Iran Varzeshi

كرواسي- آلمان، مهمترين بازي ايران

پرسپوليس - استقالل؛ ساعت: 16:40

-

بعد از 41 سال دو مربي خارجي بهعنوان نفر اول كادر فني دو تيم شهرآورد بزرگ تهران را تجربه ميكنند. آنها حدود 18 سال قبل در آلمان و در قالب سرمربيان تيمهاي درجه 2 آن زمان بوندس ليگا يعني هانوفر و كارلسروهه روبهروي هم قرار گرفتند كه آن مسابقه پر گل را شفر برد.

بياييد به مســابقه امروز پرسپوليس و استقالل مثل يك مسابقه عادي از نظر فني نگاه كنيم كه شايد فقط هيجان بيشتري نسبت به بازيهاي قبلي و بعدي دو تيم در ليگ دارد. اين هيجان از روي ســكوها، رســانهها و كريهاي هواداري در فضاي مجازي و كوچه و خيابان به دو تيم هم تزريق ميشود و در بسياري از مواقع باعث افت كيفي مســابقهاي شده كه بايد بهترين بازي فصل و با كيفيتترين مسابقه فوتبال داخلي باشد اما در بسياري اوقات هيجانها و حواشي آنقدر به مسابقه غالب شده كه دو تيم فراموش ميكنند بايد در اين مسابقه مثل تمام بازيهاي ديگر دنبال ارائه فوتبال برتر و در نهايت رسيدن به برتري باشند. البته كه مردم فوتبالدوست شهرآورد را به هيجانها، دلواپسيها و حاشيههايش ميشناسند اما يك بار هم كه شده بياييد از اين مسابقه مطالبات فني داشته باشيم.

هر چنــد به هيچ وجه نميتوان منكر شــد كه اين مســابقه و نگاه خيره چشــمهاي ميليوني به آن حتي كادر فني خارجي دو تيم را هم تحت تاثير قرار ميدهد اما فارغ از هيجانات و حواشــي، شهرآورد 85 را فقط از حيث فني و تاكتيكي نگاه ميكنيم.

بعد از 41 ســال دو مربي خارجي بهعنوان نفر اول كادر فني دو تيم شهرآورد بزرگ تهران را تجربه ميكنند. آنها حدود 18 سال قبل در آلمان و در قالب ســرمربيان تيمهاي درجه 2 آن زمــان بوندس ليگا يعني هانوفر و كارلســروه­ه روبهروي هم قرار گرفتند كه آن مســابقه پر گل را شــفر برد. شــايد نخستين مطالبه اهالي فوتبال از اين دو مربي هم همين باشد؛ خلق يك شــهرآورد پرگل كه هيجــان بااليي دارد و حتما از نظر كيفي شرايط قابل قبولي خواهد داشت.

به پيكره دو تيم كه نگاه كنيد تعدد غايبان اين مسابقه يا نيمكتنشيني برخي بازيكنان مهم، شما را به يك عدد واحد ميرساند، پس همه چيز به احتمال زياد عادالنه آغاز خواهد شد. در اين ميان تنها چيزي كه شايد استقالليها را نگران كند تغييراتي است كه در كادر فني اين تيم رخ داده و سرمربي آلماني فقط 24 روز بعد از ورودش به ايران و شــناختن تيمي كه قبل از اين هيچ چيز از آن نميدانست بايد مهمترين مســابقه فصلش را تجربــه كند. ايــن فاكتور نگران كننده البته به صورت مــوازي ميتواند مزايايي براي اســتقالل در اين مســابقه بزرگ داشته باشد. همين عدم شــناخت و اعمــال تغييراتي كه بــا احتياط و ملزومات رســيدن به امتياز حداقلي در اين مســابقه همخواني ندارد ميتواند استقالليها را به يك جهش بزرگ و حتي پيروزي در اين شــهرآورد اميدوار كند. در اين ميان اســتقالل در ظاهر امر ابزارهاي رسيدن به موفقيت را هم داراســت. اين تيــم در خط مياني بــا ترافيك بازيكن خوب روبهروســت و با بازگشــت مصدومان در خط حمله دست پري دارد كه ميتواند باعث شــود شفر بهترين تركيب را به زمين بفرستد و البته در طول بازي با تغييرات مناســب شرايط بازي را به ســود تيمش تغيير دهد. اندك نقاط ضعف استقالل در اين مســابقه را ميتوان در فاز دفاعياش جستوجو كــرد. جايي كه به نظر ميرســد در تركيب جديد خط دفاعي هنوز بازيكنان چفت و بســت الزم براي تشكيل يك ستون پايدار را پيدا نكردهاند. در اين ميان چنانچه كاپيتان آبيها هم درون دروازه نباشــد اين خط دفاعي بــه لحاظ تجربي تا حدود زيــادي افت ميكند كه اين ميتواند براي شفر و تيمش خطرناك باشد.

در جبهه مقابل پرســپوليس هم شرايط مشابهي دارد. آمار سرخها در فاز حمله گوياي اين وضعيت است كــه در ليگ خودمان هيچ تيمي به اندازه پرســپوليس موقعيت نســاخته و مقابل دروازه رقبا خطرناك نيست. كيفيت باالي بازي پرســپوليس در فــاز حمله حتي با وجود كمبودهايي كه اين تيم نســبت به شــروع فصل و ليگ گذشــته دارد هواداران اين تيم را به پيروزي در اين مسابقه اميدوار ميكند. با وجود تمام اين كمبودها دســت برانكو براي استفاده از ســه سيستم مختلف باز اســت و حتي اگر او اهل ريســك و تغييــرات ناگهاني نباشــد بــا همان سيســتم پايه و تركيب لــو رفتهاش ميتوانــد فوتبال خود را به حريف ديكته كند. البته كه پرســپوليس هم مثل اســتقالل در بخش دفاع هنوز به شرايط اســتاندار­د نرســيده. هر چند بيشتر حفرههاي دفاعي پرســپوليس مقابل الهالل قدرتمند عيان شد اما پرسپوليس برعكس فصل قبل هنوز در اين منطقه ثبات الزم را پيــدا نكرده و با توجه به تغييرات متعدد اعضاي خط دفاعي ناهماهنگيه­ا و اشتباهات فردي بعضا باعث از دست رفتن امتيازها در همين ليگ داخلي شده است. داور شهرآورد :85 بيژن حيدری كمكها: رضا سخندان ، سعيد علی نژاديان

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran