Iran Varzeshi

پایان مسیر سبز

13 ماه پر فراز و نشیب الكساندر نوری در وردربرمن

- آرمن ساروخانیان ‪Armen Saroukhani­an‬

در فوتبــال فاصله موفقيت و ناكامي بســيار كوتاه اســت و الكساندر نوري اين فراز و فرود ناگهانــي، اين بيرحمي را با تمام وجود حس كــرد. او فصل گذشــته يكــي از پديدههاي مربيگري بوندسليگا بود، ولي صبح ديروز بعد از ده بازي بدون برد از ســوي باشگاه بركنار شد. نوري در ميانه فصل قبل وردربرمن بحرانزده را تحويــل گرفــت. اين مربي 38 ســاله در نخســتين تجربه مربيگرياش در بوندسليگا بســيار موفق بود و تيم را در آستانه صعود به ليگ اروپــا قرار داد. اوج كار نوري يازده بازي متوالي بدون شكست بود كه تيمش با 9 برد و دو تساوي از پايين جدول تا رده پنجم صعود كرد، ولي تنها چند امتياز براي صعود به ليگ اروپا كم آورد. انتظار ميرفــت وردربرمن در فصل جديد به اين ســير صعودي ادامه دهد. اين پيشآمدي بود كه طرفداران برمن و فوتبالدوست­ان ايراني منتظــرش بودنــد، با اين حال نــوري خوب ميدانســت كه فوتبال روي ديگري هم دارد. وقتي در ســفر چندروزه ايــن مربي جوان به تهران از او درباره پيشبينياش از آينده برمن ســوال كرديم، جواب داد: «در فصل گذشته تيمهايي مثل لوركوزن، شــالكه، ولفسبورگ و گالدباخ كــه بودجهاي به مراتب باالتر از ما دارنــد، كمتر از انتظار ظاهر شــدند. آنها اين فصل هزينه ميكننــد تا بتوانند نتايج بهتري بگيرند. اشــتوتگار­ت و هانوفر هم هرچند تازه صعــود كردهاند، ولي با توجه به سابقهشــان بايد آنهــا را تيمهاي بوندسليگاي­ي بدانيم، نه تيمهاي تــازهوارد. در اين فصل انتظار رقابت بسيار فشردهاي وجود دارد. البته ما برنامههاي بلندپروازا­نهاي هم داريم، ولي اغراق است اگر بگوييم كه ميخواهيم ســتارهها را بچينيم و ردههاي باالي جدول را هــدف قرار دادهايم. ســعي ميكنيــم خيلي خاكي و ســر به زير باشيم.» اوضاع براي برمن بد شــروع شــد. خيلي بد. گنابــري كه يازده گل زده بود به بايرن مونيخ رفــت و از آنجا به طور قرضي راهي هوفنهايم شد. مكس كروزه، بهترين گلزن تيم با 15 گل هم مصدوم شــد و هفتههاي اول را از دست داد. اين مليپوش آلماني دو هفته اســت كه برگشــته، ولي هنوز با آمادگــي فاصله دارد. برمن فصل را با مشــكل بزرگ گلزني شروع كرد و بدون يك گلــزن درجه يك بردن كار سختي بود. انتظــار براي پيروزي ادامه داشــت و فشــار روي نوري هفته به هفته بيشــتر ميشد. در هفته نهم همه منتظر بــرد برمن مقابل كلن تهجدولي بودند، ولي اين بازي با تساوي بدون گل تمام شــد. پيروزي چنــد روز قبل مقابل هوفنهايم در جام حذفي ميتوانست جرقهاي باشد، ولي تيم در بوندسليگا همچنان آشفته و كماثر بود. شكست يكشنبه مقابل آگزبورگ كاســه صبر هواداران را لبريــز كرد. برمن در خانه با 3 گل مغلوب شد تا سايه سقوط روي ســر تيم بلندتر شــود. برمن با 5 امتياز از ده بــازي در رده ماقبلآخر قــرار دارد و به نظر ميرسد هيچ راهي براي خروج از بحران ندارد. در اين شــرايط باشگاه صبح دوشنبه تشكيل جلسه داد و نوري را بركنار كرد.

شاف برميگردد؟

فرانك بائومن، مدير باشگاه كه يكي از حاميان نوري بود، درباره ايــن تصميم گفت: «الكس فصل گذشته با چالش سختي روبهرو بود و با موفقيت آن را مديريت كرد. بايد از او تشــكر كنيــم. او تمام ويژگيهاي يك مربي موفق را دارد. يقيــن دارم كه او در جــاي ديگري به مسيرش ادامه خواهد داد.» نوري هم در واكنشــی حرفهای به تصميم باشگاه گفت: «زمان حضور من در برمن به پايان رســيد اما لحظات فراموشي نشدني در كنار شــما هواداران برمن داشتم و آن خاطرات را فراموش نخواهم كرد.» برمن، فلوريان كهفلت، سرمربي 35 ساله تيم اميدهاي باشــگاه را بهعنوان سرمربي موقت معرفي كــرده، ولي انتظار مــيرود در آينده نزديك سرمربي جديدي انتخاب كند. تيمو مولر، نويســنده كيكر معتقد اســت كه توماس شاف، موفقترين سرمربي تاريخ برمن در حال حاضر بهترين گزينه براي نجات اين تيم از بحران است. او همچنيــن درباره بركناري نوري نوشــته اســت: «جدايــي نــوري در اين شــرايط اجتنابناپذ­يــر بود. فرانك بائومن، مدير تيم كامال از ايــن مربي حمايت كرد، ولي بعد از شكست خانگي 3 بر صفر مقابل آگزبورگ و دهمين بازي بدون بــرد، ديگر اميدي براي تغيير شــرايط وجود نداشت. بعد از تساوي 2بــر2 مقابل گالدباخ و بــا وجود برد مقابل هوفنهايم در جام حذفي نشانههاي پيشرفت در تيم ديده نميشــد. همانطور كه بائومن بعد از تســاوي بدون گل مقابل كلن اشاره كرد، ماجرا نه به كيفيت مربي كه به روشها و باور بازيكنان مربوط اســت. تاكتيكهاي نوري به بنبســت رســيده بود و با توجه به شرايط جدول و خطر سقوط براي باشگاهي مثل برمن الزم بود كه بائومن كاري ميكرد، هرچند اين با تفكرش مبني بر تداوم مربيان در تضاد بود. كهفلت، جانشــين نوري گزينه مناسبي براي بلندمدت نيست. باشگاه ديگر فرصتــي براي تجربه جديد نــدارد و نياز به يك مربي باتجربه دارد و هيچكس به اندازه توماس شــاف وردربرمن را نميشناسد. اين مربي 56 ســاله ميتواند بازگشت درخشاني مثــل هيتســفلد، هاينكس و ماير داشــته باشد.»

نوري چقدر مقصر است؟

نتايج اين فصل برمن قابل دفاع نيســت، ولي نميتوان همه ناكامي تيم را سهم نوري دانست. باشگاه تابستان گذشته در يارگيري موفق نبود و ســه گل زده در 10 بازي نشان ميدهد كه وردربرمن نتوانســته جاي خالي گلزنان فصل گذشته را پر كند. هرچند هواداران احساساتي در ورزشگاه يكشــنبه خواهان بركناري نوري بودند، ولي افكارسنجيه­ا نشان ميدهد كه او از نگاه مردم كمترين تقصير را در اين ناكامي دارد. در نظرســنجي روز گذشته سايت كيكر تا زمان انتشــار اين گزارش مديريت باشگاه با 44 درصد مقصر اصلي ناكامي بود، 38 درصد از مــردم بازيكنان را دليــل اين نتايج ضعيف تشخيص داده بودند و تنها 16 درصد از نوري نام برده بودند. فوتبال فراز و فرود دارد و نوري هم ايــن را خوب ميداند. اين مربي جوان در ســيزدهماه اخيــر روزهای خيلــی خوب هم داشته و قطعا در آينده نزديك با پيشنهادهای ديگري روبهرو خواهد شد تا بختش را در تيم ديگري امتحان كند.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran