Iran Varzeshi

همه گزینههای ناآماده «شفر»

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

ميزان تعريف و تمجيد از بازی استقالل در شهرآورد اخير تهران طی دو سه روز اخير به حدی رسيده كه به نظر میآيد يك نگاه بيش از حد خوشبينانه ضميمه كار شده است. ديدار عصر امروز آبیها با نفت هم به سبب آشفتگیهای اين تيم تهرانی در حدی نيست كه سطح و كالس واقعی بازی استقالل را روشن كند اما اگر معيارها را همان شــهرآورد بدانيم بد نيست متذكر شويم نيمه دوم آن بازی به ســبب دفاعی شدن پرسپوليس نمیتوانست نشان بدهد كه استقالل به كدام ميزان از كارآيی رسيده است. وينفريد شــفر بعد از ســه هفته كار با آبیها به تدريج صاحب شناخت بيشتری از نحوه كار آنها شــده و طبعا دريافته اســت كه خط حمله اين تيم با ضعف در تمامكنندگی مشكلســاز اصلی اين تيم است. گزينههای اين مربی آلمانی برای حل اين مشــكل متعدد و در عين حال ناكارآمد اســت زيرا ســجاد شهباززاده با شــهباززاد­ه ليگ پانزدهم زمين تا آسمان متفاوت اســت، علی قربانی نوسان دارد و حســن بيت ســعيد آنقدر از ميدان دور نگه داشته شده يا در پستهای غيرتخصصی به بازی گرفته شــده كه دلسرد شده و میخواهد در نيم فصل برود و قضيه مهدی قائدی را هم میدانيد كه به كجا انجاميده است.

روز به روز

مشكالت شفر به اين نيز ختم نمیشود و به خط ميانی هم بسط میيابد. درست اســت كه اميد ابراهيمی روز به روز بهتر و بــه فرم قبل از مصدوميتش نزديكتر میشــود اما اميد نورافكن قبل از مصدوميت اخيرش هم نشــانی از آن هافبك جوان، ماجراجو و گلزن فصل قبل نداشــت. فرشــيد باقری به اندازه كافی مورد حمايت قرار نمیگيرد و يعقوب كريمی همچنان پشــت خط مانده و شــفر مثل اسالفش به او بازی نمیدهد. در دو سمت ميدان، دارايیهای استقالل با حيدری و غفوری در سمت راست و زكیپور و شجاعيان در سمت چپ كم و اندک نيست اما هيچ يك در اين فصل چيزی نبودهاند كه انتظار آن میرفت.

رو به پسرفت

در خط دفاعی نيز ســرمايهها­ی امسال استقالل رو به عقب و پسرفت داشتهاند. منتظری نيامده مصدوم و حاشيهنشــي­ن شــد و پادوانی به داليلی نامشخص نه در نظــام كاری منصوريــان در 7 هفته اول ليگ يك مهــره بیگفت و گو بود و نه با آمدن شــفر وی را تحويل گرفتهاند. مجيد حســينی هم هنوز قابل اعتماد نشــده و روزبه چشمی با انتقال به پست مدافع ميانی بر حجم مشكالت استقالل افزوده است زيرا هم به سبب اخت نبودن با اين پست اشتباهاتی آشكار و بزرگ میكند و هم با دوری جســتن از پست هافبك وسط كه تخصص اوست، بخشی از كارآيیهای تيم را در اين ناحيه كاهش داده است. بحث دروازهبانی و اين نكته را كه آيا سيدحســين حســينی واقعا بهتر از مهدی رحمتی هســت يا خير از ناظران و خوانندگان اين ســطور میپرسيم اما مخلص كالم اينكه شــفر جمعی را تحويل گرفته كه اضافه بر دريافت ضربات روحی در دو فصل اخير فاقد شــادابی جسمانی الزم و قدری ناهماهنگ و ناآماده هم نشان میدهند.

تعبیر ناقص

اين تعبير كه چون استقالل در نيمه دوم شهرآورد اخير بهتر از پرسپوليس توپ زد و به تبع آن حركت چشــمگيری در مسير پيشرفت داشته، تصور ناقصی است كه نمیتوان روی آن كار و سرمايهگذار­ی كرد. سرخهای تهرانی در آن نيمه برای حفظ نتيجه رو به بازی تدافعی آوردند و اين رويكرد به سبب بيم اين تيم از يك ناكامی احتمالی تازه بعد از شكست در ليگ قهرمانان آسيا بود. با اين اوصاف عمده كردن دســتاورده­ای آبیها در آن نيمه و بر اســاس آن اين تيم را موفق تلقی كردن میتواند يك پيشداوری زود هنگام برای تيمی باشد كه البته خوب است و پيشرفت هم خواهد كرد اما با مشكالت عديدهای مواجه است كه مسير اين پيشرفت را كند و سخت خواهد كرد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran