Iran Varzeshi

عباس زندي: قهرمان بايد پاكدامن باشد

خداحافظی با پهلوانی که نماد جوانمردی بود عباس زندي روز گذشته در حالي چشم از جهان فرو بست که افتخارات زيادي را در دوران قهرمانياش براي کشتي ايران رقم زد. قهرمان نامي ايران که به خاطر منشهاي پهلواني بيش از آنكه قهرمانيها و موفقيتهايش به چشم بيايد، مرام و من

-

ایران ورزشــی- پهلوان زنــدي در دوران قهرمانــيا­ش مــردي آرام و نيكســيرت بود. منشي كه بعد از دوران قهرماني نيز همواره در وجودش موج ميزد.

كمتر كســي به یاد دارد كه این بزرگمرد كشتي ایران مصاحبهاي جنجالي داشته باشد و یا اینكه بخواهد عليه كسي حرفي بزند. هميشه با احترام برخورد ميكرد و كوچك و بزرگ هم براي او فرقي نداشت. این پهلوان اما در كارنامه دوران قهرمانــيا­ش افتخاراتــ­ي دارد كه كمتر به چشــم آمده اســت. او یكي از نوابغ كشتي ایران در اســتفاده از فنون ایراني در كشتي بود كه یكــي از این فنون او تا ســالها به لوگوي فدراسيون كشتي هم تبدیل شده بود؛ لنگي كه عباس زندي به قهرمان نامي سوئد زد و خودش از آن بهعنوان یكي از بهترین خاطراتش تعریف ميكند: «خدا بيامرزد حســن سعيدیان را، او به مــن فن لنگ را آموخت. ایــن فن را خيلي جاها اســتفاده كردم امــا در دورهاي این فن را روي ال آندربرگ ســوئدي اســتفاده كردم كه فكر كنم بازيهاي المپيك هلسينكي بود؛ این فن تا مدتها بهعنوان لوگوي فدراسيون كشتي استفاده ميشد.»

عباس زندي مدال طالي مسابقات جهاني 1954 را به همراه توفيق جهانبخت به دســت آورد. در آن مسابقات مرحوم توفيق جهانبخت و عباس زنــدي مدال طال گرفتنــد و مرحوم محمد علي فردین هم مدال نقره را به دســت آورد. توفيق و فردین سالهاست كه به دیار حق شــتافتهان­د اما عباس زندي امروز بهعنوان ضلع سوم این مثلث طالیي به خاك سپرده ميشود و به دوســتان ســابق خود ميپيوندد: «یادش بخير. فردین دوم شــد اما من و توفيق به مدال طال رســيدیم. تا قبل از آن كشتي ایران طالي جهان را نداشــت كه من همه را شكست دادم و توانســتم مدال طال را به دســت بياورم. خدا بيامرز توفيق هم خيلي خوب كشتي گرفت.»

مســابقات جهانــي 1954 خاطره عجيب و جالبي دارد. پيش از اینكه تيم ملي كشــتي آزاد راهي این پيكارها شود، اعضاي تيم ملي از جمله غالمرضا تختي در یكي از رســتورانه­اي تهــران با هم قرار ميگذارند كه هر كســي در توكيو مــدال گرفت جایزه خــود را بين همه اعضاي تيم تقسيم كند. شــنيده شده كه این پيشــنهاد را تختي و زندي ميدهند و همه آن را ميپذیرند و یك قسمنامه هم امضا ميكنند اما بعد از بازگشت از توكيو این قسمنامه توسط تختي زیر پا گذاشــته ميشــود. موضوعي كه پهلوان زندي در خاطراتــش از مرام تختي یاد ميكند و معتقد است كه این پيشنهاد را تختي داد و من قبول كــردم: «غالمرضا تختي تقریبا مطمئن بود كــه ميتواند طال بگيرد، به همين دليل و با توجه بــه اوضاع اقتصادي كه اعضاي تيم داشتند این پيشــنهاد را ارائه كرد. فردین سر قرار نيامد اما بقيه اعضاي تيم آمدند و امضا كردند اما وقتي از مســابقات جهاني برگشتيم من، توفيق و فردین مدال گرفته بودیم. فردین قسمنامه را امضا نكرده بود اما آمد كه جایزه را تقســيم كند اما تختي زد زیــر قول و قرارهاي قبلي و گفت هركســي مــدال گرفته حق دارد جایــزه دریافت كند! تختي خــودش به مدال نرسيد و زیر بار تقسيم جوایز هم نرفت.»

زندي دربــاره اینكه براي كشــتيگيرا­ن چه توصيهاي دارد تــا بتوانند همانند قهرمانان سابق كشــتي ایران به افتخارات زیادي برسند، گفت: «باید زحمت بكشــند. ما هم كه به مدال ميرســيدیم زحمــات زیادي ميكشــيدیم و به این ســادگيها نبود كه موفقيت به دســت بياید. ضمن اینكه سالم زندگي كردن خيلي به ورزشكاران جوان كمك ميكند. قهرمانان باید پاكدامن باشند.»

خدا بيامرزد حسن سعيديان را، او به من فن لنگ را آموخت. اين فن را خيلي جاها استفاده کردم اما در دورهاي اين فن را روي اول آندربرگ سوئدي استفاده کردم که فكر کنم بازيهاي المپيك هلسينكي بود؛ اين فن تا مدتها بهعنوان لوگوي فدراسيون کشتي استفاده ميشد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran