Iran Varzeshi

رسوخ‌روح‌تازه

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

آمار و ارقام جديدی كه فدراسيون تنيس انتشار داده، خبر از رشد محسوس ايــن ورزش در كشــور میدهد، اين در حالی اســت كه تيم ملی تنيس مردان كشــورمان بــا تركيبی جوانتر شــده مســند ابقا در دسته دوم تنيس آسيا – اقيانوســي­ه در چارچوب جام ديويس را گرفته و بهمن ماه در شروع دوره ۸۱۰۲ اين جام برای حفــظ خود در اين گروه و پرهيز از بازگشــت به گروه سوم اولين مسابقه خود را برابر رقيبی كه به زودی بر اساس قرعهكشــی مشخص میشود، انجام خواهد داد.

فدراســيون تنيــس در ۸ ســال اخير در دســت مجيد شايسته بوده اما رشــد تنيس را در عين ريشه داشتن در كارهــای او و همكارانــش میتوان محصول كار دو ســه فدراسيون اخير و كل كســانی دانســت كه به تدريج فهميدند با اكتفا به نســل مسن تنيس كه طبق يك عادت قديمی ســالها بر ايــن ورزش در ايران حكــم میرانند، نمیتوان آينده اين ورزش را بيمه كرد و حركــت يويووار بين گروههای دوم و سوم آسيا طی سه دهه اخير سندی بر اين قضيه بوده است.

از 700 تا 300 آماری كه فدراســيون تنيس عرضه كــرده، حاكی از آن اســت كه اينك در ميان ۰۰۷ تنيســور اول نوجوان و جوان آســيا ۶۶ ســهم برای ما موجود است. كوچكتــر كردن اين دايــره میگويد از ۰۰3 تــای اول قاره كهــن در ردههای ســنی نوجوانــان و جوانان پســر و ۷۱ دختــر، ايرانیانــ­د و باز در يــك دايره محدودتر ايران صاحب سه چهار بازيكن در ميان ۰۸ بازيكن نخست آسيا در رده ســنی زير ۴۱ سال چه در بين پسران و چه دختران است.

آنها آرمين رستمی، كيميا رحمانی، صدف صادق وزيری و صبا نجفی هستند. باور عمومی در تنيس اين اســت كه هر چند فدراســيون­های گلشنی و لنكرانی هم به امر جوانگرايی بیاعتنا نبودند اما مجيد شايسته اين امر را جدیتر گرفته است. حرفهای مرد هفت فدراسيونی فرشــاد صفتی مــرد زحمتكش و پردوام تنيس ايــران كه پدر ارجمندش منوچهــر صفتــی در اواخــر دهه ۰5 و طول دهه ۰۶ چند سال دبير فدراسيون در دوره رياســت غالمحســين نوريان و گلشــنی بــود، در اواســط پاييز ۶۹3۱ میگويــد: «من با ۷ رييــس (قطعی و موقتی) فدراســيون كار كــردهام و هر چنــد حاجی گلشــنی در زمينه تامين ســفرهای خارجی برای تنيسورها فعال بود و لنكرانی باب برگزاری تورنمنتهای ساتهاليت و فيوچرز را مطرح و اجرا كرد اما «شايســته» وقت و توجه بيشتری را به ردههای ســنی پايــه اختصاص داده است. در اين ۸ ســال زمينهای تنيس متعددی ســاخته و در شهرستانها در اختيار عالقهمندان گذاشته شده و نمونه آن ۰۰۲ زمينی است كه در سطح استان مازندران احداث و فعال شدهاند.» فعال شدن ليگهای رده پايه اضافــه بر اين مســابقات ليگ هم برای تنيسورهای نوجوان راهاندازی شده و اين در حالی است كه پيشتر ليگهای ما مختص بزرگساالن بودند. نمايشهای عالــی امثــال صدف صــادق وزيری در رقابتهای نوجوانان آســيا طی دو ســه ســال اخير اين باور را تحكيم بخشيده كه اگر در گذشته فقط در ردههای سنی جوانان پسر و بزرگســاال­ن مرد قادر به انجام كارهايی قابل ذكر در ســطح اول تنيس قــاره بودهايم، اينك اين امكان را داريم كــه در جمع دختران چه زير ۴۱ و چه زير ۸۱ ســال حتــی به مقامهای ارشد آسيا چشــم بدوزيم و همين حاال نيز كمتر تنيسور نوجوانی در غرب آسيا

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran