Iran Varzeshi

پهلوانان نميميرند، مرام پهلواني هم نبايد بميرد

- فرهاد طلوع كيان رييس سابق فدراسيون پهلواني

مردم ایــران هيــچگاه نميخواهند مرگ پهلوانانشـ­ـان را باور كنند، آن هم پهلواناني كه در طول حياتشان، شأن پهلواني را حفظ كردند. فقــدان پهلوان عبــاس زندي هــم باوركردني نيســت. بازمانده المپيــك 1948 لندن، همان پيشكسوتي كه رفتارش براي پيشكسوتان دیگر درس بود.

طي هشــت ســالي كه توفيــق خدمت بهعنوان دبيري و ریاســت فدراسيون را داشتم، هر لحظه منتظر این بودم تا در اتاقم باز شود و چهره مهربان مسن ترین پهلوان كشور را ببينم كه ميگویــد: «آمدم فقط ببينمت و خســته نباشــيد بگم... مزاحم وقت و كارهات نميشم». حتي بعد از اینكه در فدراســيون مســووليتي نداشــتم، به فدراســيون ميآمد و از آنجا تلفن ميكرد و احوالپرسي و محبت.

نمونــه عملــي اخــالق پهلوانــي و مرام جوانمردي همين عادات و رفتارهاست.

قهرمان اســبق جهــان و المپيك، منتظر دعوت نبــود، متوقع نبــود، پرخاشــگر نبود، طلبكار نبود، فقط سفارش ميكرد كه به ورزش رسيدگي كنيد و به قهرمانان برسيد. حتي بعد از هماهنگيهاي خوبي كه با فدراسيون كشتي براي برگزاري مســابقات پهلواني كشــور انجام شــد، مصاحبه كرد، آمد فدراسيون و حضوري هم تشــكر كرد و عذرخواهي از اینكه به دليل ضعف جســمانياش نتوانسته بود به شهرستان بياید. پهلوان دوســت داشــتني كشــور كه 4 بــار بازوبند پهلواني بر بازویش بســته شــده بود حتي وقتي به مراســمي دعوت ميشــد، با اكراه ميپذیرفت و ميآمــد چون دنبال منافع شخصي و سوءاســتفا­ده نبود. آخرین و باشكوه ترین مراســم تجليل از پهلوان در روز فرهنگ پهلواني ســال 1394 با حضــور دكتر ظریف، دكتر علي اكبر صالحــي، دكتر عارف، ریيس و دبيركل كميته ملي المپيك، معاونان و مدیران كل ستادي وزارت ورزش، مدیران كل استانها، 19 ریيس فدراسيون و بسياري از پيشكسوتان، مربيــان و قهرمانان تيمهاي ملي رشــتههاي مختلف در دانشگاه تهران با شكوه خاصي برگزار شــد تا جایي كــه رضا سوختهســرا­یي پهلوان پيشكســوت به نمایندگي از پهلوانان بر گردن عبــاس زندي پهلوان پيشكســوتت­ر از خودش گل انداخت و اعضاي هيات دولت حاضر در این برنامه به دست پهلوان عباس زندي بوسه زدند و در واقــع همگي از مــرام پهلواني وي تجليل كردند. حيف كه دیگر نيست اما خاطرش عزیز اســت. نام عباس زندي جاودانــه خواهد ماند. اميدوارم مرامش، الگــوي همه ما اهالي ورزش باشد. تسليت به ملت بزرگ ایران.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran