Iran Varzeshi

فدراسيون‌تحت‌فشار‌كمپين‌05‌هزار‌نفري

حمایت تبریزیها از کاپیتان تراکتور

-

محرومیــت دو ماهه مهــدي کیاني همزمان شــد با محرومیتي کــه کمیته اخالق به خاطر قلیان کشــیدن بــراي دو بازیکن پرســپولیس و اســتقالل در نظر گرفته بود. اصال خیليها ميگفتند بعد از محرومیت ســنگین کیاني و نامه اعتراض مدیرعامل تراکتورســ­ازي به مهدي تاج بوده که کمیته اخالق براي نشــان دادن صالبت خود یك پرسپولیســ­ي و یك استقاللي را از میان ســیل عظیم فوتبالیســ­تهاي قلیانکش انتخاب و در آســتانه شــهرآورد پایتخت محروم کرده بود. واکنشها قابل پیشبیني بود. محرومیت ســتارههاي سرخابي، آن هم در آســتانه دربي، شوخي بردار نبود و بخشــش آنها، قصه جدیدي است که پرونده بخشــش کیاني را هم پیــش روي کمیته اخالق باز کرد. تحت این فشــارها، کمیتــه اخالق چه تصمیمي ميتوانســت بگیرد؟ كميتــه اخالق كــه بــراي محروميت محسن مسلمان و وريا غفوري، تصاوير واضح و مشخصي در دست داشت، براي محروميت كياني همين سند را هم نداشت. جدا از اينكه حكم محروميــت كياني بدون هيچ ســند و مدركي صادر شده بود، توضيحات واضح او هم هيچ دردي را دوا نكرد و وعدههاي مسووالن كميتــه اخالق براي كاهــش محروميت اين بازيكن عملي نشــد. در تمام اين مراحل يك سوال اساسي از ســوي تراكتورساز­ان مطرح ميشــد و آن هم اين بود كــه آيا اگر چنين اتفاقي براي بازيكنان پرســپوليس و استقالل رخ مــیداد بــاز هــم كميته اخــالق كوتاه نمیآمد؟ اصال در اين بين درستي يا نادرستي كار مهــدي كياني يــا بازيكنان اســتقالل و پرسپوليس مطرح نيست بلكه تراكتوریها به تفاوت برخورد فدراســيون با تيمهای تهرانی و شهرســتانی معترفند. حــاال تصور كنيد در ميان چنيــن ذهنيتهايي، كميته اخالق بعد از جلسه با ســرخابيها، مجوز حضور آنها در شهرآورد پايتخت را صادر كرد!

اكنون ســوالي كه ذهن تراكتورســ­ازان را مشــغول كرده بود، پررنگتر شــده، اگر اتفاقي مشــابه آنچه براي تراكتورساز­ي به وجود آمده، بــراي بازيكنــان پرســپوليس و اســتقالل رخ مــيداد، باز هم كميته اخــالق كوتاه نميآمد و روي حكم ســنگين خود پافشــاري ميكرد؟ و حاال بــا همــه تفاوتهايي كه ماهيــت اين دو اقدام نادرســت دارند، پاســخ اين بود كه كميته اخالق مقابل ســرخابيها كوتاه ميآيد اما مقابل تراكتور، نــه! نتيجه هم چيزي نبــود جز اينكه اگر فدراسيوننش­ــينها، درخواستهاي بخشش بازيكنان پرســپوليس و اســتقالل را نسبت به تراكتورساز­ي در اولويت قرار ميدهند، هواداران تراكتورســ­ازي بيكار نمينشــينن­د و خودشــان درخواست بخشش كاپيتان تيم خود را با ساختن هشتگ حمايتی از كاپيتان دنبال میكنند.

به خاطر همين كمپين حمايتي با عنوان «من يك كياني هســتم» ســاخته شــد كه خيلی زود حــدود 50 هزار نفر همراهی خود را اعالم كردند تا درخواســت بخشش كياني را به گوش كميته اخالق برســانند. در همين راســتا كنايههايي هم از طرف تراكتورساز­ان مطرح ميشد كه اگر كياني براي بازي مقابل فجرسپاســي در جام حذفي، بخشيده نشود از مديران باشــگاهها­ي استقالل و پرسپوليس ميخواهند كه نامه درخواســت تجديدنظر او را به فدراســيون ارســال كنند، باشد كه نامه آنها بيشــتر از نامه تراكتورساز­ان مورد توجه قرار بگيرد.

دليل اين همه اصرار هم بحران بازيكني اســت كه پس از محروميت باشگاه از حضور در نقل و انتقــاالت و مصدوميــت بازيكنان گريبانگير تراكتورســ­ازي شده و بدون كياني، تراكتورســ­ازان بيش از پيش با كمبود بازيكن مواجه ميشوند.

در نهايت امــا اين كمپينها توانســت كميتــه اخالق را تحت تأثيــر خود قرار دهد و بخشــش مهدي كياني را پيــش از بازي با فجر شهيد سپاسی رقم بزند. اتفاقي كه قطعاً خبر خوشــي براي تراكتورســ­ازان به حساب ميآيد و طبيعي اســت كه آبي اســت روی آتش زير خاكســتري كه در صورت بخشيده نشدن كياني ميتوانست شعلهور شود. با اين بخششها اما شــايد اينطور به نظر برسد كه كميتــه اخالق صالبت خود را با صدور احكام محروميت نشان داده و زهر چشمي هم گرفته اما در نهايت با بخشــش بازيكنان جلوي بروز حواشي بعدي را گرفته است.

واقعيت اما اين اســت كه اين حكمهاي ضرباالجلــ­ي و بعد هم بخشــشهاي ضرب االجليتر، بزرگترين آســيب بــراي كميته اخالق به حساب ميآيد. نه به خاطر اينكه اين بازيكنان بخشيده شدهاند. بلكه به خاطر اينكه با تغيير اين احكام، كميته اخالق يك بار ديگر ثابت كــرده كه هيچ متر و معيار مشــخصي براي صدور احكامش ندارد و با كمی فشــار، خيلی زود از تصميم و حكم خود عقبنشينی میكند كه صالبت و اســتحكام اين كميته را زير سوال میبرد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran