Iran Varzeshi

محروميت‌باشگا‌هها‌و‌خيری ‌تهایش!

- آرمن ساروخانيان ‪Armen Saroukhani­an‬

امروز مهلت نمايندگان ايران در ليگ قهرمانان آســيا براي ارائه مستندات مالي به ایافسی به پايان ميرسد و باشگاههايي كه نتوانند رضايت طلبكاران را جلب كنند، از حضور در اين مسابقات محروم ميشوند. بدهي باشگاههاي ايراني به بازيكنان و مربيان موضوع تازهاي نيست، ولي كنفدراسيون فوتبال آسيا براي نخستين بار اين سختگيري را اعمال كرده و بدهيهای باقیمانده براي باشگاهها گران تمام خواهد شد.

هواداران در روزهاي گذشته با نگراني اخبار اين پرونده را دنبال ميكنند و محروم شــدن از ليگ قهرمانان براي آنها اتفاق بســيار تلخي خواهد بود. بــا اين حال غيبت احتمالي در اين مســابقات براي اين باشــگاهها آخر دنيا نيست و به قول طارمي شايد خيريتي هم در آن باشــد. باشگاههاي ايراني در اين سالها نسبت به هشدارهاي مشابه بيتفاوت بودهاند و حاضر نشــدند از ريخت و پاشها و ولخرجيشــا­ن دســت بردارند. ســازمان ليگ هم با اغماض در اين ماجرا ظاهرا ميخواسته با باشگاهها همكاري كند، ولي مشكالت آنها را عميقتر كرده است. با اين حال قابل پيشبينی بود كه اين رويه را نميتوان تا ابد ادامه داد و اين بينظمي مالي روزي براي آنها دردسرســاز ميشود. اين دردســر بزرگ حاال از راه رسيده و ممكن است مانع حضور باشگاهها در ليگ قهرمانان شود.

ســختگيري كنفدراسيون آسيا را ميتوان با ماجراي جريمه نبستن كمربند ايمني مقايســه كرد. تا چند سال قبل رانندهها الزامي براي بســتن كمربند نداشتند و وقتي قانــون جديد اجــراي آن را الزامي كرد، باز هم اكثر رانندگان نســبت به آن بيتفاوت بودند. هرچند اين قانون قبل از همه به نفع امنيت رانندگان اســت، ولي آنها تمايلي به ترك عادت نداشتند و تنها جريمه مالي آنها را مجبور كرد كه تن به اين موضوع بدهند.

قوانيــن مالي ایافســی هم هر چند به نفع باشگاههاسـ­ـت و دوام آنها را تضمين ميكند، معموال از ســوي مديران كه به فكر موفقيتهاي مقطعي هســتند مورد توجه قرار نميگيرد.

خانــواده كوچكي را در نظر بگيريد كه مجمــوع درآمدهايش در حد چند ميليون تومان اســت. سرپرست خانواده مجبور اســت هزينههايش را طوري تنظيم كند كه در آخر ماه تراز مالياش منفي نشــود، يعني هزينهها كمتر يا مســاوي با درآمدها باشد و اگر چنين نكند با بحران بزرگي روبهرو خواهد شــد. در باشگاههاي حرفهای اين عدد به چند ده ميليارد ميرســد، با اين حال مديران پرادعاي باشــگاهها همين اصل بديهي و ساده را رعايت نميكنند.

جاهطلبي اين مديران در سالهاي گذشته كه منافع بلندمدت را قرباني خواستههاي هواداران احساســي كردند و در پنجره نقل و انتقاالت تيتر اول روزنامهها شــدند. حاال باشــگاهها را در آستانه محروميتي بزرگ قرار داده. با اين حال نرفتن به ليگ قهرمانان ميتواند براي مديران بعدي درس عبرتي باشد كه اصول اوليه مالي را در نظر بگيرند و به اين سنت اشتباه پايان بدهند.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran