Iran Varzeshi

استقالل شفر متولد می شود

- آرمن ساروخانیان ‪Armen Saroukhani­an‬

فــردای بازی اســتقالل و فوالد كــه اولين بازی وينفريد شــفر روی نيمكت اين تيم بود، يكی از روزنامههای ورزشــی تيتر زد: «شــفرينگ». اين تيتر بيش از همه كنايه به اصطالح «فرشــينگ» بود كه منصوريان به كار برد و سر و صدای زيادی به پا كرد. با اين حال شــفرينگ میتواند اصطالح خوبی برای حال و روز فعلی استقالل باشد. تيمی كه با آمدن مربی آلمانی وارد دوره تغييرات شده و قرار اســت از تيم آشــفته و كماثر اول فصل به تيمی با سليقه شفر تبديل شود. با كمی بیرحمی میتــوان برای شــفريزه شــدن اســتقالل واژه «منصوريان زدايی» را هم به كار برد. مربی آلمانی كه در ورود به تهران مدعی شــد بازیهای قبلی اســتقالل را آناليز كرده، قطعا بيماری اين تيم را به درستی تشخيص داده و بخش مهمی از فرآيند درمان مربوط به ترک عادات بد قبلی خواهد بود. در بازی با فوالد تحرک بازيكنان اســتقالل بيشتر شده بود و ســاختار دفاعی نظم بيشتری داشت، ولی مشــكل گلزنی پابرجا بــود. در بازی ديروز تحول تيم همچنان محســوس بود و شفر مقابل نساجی توانســت راه گلزنی را هم پيدا كند، ولی اســتقالل برای تبديل شــدن به يك تيم مدعی هنوز راهی طوالنی در پيش دارد. تغييرات اســتقالل با شــفر يكــی از موضوعات جذاب اين روزهای فوتبال ايران اســت كه قطعا غير استقاللیها هم با دقت آن را دنبال میكنند. بعد از اوجگيری تيــم ملی با كیروش و موفقيت پرســپوليس با برانكو، نياز به يك فكر جديد روی نيمكت اســتقالل هم احساس میشد و حاال همه منتظر ديدن ســير تحول تيم با اين مربی مشهور خارجی هســتند. اگر بخواهيم تغييرات استقالل در فاصله بازی مقابل فوالد تا نســاجی را بررسی كنيم، میتوان به موارد زير اشاره كرد. افزایش سرعت بازی اســتقالل در شــروع فصــل تيم كنــدی بود كه نمیتوانســ­ت دفاع حريفان را بــاز كند و موقعيت بسازد. تاكيد شفر در اين مدت روی بازی تكضرب و افزايش ســرعت بازی بوده. برای چنين نمايشی او روی آمادگــی بدنی هم كار كرده و بازيكنان در اين دو بازی شادابتر از قبل بودند. استقالل مقابل نساجی ســرعت تيمی خوبی داشــت و توانست فرصتهای خوبی بســازد. نمايش تيــم در نيمه اول خيلــی خوبی بود و میتوانســت بيش از يك بار دروازه ميهمان ليگ يكیاش را باز كند. شــفر بعد از بازی هم تاكيد كرد كه اســتقالل در نيمه اول توانست تمام برنامههای تمرينی را پياده كند. پرسینگ با کاربرد دوگانه دســتور مهم بازی شــفر كه توانســته استحكام ســاختار دفاعی تيــم را هم باال ببرد، پرســينگ اســت. اســتقالل با همين حربه توانست فوالد را كامــال عقب براند و به تيم اهوازی موقعيت ندهد. ديروز هم بازيكنان اســتقالل پرس شديدی انجام میدادند و به همين خاطر خط دفاع نساجی چند اشــتباه مرگبار مرتكب شــد. روی يكی از همين اشــتباهات بود كه فرشيد اسماعيلی توانست گل اول را بزند. اســتفاده از اين روش نياز به آمادگی جسمانی بااليی دارد و استقاللیها تا اواسط نيمه دوم حريف را تحت فشار قرار دادند، ولی در اواخر بازی اين فشــار كمتر شد و نساجی توانست روی دروازه استقالل بيايد و به گل برسد.

شیفت بازی به سمت چپ شــفر پنجشــنبه در كنفرانس خبــری گفت كه بازی تيم بيشــتر از سمت راســت جريان دارد و بايد اين عادت را تغيير دهــد. البته اين نقص به دوره منصوريان مربوط نيست و در تمام سالهای حضور خسرو حيدری، بازی تيم وابستگی زيادی به ســانترهای او داشــته. ديروز استقالل حمالت زيادی از سمت چپ انجام داد و زكیپور نفوذهای زيادی داشت. او در نيمه اول دو سانتر عالی برای اســماعيلی داشت كه میتوانســت تبديل به گل شــود. در نيمه دوم گل قربانی را ساخت و يكی از بهترينهای تيمش بود. حاال كار حريفان استقالل سختتر از قبل است و تنها با بستن سمت راست نمیتوانند حمالت تيم را مهار كنند. مشکل گلزنی تا حدودی حل شد در بازی با فوالد گلزنی بزرگترين مشكل استقالل بود. شــفر از هر ســه مهاجم نوكش استفاده كرد، ولی شــهباززاد­ه، بيتســعيد و قربانــی ناآمادگی نگرانكننده­ای داشتند. او چارهای نداشت جز اينكه از بازيكنان ســاير خطوط كمك بگيرد و ديروز از فرشــيد اســماعيلی در كنار قربانی در خط حمله اســتفاده كرد. اين هافبك سريع در نيمه اول سه بار در آستانه گلزنی قرار گرفت و سرانجام توانست دروازه نســاجی را باز كند. در نيمه دوم هم قربانی بعد از هدر دادن چند موقعيت ســرانجام پايش به گلزنی باز شد. با اين حال خط حمله استقالل بايد زهردارتر از اين باشد و شفر هم بعد از بازی ديروز تاكيد كرد كه تيمش به گلهای بيشتری نياز دارد. مربی آلمانی قبل از بازی گفت كه روی بيتسعيد هم حساب میكند و اين مهاجم با تمرينات بيشتر آماده خواهد شد. جابر انصاری ديگر گزينه مدنظر اين مربی اســت كه با آمادگی بيشــتر میتواند به گلزنی كمك كند. با اين حال اگر او از اين بازيكنان جواب نگيرد، در نيم فصل قطعا به فكر تقويت خط حملهاش خواهد بود.

انگیزه بیشتر با الگوی قائدی بازيكنــان اســتقالل از زمان آمدن شــفر انگيزه بيشــتری پيدا كردهاند تــا بتوانند نظر او را جلب كنند. اگر منصوريان رفتار دوستانهای با بازيكنان داشت و اشتباهاتشا­ن را میبخشيد، مربی آلمانی سختگير اســت و تنبيهی كه برای قائدی در نظر گرفت هشداری برای بقيه بود تا به فكر كمكاری يا بیانضباطی نباشند. ديروز انگيزه باالی بازيكنان آشــكار بود و همه مصمم هستند كه خودشان را به تركيب اصلــی تحميل كننــد. از طرف ديگر كســانی كه رضايت اين مربــی را جلب نكنند به احتمــال زياد در نيمفصل واگذار خواهند شــد تا ترافيك خطوط مختلف كمتر شــود و در صورت نياز بازيكنان جديد اضافه شوند. شفر تاكيد كرده كــه ورود و خروجها تنها با نظــر او خواهد بود و هيچكدام از بازيكنان دوســت ندارند در نيم فصل در فهرست خروج باشند.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran