Iran Varzeshi

در انتظار مالقات درجه یك ها

- سعید زاهدیان ‪Saeed Zahedian‬

در شــبي كه ايران با پاناما بازي كرد، ساير تيمهاي آسيايي در بازيهاي دوستانه خود مقابل كدام حريفان قرار گرفتند؟ با نگاهي به ســايت فيفا، به ســادگي ميتوان فهرست تمام بازيهاي دوستانه را ديد. در شــبي كه ما در گراتس مقابل پاناما بازي كرديم، ژاپن در فرانسه پذيراي برزيل پرســتاره بود؛ كره از كلمبيا در خانهاش ميزباني كرد و چين به مصاف صربســتان رفت، آن هم در خانه خودش. ديشب هم عربستان در شــهر ويزيو با پرتغال-قهرمان يورو كه رونالدو را در تركيب داشت- مسابقه داد. فارغ از نتايجي كه به دست آمد، ميخواهيم نگاهي به قدرت و اعتبار تيمهايي بيندازيم كه با رقباي آســيايي ما بازي كردهاند. تقريبا تمام آســياييها حتي چين صعود نكرده به جام جهاني، با تيمهاي درجه يك دنيا بازي كردند.

تيم ملي ايران زودتر از تمام تيمهاي آســيايي صعود خود به جــام جهاني را قطعي كرد و به همين دليل زمان بيشــتري نسبت به ســاير تيمهاي آســيايي براي پيدا كردن حريف تداركاتي داشت. مثال عربستان كه صعود مستقيم يا رفتن به پليآف آنها تا بازي آخر مشخص نبود، نتوانست در مرحله قبلي بازيهاي دوســتانه كه ما با توگو و روســيه بازي كرديم، مسابقهاي هماهنگ كند چراكه ممكن بود آنها به جاي اســتراليا به پليآف بروند امــا ايران دو هفته مانده به پايان مقدماتي صعود خود را مســجل كرد و ميتوانســت بازيهاي بهتري را براي آماده سازي در راه جام جهاني در نظر بگيرد.

نه اينكه پاناما حريف بدي براي ما باشــد كه اتفاقا بازي با يك تيم خوب از آمريكاي شــمالي براي تيم ملي ضروري بود و اين مســابقه بي شك به مليپوشان كمك بزرگي خواهد كرد اما بحث ما درخصوص ساير بازيهاي تداركاتي اســت؛ تا اينجاي كار تيم ملي تنها با روسيه بهعنوان يكي از سرگروههاي جام بازي كرده كه آن مســابقه هم با رايزنيهاي خاصي هماهنگ شد. روسيه اگر ميزبان جام جهاني نبود، حريف درجه اولي براي تيم ملي محســوب نميشد. انتظار ما از بازيهاي دوســتانه، قرار گرفتن مقابل تيمهاي بزرگ جهان اســت، اگر نگاهي به صعــود از مرحله گروهي داريم.

بي ترديد تيم ملي در جام جهاني با يكي از تيمهاي بزرگ و درجه يك-مثل آلمان، آرژانتين، فرانســه، برزيل، انگليس ...و - يا حتي تيمهايي مثل بلژيك و صربســتان همگروه خواهد شــد. تا اينجاي كار تيم ملي براي مواجه شــدن با دانه درشــتهاي جام تمرين خاصي انجام نداده و تمام تمركز خود را بر حريفهاي درجه سه و چهار گذاشــته است. همه ما ميدانيم كه بازي با تيمهاي بزرگ عالوه بر هزينه ســنگين، هماهنگيهاي از پيش تعيين شــده ميخواهد و به يكباره بازي با آنها ممكن نيســت اما اين نكته را هم درنظر بگيريم كه آنها هم براي آمادهســاز­ي خود به حريفي با مشــخصات ايران احتياج دارند و اگر برنامه ريزي و مذاكــرات خوبي بالفاصله پس از صعود آغاز ميشــد، اين هفته به جاي بازي با تيم ونزوئال كه به جام جهاني نرســيده، ميتوانستيم با يك تيم خوب مثل آلمان و انگليس و فرانســه نه، بلكه با همين صربســتان يا بلژيك و لهستان بازي كنيم كه ســطحي به مراتب باالتر از ونزوئال و توگو دارند. ما براي بهتر آماده شدن در راه جام جهاني بايد ســراغ تيمهاي درجه يك آفريقا برويم و تيمهايي مثل كامرون، نيجريه، ساحل عاج، مراكش و غنا ميتوانند گزينههاي ما باشند اما در تمام اين ســالها به دليل پارهاي از مشكالت كليشهاي شده هرگز بازي تداركاتي چشمگيري نداشته و به حريفهاي پايينتر از خودمان قانع شدهايم.

تا شروع جام جهاني زمان زيادي هســت و از حاال ميتوان بازيهاي بهتري فراهم كرد، البته به شــرطي كه از مشكالت كليشهاي عبور كنيم و همانطور كه براي رسيدن به جام جهاني و حضور درجمع 32 تيم برتر دنيا، انگيزه و كوششــي مضاعف داشــتيم، براي بازيهاي بزرگ هم با همين ميل و انگيزه پيش برويم.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran