Iran Varzeshi

هاشمینسب: جذابيت شهرآورد به جایگاه تيمهاست

در تمرین عصر روز دوشــنبه گذشــته تیم خونه به خونه اتفاقاتی افتــاد و درگیریهایی به وجود آمد که جــواد نکونام و کادر فنــیاش را مجاب به ترک بابل و بازگشــت به تهــران کرد. عجیب بودن این اتفاقات به این دلیل اســت کــه آنها در پنج بازی اخیر عملکرد بســیار خ

- جعفر برزگر ‪Jafar Barzegar‬

چرا آن درگیری به وجود آمد. آن هم برای تیمی که هفتههاست شرایط خوبی را به لحاظ کســب امتیاز تجربه میکند.

قبــل از هــر چيز درگذشــت آقای ابراهيــم آشــتيانی را تســليت میگويــم و معتقــدم كــه جامعــه فوتبــال يكی از پيشكســوتا­ن خوشــنامش را از دست داد. امــا در مورد ايــن اتفاقات بايــد بگويم كه بــرای ما هم جای ســوال دارد كه چرا بايد اين اتفاق بيفتد. اينكــه ليدر تيم چطور به خــودش اجازه میدهد وارد زمين شــده و چشــم در چشــم بازيكن به او توهين كند. به نظر من هر باشگاهی بايد توانايی كنترل ليدرهايش را داشــته باشد. يك زمانی تيم شــما نتيجه نمیگيــرد و بعضیها خط و خطوطی میدهند تا ســكوها عليه يك نفر شــعار دهند اما اينجا كه ما در 5 بازی اخير خوب نتيجه گرفتيــم. من فكر میكنم اين مســاله بودار بود و حق بدهيــد كه فكر ما خيلی جاها برود. به شما توهین شد؟

به مــن نه. اما من از حــق بازيكنم دفاع كردم. وقتی میبينم بازيكن در زمين از جان مايه میگذارد وظيفهام اســت كه از او دفاع كنم. هوادار يا ليدر روی ســكو هر چقدر خواست شعار بدهد برای من ارزشی ندارد اما اينكه رو در رو و به فاصله چند متر به بازيكنم بیاحترامی شــود با روحيات من سازگار نيست. من زمانی كه بازی میكردم مربيــان زيادی پايم ايســتادند و از آنها ياد گرفتــم كه پای بازيكنم بايســتم. واقعا اين اتفاقات حق تيمی نيست كه كادرش بيشتر ســاعات شــبانهروز را فقط كار میكند. آن وقت میآيند و به خاطر قليان كشيدن چند بازيكن با آبروی ورزشی افراد بازی میكنند.

بیشتر توضیح میدهید؟ بازيكنی كه قليان میكشد به خودش ضربه میزند و فوتبالش زود تمام میشــود اما در همه جای دنيا باشــگاهها بــا آنها برخورد میكنند.

البته بحثی وجــود دارد و اینکه میگوینــد ایــن اتفاقات بــه نوعی الگوسازی میشود ...و

كدام الگو؟ الگوی ورزشی برای نسل مــا بود كــه دنيای مجازی بــه اين صورت وجود نداشت و تلويزيون رنگی هم در همه خانههــا نبود. نه امروز كه بچه هفت ســاله تبلــت دارد و به اندازه آدم 30 ســاله دهه 60 اطالعات دارد. شــما فكر میكنيد اين بچه با ديدن قليان كشــيدن فوتباليسته­ا الگوبرداری میكند؟ مســووالن فدراسيون اگر به مشكالت ريشهای بيشتر توجه كنند مســائل ديگر به خودی خود حل میشود اگرچه من فكر میكنم ايــن آرزو را بايد با خودم به گور ببرم.

از این بحــث فاصله بگیریم. چند تیم را در لیگ یک و لیگ برتر مدعی میبینید؟ اينكه اعتقاد دارم جدول ليگ برتر تغييرات زيادی خواهد داشت.

فردا شهرآورد هشــتاد و پنجم برگزار میشود. این بازی را با توجه به شرایط دو تیم چطور ارزیابی میکنید؟

اين بازی به خاطــر كریخوانیها و حساســيتها­يی كه برای هواداران دو تيم دارد هميشه تماشايی است. البته به جرات میگويم كه هيچ ارتباطی هم به جايگاه دو تيم در جدول نــدارد. اين بازی حتی بازی مربيان هم نيست. چطور؟

يعنــی اينكه همه چيــز را نبايد به مربی تيم نســبت داد. اين بازی اصال خيلی هم تكنيكی و تاكتيكی نيست. هر تيمی كه بازيكنانش به لحاظ روحی آمادهتر باشــند و تحــت تاثير جو اســتاديوم قــرار نگيرند راحتتر بازی میكنند. واقعيت اين اســت كه تا قبــل از ورود بازيكنان به زمين همه چيز خوب اســت اما همين كه داخل زمين میشوی و داور سوت شــروع مسابقه را به صدا در میآورد اصال نمیتوانيد روی مسائل تاكتيكی تمركز داشــته باشيد. من تصورم اين است كه وقتی شرايط دو تيم در جدول متفاوت باشــد آن بازی زيبا میشود اما اگر هر دو مدعی باشند با استرس بيشتری بازی میكننــد به همين دليل تا قبل از شــروع بــازی نمیتوان پيشبينی صحيحی از بازی داشت و بايد ديد شرايط روحی 22 بازيكن حاضر در زمين چگونه است.

بعضیها میگویند شفر چون اولین تجربهاش است شاید...

مــن اين اولينها را قبول ندارم. مگر خود مــن كه در اولين شــهرآورد گل زدم و يك بر صفــر برديم خيلــی تجربهاش را داشتم. نمونههايی از اين دست زياد است.

ســوال آخر در مورد عملکرد تیم زیر 17 ســالهها است که توانستند در جمع هشت تیم جام جهانی قرار گیرند.

بايــد به آنها دســت مريــزاد گفت كــه اينقدر خوب كار كردنــد و باعث غرور ما شــدند. من وقتی آنها 4 بــر صفر آلمان را شكســت دادند احســاس كردم در صف بچههای تيــم ملی ايســتادها­م و به خودم باليدم. شكســت مقابل اســپانيا هم چيزی از ارزشهــای آنها نه تنها كم نمیكند بلكه معتقدم باالتر از انتظار و بيشــتر از آنچه كه برايشان هزينه شده بود نتيجه گرفتند.

قربانعليپو­ر: از جاللي بپرسيد چقدر در پيکان نقش داشتهام يكــيازعوا­مــل باشــم.»آياتيــمبه­آنچه موفقيتپيكا­ن،بدونشك مدنظربوده،رســيده؟اين دورهبدنساز­يخوبياست سوالياســت­كهقربانعلي كهبازيكنان­اينتيمپيش پــوردربــ­ارهاشميگوي­د: ازشــروعفص­لپشتسر «بهاعتقادمن­براياينكه گذاشــتهان­د.ضمناينكه بگوييمتيمب­هآنچهمدنظر كادرفنيبــ­اتوجهويژها­ي كادرفنيبود­هرسيدهبايد كهبهبحثبدن­سازيدارد، تاپايــانف­صلصبركنيم. همچنانبازي­كنانراازنظ­ر اين01هفتــ­هازنظرمن تواناييهاي­بدنيزيرنظر مالكنيستوب­ايدتاپايان دارد.حاصــلايــ­نتدابير ليگبــهاين­رونــدادام­ه هم ميشود آمادگي باالي بازيكنان پيكان و قرار دهيم.» او همچنين درباره حســاب ديگري كه گرفتن در مسير صعودي. علياصغر قربانعليپو­ر، رقبا روي اين تيم باز كردهاند، ميگويد: «طبيعتا مربي بدنســاز پيكان با اشاره به برنامهريزي­هايي وقتــي تيمي پس از 01هفته در جايگاه دوم قرار كــه در اين زمينه داشــته، توضيح ميدهد: «ما دارد بايد منتظر باشد تا رقبا بازي جديتري در ســعي كرديم كه از ابزار تمريني به روز استفاده مقابلش انجام دهند. ما فكر اين روزها را كردهايم كنيــم و حتي در بخش كارهــاي هوازي و غير و بايــد بگويم كه انگيزه رقبا را با انگيزه بيشــتر هــوازي بــا اســتفاده از تمرينهــای توپي به پاســخ ميدهيم. انتظار كادرفني از بازيكنان اين ســطح مطلوبي برســيم اما اينكه چه نقشي در اســت كه هرگز دســت از تالش نكشند، مغرور موفقيتهاي تيم داشــتم را بايد از سرمربي تيم نشــده و با آمادگي ذهنــي وارد بازيهاي آينده بپرســيد. من هميشــه ســعي كردهام مثمرثمر شوند.»

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran