Iran Varzeshi

الهيار‌صيادمنش:‌در‌جنگل‌و‌ساحل‌تمرين‌م ‌يكنم

قرار بچهها حضور در نیمه نهایي جام جهانی بود

-

بیش از هر چیز، حتي بیشتر از گلهایي كه در جام جهاني به ثمر رساند، دوندگياش به چشم آمد. دوندگي در نوك خط حمله تیم نوجوانان. آن هم در روش بازي .4-2-3-1 به تنهایي و با تمام انرژي. این خصیصه در بازي الهیار صیادمنش، حاصل تمرینهاي طاقت فرسا و انفرادي در جنگلها و سواحل استان مازندران است و البته بدنسازي در تیم نوجوانان. الهیار، شم باالي گلزني را هم به این خصیصه خود اضافه كرده تا به یك مهاجم ششدانگ در رده نوجوانان تبدیل شود. او حاال چشم به آینده دارد. آیندهاي درخشان، شاید در فوتبال اروپا.

قبل از هر چیزي، دوندگي بي محاباي تو در جام جهاني نوجوانان، در نوك خط حمله تیم ملي به یــادم ميآید. تا جایي كه وقتي نام الهیار صیادمنش را ميشنوم، بي اختیار یاد یك مهاجــم دونده ميافتم كه مدافعان حریف را مثل آب خوردن و 90 دقیقه پرس ميكنــد. این خصیصه را چطور به دســت آورده اي؟

مربي بدنساز تيم نوجوانان خيلي با ما كار كرد. او در اين يك سال و نيم اخير بدن بازيكنان را به بهترين شــكل ممكن مهياي حضور در جام جهاني كرد.

فقط بدنســازي در تیم نوجوانان، دلیل این دوندگي تو بود؟

نقش زيادی داشت اما خودم هم اختصاصي تمرين ميكنم. بيشــتر تمرين هوازي در جنگل و ساحل را ترجيح ميدهم و شايد همين مساله يكي از داليل دوندگي بااليم باشد.

درخشــش تو و ســایر بازیکنان تیم نوجوانان همه مــا را متعجب كرد. در حالي كه هیچ كداممــان تصور نميكردیم حتي از مرحله گروهي صعود كنید. چه شد كه همه پیش بینيها را بر هم زدید؟

درســت اســت كه هيچكس به مــا اميد نداشــت اما خودمان كه اميدوار بوديم. با هم قرار گذاشــتيم كه به نيمه نهايي جام جهاني برسيم. خيلــي به اين هدف نزديك شــديم اما در نهايت نتوانستيم آن را به سرانجام برسانيم.

چرا این هدف بزرگ را در سر داشتید؟ آن هم با توجه به حضور تیمهایي قدرتمند مثــل آلمان، مکزیك، اســپانیا، انگلیس و برزیل كه ســابقه روشــني در جام جهاني داشــتهاند. فکر نميكني دور از حد تصور بود؟

به تواناييهاي خودمان و كادر فني اعتقاد داشــتيم. ميدانســتي­م اگر بخواهيــم و البته كم اشــتباه و با تمركز بازي كنيــم ميتوانيم به اين هدف برســيم. چه كســي فكر ميكــرد 4 گل به آلمان بزنيم و كنگو، كاســتاريك­ا و مكزيك را هم ببريم. اينها نشــان از نزديكي به همان هدف بود. هدفي كه با شكست مقابل اسپانيا نقش بر آب شد.

گفتي شکست مقابل اسپانیا. دلیل حذف ایران چه بود؟

فوتبال است ديگر. هر تيمي يك روز خوب دارد و يــك روز بد. متاســفانه روز بد ما بود و روز خوب اسپانيا.

انتقادي به شکست ایران مقابل اسپانیا نیست چون امکانات و برنامهریزي آنها را به هیچ وجه با ایران نميتوان قیاس كرد اما روز بد و روز خوب توجیه خوبي براي شکســت نیست.

آنها فراتر از انتظــار ما بازي كردند. يعني قبــل از بازي فكــر نميكرديم كه اســپانيا با اين هماهنگي و انســجام مقابل ايــران بازي كند. آنها بهترين بــازي خود را در مســابقات انجام دادند. حتي بهتر از روزي كه مقابل فرانســه به پيروزي رسيدند. شايد همين مســاله باعث شد تا نتوانيم بازي هميشگي خودمان را انجام بدهيم و به نيمه نهايي برسيم.

قبل از بازي رســانههاي هندي تو را با آبل رویز مقایســه كردند. مهاجمي كه در بارسلونا بازي ميكند و كاپیتان تیم نوجوانان اسپانیا است. این قیاس تاثیري روي بازي تو نگذاشت؟

به هيچوجــه. بازيهاي رويز را ديده بودم. بخصوص در اين مســابقات. او مهاجم توانايي بود اما اينكه قياس بــا او بخواهد روي بازي من تاثير بگــذارد هرگز. مقابل اســپانيا هم ديديد من مثل بازيهاي قبل دويدم، جنگيدم و ســعي كردم گل بزنم اما واقعا موقعيتي نصيبم نشــد. روي گل هم سعي كردم سعيد كريمي را در موقعيت قرار بدهم كه خوشــبختان­ه او هم موفق شد دروازه اسپانيا را باز كند.

غیبت یونس دلفي چقدر در شکســت ایران نقش داشت؟

خيلي نقش داشــت. اگر يونس بود شايد اتفاقهــاي بهتري رقم ميخورد. ما يك ســال و نيم با يــك تركيب كار كرده بوديــم. وقتي يكي از بازيكنــان از تركيب بيرون ميرود كار ســخت ميشــود. همين اتفاق هــم رخ داد. البته باز هم معتقدم ما اســپانيا را ميتوانستيم ببريم اما نيمه

اول بازي از دســت ما خارج شد و ديگر نتوانستيم نتيجه را جبران كنيم. تو در جام جهاني 3 گل به ثمر رساندي. به فکر آقاي گلي و تصاحب كفش طال بودي؟

دو، سه ماه قبل از مسابقات فكر ميكردم كــه حتــي ميتوانم آقــاي گل بشــوم. در طول مسابقات هم 3 گل به ثمر رساندم اما با حذف تيم نوجوانان اين اتفاق هم ديگر رخ نداد.

شــاید براي خیليها جالب باشــد كه بدانند اهل كجایــي و فوتبال را از چه تیمي شروع كردي؟

من اهل آمل هســتم. در 14 ســالگي به عضويت پديده ساري در آمدم و در ليگ نوجوانان كشــور، دو فصل براي اين تيم بازي كردم. يك بار عنوان سوم را به دست آورديم و يك بار هم چهارم شــديم. چند ماه قبل هم با باشگاه سايپا قرارداد امضا كردم اما پشيمان شدم و به همين دليل فعال بازيكن آزاد هستم.

در جام جهانــي، اســتعدادی­ابهاي متعددي از كشورهاي مختلف حضور داشتند و بازیکنان مســتعد را گلچیــن ميكردند. پیشنهادي جدید به دستت نرسید؟

در جــام جهاني كه نه اما خيلي اميد دارم كه ظرف ماههاي آينــده بتوانم به اروپا بروم و در باشگاهي جديد بازي كنم. الگویت كدام بازیکن است؟

مائورو ايكاردي از اينترميالن. اتفاقا در هند كه بوديم او در شهرآورد ميالن 3 گل وارد دروازه حريف كرد.

من اهل آمل هستم. در 14 سالگي به عضویت پدیده ساري در آمدم و در لیگ نوجوانان كشور، دو فصل براي این تیم بازي كردم. یك بار عنوان سوم را به دست آوردیم و یك بار هم چهارم شدیم. چند ماه قبل هم با باشگاه سایپا قرارداد امضا كردم اما پشیمان شدم و به همین دلیل فعال بازیکن آزاد هستم.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran