Iran Varzeshi

استعفا، اين كلمه نا مأنوس

- امیر اسدی ‪Amir Asadi‬

يكي‌دو‌سال‌قبل،‌ماريو‌ ماكالي‌رييس‌و‌اعضاي‌هيات‌ اجرايي‌سازمان‌ليگ‌ايتاليا‌به‌ دليل‌آنچه‌«در‌اولويت‌نبودن‌ فوتبال»‌ناميدند‌از‌سمت‌خود‌ استعفا‌كردند.‌آنها‌رفتند،‌ چون‌فوتبال‌در‌اولويت‌قرار‌ نداشت‌و‌مي‌دانستند‌اگر‌بمانند‌ دستاوردي‌كسب‌نم ‌يكنند.‌يا‌ همين‌چند‌هفته‌قبل،‌دو‌عضو‌ هيات‌مديره‌باشگاه‌بارسلونا‌ به‌دليل‌برگزاري‌بازي‌اين‌تيم‌ در‌ورزشگاه‌خالي‌از‌سمت‌ خود‌كنار‌رفتند.‌افتخاري‌اما‌ دليلي‌بر‌استعفا‌نم ‌يبيند.‌او‌ عليرغم‌اشتباهات‌بزرگی‌كه‌هر‌ كدا ‌مشان‌م ‌یتواند‌بهانه‌ای‌برای‌ استعفا‌باشد،‌همچنان‌هست‌و‌ با‌قدرت‌به‌كارش‌ادامه‌م ‌يدهد.‌

در فوتبال ايران، استعفا كلمه نامأنوسي است. حتي اگر ناكام باشــي، موفقيتي به دست نياوري و حاصل حضورت فقط كسب نتايج ضعيف باشــد. هرگز در فوتبال ايران به چشــم نديدهايم كه مديــري بيايد و به دليل ناكارآمدي صندلي خود را به ديگري واگذار كند. مگر اينكه شــغل جديدي به او پيشنهاد شــود. شغلي باالتر و با منفعت مالي بيشتر براي او.

صحبت از عملكرد مديرعامل استقالل اســت. مديرعامل باشگاه استقالل كه انگار بايد باشد، حتي تا ‪4 3،‬ سال آينده. افتخاري تمام ركوردهاي منفي در استقالل را به نام خود ثبت كرده اما همچنان مانده. انگار كه نمیداند چقدر از او نارضايتی است.

حكم سرپرســتي افتخاري در باشگاه اســتقالل، 17 مردادماه 1395 صادر شد. پس از گذشــت يك مــاه از فعاليت او البته بهعنوان سرپرســت اعضاي هيات مديره باشــگاه اســتقالل تصميم گرفتند او مديرعامــل شــود. 17 شــهريور، حكم مديرعاملــ­ي افتخاري را در اســتقالل مهر كردند تا او جانشين رسمي بهرام افشارزاده شــود. از آن زمان تا امروز، يك سال و يك ماه و 21 روز ميگذرد. زماني طوالني براي اصالح ساختار در باشگاه استقالل و زماني اندك براي ثبت ركوردهاي منفي كه حاال همه آنها با نام استقالل عجين شدهاند.

از 17 شــهريور 1395 تــا امــروز، ناكامیهای مديريتي افتخاري را بررســي ميكنيم. البته كه يكي دو تا نيســتند اما از مهمترين آنهــا هم ميتوان يك گزارش كامل نوشت.

للاقتسا‌:‌95/11/5 به دليل پرداخت نشــدن طلب عادل شــيحي، از سوي فيفا با محروميت از نقل و انتقاالت زمســتاني مواجه شد. درباره اين جريمه، بارها مديران استقالل را در جريان قرار دادند اما نه گوش شنوايي بود و نه چشــمي بينا. حتي نامه هشدار فيفا هم در باشگاه استقالل ناپديد شد تا نخســتين فاجعه مديريتي افتخاري به ثبت برســد. البته كه ايــن محروميت، توفيقي اجباري براي باشــگاه استقالل بود تــا آندرانيك تيموريان و ســرور جباروف نيايند و اميد نورافكن و فرشــيد اسماعيلي رشــد كنند. دومي را با عرض شــرمندگي نميتوانيم به نام افتخاري ثبت كنيم.

8/3/69:‌اســتقالل از گروه خود در ليگ قهرمانان آســيا صعود كرد اما مقابل العين و در امارات با شكســتي تحقيرآميز بدرقه شــد. شكست با 6 گل كه تا مدتها هواداران اســتقالل را در خانههايشــ­ان حبس كرد. آنها مقابل هواداران پرسپوليس سرشكســته شــدند، مقابل آنهــا كه اين شكســت را حتــي تــا امروز به تمســخر ميگيرند و بــراي آن شــعارهاي ويژهاي ميسازند. شكســت مقابل العين در تاريخ باشگاه استقالل به ثبت رسيد. البته خيلي پر رنگ و فقط به نام افتخاري و دوستانش.

ياهقافتا‌:‌96/6/27 تلخ برنامه نود با حضور رضا افتخاري، شايد تا سالها از خاطر هواداران اين باشگاه و حتي مخاطبان اين برنامه پاك نشود. آن بحثهاي عجيب، آن خندههاي فراموش ناشــدني و البته تقابل ســرمربي و بازيكن روي خط تلفني برنامه نود. اينها را ميتوانيد فراموش كنيد؟ قطعا نــه اما افتخاري و ســاير مديران باشــگاه استقالل اين فجايع را هضم كردهاند. مثل آب خوردن. اگر باور نداريد از آنها ســوال كنيد.

رد‌:96/6/30 روزي كــه گســترش فوالد، ســياهجامگ­ان را شكست داد، براي نخســتين بار در تاريخ ليگ برتر، استقالل در انتهــاي جدول رده بنــدي قرار گرفت. استقالل تا پايان هفته هفتم تنها 4 امتياز به دست آورده بود. يعني به طور ميانگين، 0/5 امتيــاز در هر بازي. اســتقالل كه در تمام ادوار ليــگ حرفهاي در زمره مدعيان كســب عنوان قهرماني قرار داشت، اين بار با تالش افتخــاري و منصوريان، حضور در رده شــانزدهم را به موفقيتهاي قبلياش اضافه كرد.

‌96/8/4 ‌: اســتقالل در شــهرآورد شكســت خورد. آن هم مقابل پرسپوليس كه هرگز نشاني از تيم آماده سابق نداشت. باخت در شهرآورد هم به ركوردهاي منفي مديريت افتخاري در باشگاه استقالل اضافه شد. افتخاري اما دليلي بر استعفا نميبيند. او همه اين نتايج را به نام خود و با دستان خود رقم زده اما همچنان هست و با قدرت به كارش ادامه ميدهد.

او حتي تاكيد كرده كه تا ‪4 3،‬ ســال ديگر هم مديرعامل استقالل باقي ميماند. آيا او ســرانجام بر ناكامیها پيروز میشود يا ركوردهای منفی بيشتری به نامش ثبت خواهد شد؟

با شرايطی كه از اســتقالل میبينيم احتمال حالت دوم بيشتر است.

‌استقال‌از‌گروه‌ خود‌در‌ليگ‌ قهرمانان‌آسيا‌ صعود‌كرد‌اما‌ مقابل‌العين‌و‌در‌ امارات‌با‌شكستي‌ تحقيرآميز‌بدرقه‌ شد.‌شكست‌با‌6‌ گل‌كه‌تا‌مد ‌تها‌ هواداران‌استقال‌ را‌در‌خانه‌ها ‌يشان‌ حبس‌كرد.‌آنها‌ مقابل‌هواداران‌ پرسپوليس‌ سرشكسته‌شدند

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran