Iran Varzeshi

كنار چشمي بايد مدافع سرعتي بازي كند

- حمیدرضا عرب ‪Hamidreza Arab‬

چشمي براي اينكه حضور در جام جهاني را از دست ندهد، ميخواهد در دفاع مياني بازي كند و مربيان استقالل هم هيچ مخالفتي با اين موضوع ندارند اما تفاوت زيادي هست ميان بازي چشمي در خط دفاع تيم ملي با استقالل. در تيم ملي بازيكنان سرعتي در كنار چشمي بازي ميكنند اما در استقالل بازيكنان سرعتي در كنار چشمي نيستند.

حســين كاظمي را با آن ســبك بازي جنگنده و سيري ناپذيرياش در خط مياني اســتقالل هرگز از خاطر نميبريم. به واقع او يكي از باتعصبترين بازيكناني بود كه به تركيب اســتقالل راه يافت و همراه اين تيم قهرماني در ليگ برتر را هم تجربه كرد. حســين كاظمي هنوز هم خودش را تكهاي از اســتقالل ميداند و براي همين اســت كه با دقت بســياري بازيهاي اســتقالل را دنبال ميكند و از آن نكته برميدارد. حرفهاي كاظمي نشــان ميدهــد كه با دقت بااليي بازيهاي اســتقالل را ميبيند. او بي تعارف نقصها را ميگويد تا شايد راهكاري باشــد براي مربيان و مسووالن باشگاه براي برون رفت از چالشهاي پيش رو.

استقالل با شكست مقابل پرسپوليس پنجمين باخت اين فصــل را تجربه كرد. البته تفاوت آخرين ناكامي آبيها در ليگ با بازيهاي ديگر اين بــود كه آنها تالش بيشــتري در قياس با قبل داشتند و حتي مورد تحسين هم قرار گرفتند. هر چند كه اين هم براي استقالل كافي نيست و آبيها بايد بردهاي خود را شروع كنند.

نتيجــه براي اســتقالل خــوب نبود اما بازيكنان نســبت به بازيهاي قبــل با اعتماد به نفس بيشتري بازي ميكردند كه اين نكته مثبت بازي استقالل بود. از نوع حركتها و نحوه ضربه زدنها به توپ ميشد فهميد كه استقالل نسبت به زمــان مربيگري منصوريان تغييراتي داشــته است. به طور كلي اگر بخواهم استقالل را ارزيابي كنم بايد بگويم كه با آمدن آقاي شفر تيم قدري از لحاظ روحي و رواني بهتر شده بود كه در اين بازي هم نسبت به قبل خود كمي بهتر كار كرد.

اما انتظار ميرفت كــه اين تحول كم الاقل منجر به كســب يك مساوي شود. استقالليها هرگز دوست نداشتند تيم شان ببازد و پس از بازي بــا وجود رفتار خوبي كه تماشــاگرا­ن با بازيكنان داشتند اما غم حاصل از باخت در چهــره هواداران كامال مشهود بود.

اينكه چرا تالش استقالل منجر به كسب نتيجه نشــد را بايد از مربيان بپرسيد. به اعتقاد من ســبك تمريني اســتقالل نســبت به زمان مربيگري آقاي منصوريــان هيچ تغييري نكرده اســت چون شــفر دارد با همان دســتياري كار ميكند كه زمان مربيگــري منصوريان بهعنوان مربي بدنساز فعال بود. احساس ميكنم آقا بيژن طاهري هم هنوز نتوانســته بــه خوبي خودش را با شــفر و مك درموت هماهنگ كند. ايشــان يك انســان با حجب و حيا است و بعيد ميدانم نقش زيادي در مســائل فني اســتقالل داشته باشــد. به نظر مــن بايد تعداد مربيــان داخلي كادرفني بيشتر شود و از نيروهاي جواني كه تازه فوتبال را كنار گذاشــتهان­د تحت عناوين مختلف اســتفاده كنند. حاال الزم نيســت كه حتما آنها در كادرفني باشند. ميشود تحت عنوان آناليزور از آنها بهره گرفت. شــفر مربي باتجربهاي است و خيلــي از مربيان جوان ميتواننــد در كنار او تجربيات بيشتري بياموزند. انتظار من از مديريت باشــگاه استقالل اين بود كه بيشتر به جوانترها و بازيكناني كه تازه فوتبال را كنار گذاشــتهان­د، بها داده شود. حتي ميشود هفتهاي يك بار ميان شفر و مربيــان تيمهاي پايه نشســت بگذارند و نظرات آنها را جويا شوند.

آقای كاظمي ســالها در خــط مياني اســتقالل هافبك دفاعي بوديــد. يكي از انتقادهايي كه به اســتقالل وارد است اينكه تا هفته دهم عملكــرد خوبي در خط مياني نداشته است. حتي در شهرآورد هم استقالل وسط زمين را به پرسپوليس داده بود. علت چيست؟

قبول دارم كه هافبكها در شهرآورد خوب نبودند. آنها وســط زمين را به پرســپوليس داده بودند. يكي از داليلي كه باعث ميشــود استقالل نتواند ابتكار عمل را در خط مياني در دست بگيرد، فاصله زيادي اســت كه ميان بازيكنان وجود دارد. فضا بين چهار هافبك مياني اســتقالل خيلي زياد است و پرسپوليس با 3 هافبك سرعتي به خوبي از پس اســتقالل برمي آمد و موقعيت ايجاد ميكرد. وقتي زور چهار نفر به 3 نفر نميرســد اين يعني يك جاي كار ايراد دارد. به نظر من بازيكناني مثل ربيع خواه و كاميابي نيا به راحتي ابراهيمي را مهار كردند و باعث شــدند ايــن بازيكن از جريان بازي خارج شــود. به اعتقاد من سبك كار استقالل بايد تغييــر كند. براي اين كار هم دو راه بيشــتر پيش روي اســتقالل نيســت؛ اينكه يا تاكتيك بازي را تغيير دهند و يا از بازيكنان جديد استفاده كنند.

بازيكنــي همچون روزبه چشــمي كه ميتواند در خط مياني بازي كند به اشــتباه در پســت دفاع مياني به كار گرفته ميشود. در شهرآورد به وضوح ديديم كه چشمي روي سرعت بازيكناني همچون عليپور جا ميماند. چه اصراري هســت كه چشمي را در پست غيرتخصصي بازي دهند؟

كــيروش از اين بازيكن براي پســت دفاع ميانــي دعوت كرده و حاال چشــمي بــراي اينكه حضور در جام جهاني را از دست ندهد، ميخواهد در دفــاع مياني بازي كند و مربيان اســتقالل هم هيــچ مخالفتي بــا اين موضوع ندارنــد اما تفاوت زيادي هســت ميان بازي چشــمي در خط دفاع تيم ملي با استقالل. در تيم ملي بازيكنان سرعتي در كنار چشــمي بازي ميكنند اما در اســتقالل بازيكنان ســرعتي در كنار چشمي نيستند. نتيجه همين ميشود كه چشمي جلوي بازيكنان سرعتي كم ميآورد. اگر بازيكني كنار چشــمي قرار بگيرد كه بتواند كندي او را بپوشــاند خوب اســت چون چشمي قدرت بدني خوبي دارد و از عقب ميتواند بازيسازي كند و استقالل را جلو بيندازد اما مشكل اين است كه استقالل بازيكن سرعتي ندارد.

انتقادهــا­ي زيادي هم بــه خط حمله استقالل وارد است. اشكال از بازيسازي است يا خود مهاجمان؟

اشــكال ميتواند از هر دو ســمت باشد اما نظر شــخصيام اين است كه اگر مسووالن باشگاه اســتقالل ميخواهنــد در نيم فصــل دوم نتيجه بگيرند همين امــروز كاوه رضايــي را برگردانند. كاوه بازيكن خوبي اســت. اصال من نميدانم چرا او را از دســت دادند. رفتن اين بازيكن به استقالل لطمههاي زيادي زده است.

اگــر كاوه برگردد، ميشــود به آينده استقالل اميدوار بود؟

من نميدانم مربيان اســتقالل و مسووالن چــه تفكراتي در ســر دارند اما همــه داريم نقطه ضعف استقالل را ميبينيم. استقالل در خط حمله مشكالت بســياري دارد كه بايد حل شود. اگر شد آينده اين تيم بهتر ميشود.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran