نداشت و فرقي نميكرد كه چه كسي روي نيمكت نشسته باشد؛ امير قلعه نويي، پرويز مظلومي و يا عليرضا منصوريان. اين يگانه تاكتيك استقالل براي حمله بود.

همين وابســتگي به خســرو استقالل را به شــكل غريزي بدل به يك تيم تــك بعدي كرده بود كه حتي در روزهاي بدون خســرو هم به شــكل طوطي وار توپ را به سمت راســت ميبرد. همين تاكتيك ساده و تكراري اگرچه طي ســالهاي طوالني موفقيتهاي فراواني را براي اســتقالل به همراه داشــت اما تك بعدي شدن و قابل پيشبيني بودن يك تهديد پنهان و مســتتر بود كه آبيها را در روزهاي ســخت و برابر حريفان ســختتر از ليگ ايران به حاشيه ميبرد و به بن بست ميكشاند.

در برابر نســاجي اما اين تاكتيك كهنه و كليشهاي به كانال مقابل منتقل شــد. جايي كه اســتقالل تكرار مكرر را كنار گذاشــت و براي رســيدن به دروازه حريف از كانال چپ حركت كــرد. آنجا كه رفت و برگشتهاي مكرر زكيپور و حضور شجاعيان فانتزيست و البته شيفت شــدن اسماعيلي به اين سمت، اســتقالل را بدل به يك تيم تيغدار و رونده در كانال چپ كــرد. تيمي كه اغلب حمالتش را از همين كانال پايهريزي كرد، گل اول را با فشار مداوم و اشتباه مدافع روبهروي همين كانال به دست آورد و گل دوم را هم از همين جناح به ثمر رساند.

اين تغيير كوچك اما كليدي نشــانهاي از يك رنسانس و دگرگوني بزرگ اســت و ثابت ميكند كه استقالل ميكوشد در عصر شفر عادات قديمي و كهنه را يكي يكي كنار بگذارد. آنچه ثابت ميكند شــفر قصد دارد همانطور كه وعده داده، استقالل را از نو بسازد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran