Iran Varzeshi

از تماشای بازی بشار كيف میكنم

کاویانپور: چیز خاصی از استقالل ندیدم

- جعفر برزگر ‪Jafar Barzegar‬

حامد کاویانپور هافبک سابق پرسپولیس، تیم محبوبش را شایسته پیروزی میداند و بر این باور است که آنها میتوانستند گلهای بیشتری هم بزنند. اما اینکه چرا شاگردان برانکو شادابی و طراوت همیشگی را نداشتند را هم به خستگی آنها و فشردگی مسابقات لیگ قهرمانان و لیگ برتر مرتبط میداند. با این حال کاویانپور که به نظر میرسد رقابتهای لیگ را خیلی دقیق پیگیری میکند بعد از پرســپولیس تیم پارس جم را از تیمهای خوب لیگ هفدهم میداند. او که سابقه گلزنی در شــهرآورد را هم دارد غیبت چند بازیکن پرســپولیس را در نوع فوتبالی که ارائه دادند، بیتاثیر نمیداند. حتما بازی را دیدی ...و

بله، بــازی خوبی بود و پرســپوليس میتوانست بهتر هم باشــد. ضمن اينكه من استقالل را تيم محكم و جانداری نديدم. البته حداقل در اين بازی. پرسپولیس که مثل همیشه نبود.

به نظر من تا حدود زيادی طبيعی بود. اكثر بچهها در شــرايط آرمانی قرار نداشتند و غيبت طارمی و احمدزاده، دير اضافه شــدن ســيدجالل به تركيب اصلی و نيمكتنشينی محسن مسلمان، كه همه اينها تاثيرگذار بود اما با اينكه روز خوبشــان نبــود ولی برنده شدند.

به محسن مسلمان اشاره کردی که قبل از بازی حاشیههایی هم برایش ایجاد شده بود.

ببينيــد قليانكشــی آن هــم برای ورزشكاران كار پسنديدهای نيست اما برخورد مسووالن فوتبال ما هم بايد اصولی و منطقی باشــد نه اينكه با آبروی كسی بازی و يك نفر قربانی شــود. ما در اين مــورد نبايد خودمان را گول بزنيم و بايد ريشــهای برخورد شــود. مســلمان از بازيكنان تاثيرگذار پرســپوليس اســت كه فوتبال را خوب میفهمد و فوتبال هجومی را هم دوســت دارد. در واقع هميشه روحيه پيروز شدن داشته و قطعا نبود چنين بازيكنی يكسری مشكالت به همراه دارد.

البته انتقادهایی هم به ترکیب اصلی پرسپولیس وارد شــد که چرا از ابتدا با یک هافبک دفاعی بازی نکرد و مسلمان را از ابتدا به زمین نفرستاد.

شما يك مربی را در دنيا پيدا نمیكنيد كه نتيجه برايش اهميت نداشــته باشــد و به عمد بازيكنش را بيرون بگذارد. به نظرم برانكو وقتی شــهرآورد قبلی را 3 بر 2 باخت برايش تجربه خوبی شد تا انتخاب بهتری برای شروع شهرآورد داشــته باشد. شــك نكنيد بيرون نشستن مســلمان فقط و فقط تاكتيكی بود. پرســپوليس در كار دفاعی هم خوب بود. به هر حال بايد به نظر سرمربی احترام گذاشت.

پرسپولیس پس از مدتها یک خرید خارجی خوب مثل بشاررسن داشته که...

با اينكه زمان زيــادی را با تيم نبوده اما فوقالعاده كار كرد. به نظرم بشاررســن و سيدجالل بهترينهای پرسپوليس در بازی با استقالل بودند. من كه شخصا از تماشای بازی بشار كيف میكنم و خوشحالم كه پرسپوليس چنين بازيكنی را در اختيار دارد.

گفتی اســتقالل را تیــم محکم و جانداری ندیدی. سهم شفر در این مورد چقدر است؟

مشكل شــفر اين است كه هنوز زمان كافی برای شــناخت از فوتبــال ايران و البته شهرآورد تهران نداشته و طبيعی است كه يك مقدار نوســان داشته باشــد. به طور مثال در بازی با فوالد اصال خوب نبودند، مقابل نساجی بهتر كار كردند، در بازی با پرسپوليس هم كه من چيز خاصی نديــدم. ضمن اينكه مربيان آلمانی را برای فوتبالمان مفيد نمیدانم.

این جمله آخری شــما را خیلی از پیشکســوتا­ن هم میگویند چرا چنین ذهنیتی دارید؟

برای اينكه فوتبال آلمان بر پايه نظم و ديسيپلين خاص و همراه با باالترين امكانات سخت افزاری است چيزی كه فوتبال ما خيلی از آن فاصلــه دارد. قبــل از ايــن هم مربيان آلمانی در فوتبال ما بودند و كارنامهشــ­ان را ديديم. ضمــن اينكه برای فوتباليســ­تهای ايرانی كار كردن بــا مربيانی كه نظم خاصی دارند سخت است.

پیروزی در شهرآورد برای شما که تجربهاش را هم داری چقدر ارزش دارد؟

خيلی زياد و شك نكنيد برای بچههای پرســپوليس هم اين پيروزی خيلی ارزشمند است. شما وقتی شهرآورد را میبريد تا مدتها به لحاظ روحی شــارژ هستيد و نوعی اعتماد به نفس باال هم برايتان به وجود میآيد. برای من كه خيلی دلچسب بود و به همين دليل از بچهها تشكر میكنم.

البته مثل بیشــتر شهرآوردها این بازی هم با حاشــیههای­ی همراه بود، چه داخل زمین چه روی سکوها.

به هر حال يكسری از رفتارها در شأن مردم ما نيســت و بايد يــك روز و يك جا از خودمان شروع كنيم. اين اتفاقات اصال قشنگ نيســت و امروز ديگر چنين حاشيه هايی در فوتبال دنيا جايی ندارد. چه تیمی قهرمان میشود؟

شك نكنيد كه پرسپوليس صد در صد قهرمان است.

اما پــارس جم هم تقریبا مســیر استقالل خوزستان را میرود که قهرمان شد.

من اتفاقا بازیهای پارس جم را ديدم و انصافا حقشــان اســت كه اينجای جدول باشــند. آنها تيم يكدست و جوانی هستند كه نتايجشان شانسی نبوده است. من فكر میكنم بعد از پرسپوليس آنها بهترين فوتبال را ارائه میدهند.

به نظرم بشاررسن و سیدجالل بهترینهای پرسپولیس در بازی با استقالل بودند. من که شخصا از تماشای بازی بشار کیف میکنم و خوشحالم که پرسپولیس چنین بازیکنی را در اختیار دارد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran