Iran Varzeshi

کالهها را باال بيندازيم

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

انتظار ما و هر فوتبالدوسـ­ـت ديگری از شهرآورد ۵8 كه پنجشنبه در چارچوب هفته دهم ليگ برتر فوتبال كشور برگزار میشود، يك بازی كم حاشيه و حفظ احترام و عدالت است. حداكثرخواه­ــی در اين زمينه خوشخيالی صــرف و طلبيدن يك بازی زيبا، آرزو پروری افراطی اســت.همين كه دوستان لطف كنند و يكديگر را «شل و پل» )!( نكنند منتی بر سر مردم گذاشتهاند و همين كه كالمهای ناخوش از زبان برخی بازيكنان بابت چند لحظه غرور افراطی شنيده نشود عامل رضايتمندی خواهد شد و چيزی بيش از اين را نمیتوان خواست زيرا اگر هم بخواهيد، تحويلتان نمیدهند.

بسيار بيشتر از ورزش صرف

از وقتی شهرآورد به حساســيتها­ی اجتماعی دچار و به چيزی بسيار بيشتر و بزرگتر از ورزش صرف تبديل شد (و اين به اوايل و اواسط دهه ۰7 برمیگردد) كمتر بازی زيبايی را در جريان شهرآورد ديدهايم و دقايق معدودی هم كه با زيبايی سپری شده، در غافلگيری و خالف روال رايج و جريان حاكم بر شهرآورد بوده است. اينكه «از بيرون» گفته و تكليف شود كه اين بازی مساوی شود تا خاطری آزرده نشود و برخی هواداران كم طاقت بدون به جای گذاشتن ضايعات به خانه برگردند صحت ندارد اما اينكه هر دو تيم سالهاست به اين باور رسيدهاند سری را كه درد نمیكند نبايد دستمال بست و يك مساوی به سود هر دو طرف است نيز مورد ترديد قرار ندارد.

تفاوتهای 9 سال تا یک ماه

برانكو بسيار بيشتر و بهتر از همتای آلمانیاش در استقالل قواعد شهرآورد را میشناسد و فضای آن را لمس كرده و میداند كه برای بهروزی در آن چه بايد كرد زيرا در دو مقطع زمانی مجموعا 9 ســال در ايران زيسته و به آداب ما خو گرفته و از ساليق موجود در اين زمينه اطالع دارد. شــفر تازه يك ماه اســت كه در استقالل مصدر كار شــده و با اينكه با انجام فعاليتهای مختلف كوشــيده در كمترين زمان به بيشترين آگاهیها برسد، اين امر غير ممكن است و در نتيجه كار او ســختتر از رقيبی اســت كه زير پای خود را محكمتر میبيند. با اين حال شــهرآورد سرشار از موارد و مراتبی اســت كه در آن تيم ظاهرا ناآمادهتر و سرمربی به ظاهر غيرمســلطت­ر شاهد پيروزی را در آغوش كشــيدهاند. بنابر اين توقع از شهرآورد جديــد همانطور كه پيشتر گفتيم حفظ حداقلها در زمينه احترامها و رفتارها و گفتارها و منشهای انسانی است. بازیها میآيند و فراموش میشوند و برندگان شهرآورد هيچگاه ضمانتی برای قهرمانی نداشتهاند و همين پرسپوليس فصل پيش در شرايطی با شايستگی و با اختالف زياد نســبت به رقبا قهرمان ليگ شــد كه بازی برگشت شهرآورد را در يك غافلگيری ۳ بر ۲ به استقالل واگذار كرد.

ماندگارتری­ن وجه

روز پنجشــنبه هر نتيجهای به دســت آيد، اين رفتارها و كنشها و كنترل خشــمهای آنی اســت كه از چهرههای مختلف، فرد پيروز يا بازنده را خواهد ســاخت و همين مساله ماندگارتري­ن وجه شــهرآورده­ايی اســت كه از 84 مورد قبلی آن بيشتر خاطرات رفتاری در اذهان حك شــده اســت تا قابليتهای فنی.دعوای گروهی و مشــتزنیها­ی فردی در ورژنهای متعدد شــهرآورد در دهه ۰7 و ۰8 چنان خاطرها را مكدر ســاخت كه كمتر كســی به قابليتها و مهارتهای فنی اندك ارائه شده در آن مسابقات دل بست.گلهای زيبای كريم باقری (از طريق شــوتی از راه دور) و مجيدی (به دنبال فرار از پشــت خط دفاع حريف) در يادها مانده است اما متاسفانه وجه ماندگارتر، كتككاری گروهی بين دو طرف و مثال ماجراهايی اســت كه باعث محروميت چند هفتهای تعدادی از نفرات دو تيم همچون بهروز رهبریفرد و محمد نوازی يا تبديل شــدن زمين به رينگ بوكس توســط پرويز برومند و پايان رافت

شد.اگر هنجار شکنی نکنند

اگر اين حساسيتهای مفرط و وسواسهای ناعادالنه در شهرآورد ۵8 كمتر شود، همگی برنده مســابقهای تلقی خواهيم شــد كه خودمان از قبل هم میدانيم كه به خاطر همين حساسيتها و بدرفتاریها كيفيت فنی چندانی نخواهد داشت. به واقع اگر شهرآورد يك بار ديگر هنجارشكنی نكند و نسبتا ايمن و تقريبا سالم باشد بايد كالهمان را باال بيندازيم، كالهی كه در اكثر اوقات پايين مانده است!

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran