Iran Varzeshi

رئال و بارسا چگونه امباپه را از دست دادند

پسري طاليي كه روياي بازي كنار مسي را داشت

- بن هيوارد ‪Ben Hayward‬

اول نیمار بود و بعــد كیلیان امباپه. پاريســنژر­من در ماه آگوست با بستن نه يكــي بلكه دو قرارداد كــه گرانترين قراردادهــ­اي تاريخ شــدند دنیای فوتبال را شــوكه كرد. در همان حال بارســلونا و رئال مادريد ايســتادند و فقط تماشــا كردند. دوشــنبه اين هفته امباپه جايزه پسر طاليي كه هر سال به بهترين بازيكن جوان فوتبال دنیا داده ميشــود را از آن خــود كرد و يك بار ديگر اين ســوال در ذهن همه شــكل گرفت كه چرا بارسا و رئال به اين آساني فرصت جذب امباپه را از دست دادند.

خوسپ ماريا مینگال، مدير برنامهاي كه با باشــگاه بارســلونا رابطهاي نزديك دارد، هفتــه گذشــته ادعا كرد باشــگاه كاتاالن ميتوانست و ميبايست امباپه را ميخريــد. او به كادنا كوپه گفت: «امباپه در مشــت آنهــا بود وقتي كــه فهمیدند نیمــار را دارند از دســت ميدهند. من با پدر امباپه صحبت كردم. اين پسر زماني كه فهمید نیمار دارد از بارســلونا ميرود، گفت كه فقط ميخواهد براي بارســلونا بازي كند، اينكه او نميخواست به پاريس و حتي مادريــد برود، به خاطر اينكه آنها BBC را دارند.»

مینــگال اين را هم گفــت كه امباپه ديوانهوار روياي بازي در كنار لیونل مسي را در سر ميپروراند اما افزود: «بارسلونا در آن زمــان فقط به (عثمان) دمبله، دمبله، دمبله و دمبلــه فكر ميكرد.» بخش آخر ادعاي او حداقل درســت است. زماني كه بارســلونا فهمید كه نیمــار ميخواهد به پاريســنژر­من برود، دو هدف براي خود در نظر گرفت. دمبله و فیلیپه كوتینیو از لیورپول و به اين ترتیب در ادامه روزهاي باقیمانــد­ه تا پايان بازار نقــل و انتقاالت سرگرم رايزني براي جذب اين دو بازيكن شــد. دمبله در فهرست نامزدهاي كسب جايزه پســرهاي طاليي بعد از امباپه دوم شد و خريدش از دورتموند براي بارسلونا 105 میلیون يورو هزينه داشت كه ممكن است به 150 میلیون هم برسد.

بارسلونا بیشــتر به يك بال احساس نیــاز ميكرد تــا يك مهاجم نــوك و به همین دلیل بازيكــن دورتموند به امباپه ترجیح داده شد. بارســا تا آخرين لحظه از پنجــره نقــل و انتقاالت بــراي خريد كوتینیو هم تــالش كرد و هدفش از اين خريد آن بود كه بازيكني بیاورد كه عالوه بــر ايفاي نقش به عنوان مهاجم بتواند به عنوان يك هافبك هم ايفاي نقش كند و در صورت لزوم جاي آندرس اينیســتا را بگیرد. كاتاالنها سه پیشنهاد دادند كه رد شد اما احتمال اينكه تابستان سال آينده دوباره براي خريد كوتینیو دســت به كار شوند زياد است.

بــا وجود نشــانههاي زيــادي كه از تمايل امباپه براي بازي در بارسلونا وجود داشــت –مثل مصاحبه با همان شــبكه راديويي كه خوسپ ماريا بارتومئو ريیس بارســلونا صحبت ميكــرد – و با وجود صحبتهايي كه در هیات مديره باشــگاه درباره خريدنش انجام شد اما هرگز او در فهرست خريد اين باشگاه قرار نگرفت.

اما رئال مادريد هم مثل بارسلونا براي خريد امباپه كاري جدي انجام نداد و پي پیشنهاد اولیهاش براي خريد اين بازيكن فرانســوي را نگرفت. رئاليهــا در ابتداي تابستان براي خريد او تمايل نشان دادند و حتي زينالدين زيدان سرمربي تیم هم از او تمجید كرد اما در باشــگاه تالشــي جدي براي جــذب او صورت نگرفت. اين در حالي بود كه امباپه از رونالدو به عنوان الگوي خود ياد كرده بود و در 14 سالگي هم براي مدتي در اين باشگاه بود.

تابســتان میــان پــدر او و رئــال تماسهايــي برقرار شــد امــا نگراني از نرســیدن بــه تركیب اصلــي در حضور رونالدو، بیل و بنزما او را از پیوســتن به كهكشــانيه­ا منصرف كرد. مادريديها حتي به سناريوي فروش بیل براي هموار شدن راه ورود امباپه به تركیبشان فكر كردند اما مشــكل اينجا بود كه مشتري بیل يعني منچســتريو­نايتد هرگز تالش خاصي براي خريد او انجام نداد و بیل هم خودش هیچ تمايلــي براي ترك مادريد نشــان نداد. اينگونه شــد كه امباپه به موناكو گفت ميخواهد به پاريسنژرمن برود. او اما هنوز 18 ســال دارد و زماني زيــادي براي بــازي در رئــال مادريد يا بارسلونا. منبع: سايت گل

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran