Iran Varzeshi

گزينه طراز اول يا انتخاب بدون خطر؟

-

ايران ورزشــی - تيم ملــي هندبال پس از ناكامي در رســيدن بــه المپيك وارد دوراني نه چندان خوب شــد كه اين روزها هــم هنوز در ادامــه همان دوران قرار دارد. مســيري كه انتهاي كار عرفان اسماعيالگي­چ بهعنوان سرمربي بود. عرفان كه حواشــي بســيار زيــادي در ماههاي آخر كارش داشــت، پــس از ناكامي در رويدادهايي كه با تيم ملي در آنها شركت كرد، ديگر صحبتي براي ادامه همكاري با او نشــد. مدتي بعد رييس فدراسيون هم اســتعفا كرد و هندبال ايــران وارد ماهها سردرگمي شد؛ فدراسيونی كه نه رييس داشت و نه تيم ملياش سرمربي.

به دليل نداشتن بازيهاي ملي، روند انتخاب سرمربي به كشدارترين حد خود رســيد. پس از استعفاي عجيب مهدوي، محسن طاهري سرپرست فدراسيون شد و در نهايت پس از شــش ماه با برگزاري انتخابات، رحيمي يك بــار ديگر رييس فدراسيون شــد. آمدن رحيمي مصادف شــد با انتخاب حبيبي بهعنوان سرمربي موقــت تيم ملي و برگــزاري چند اردو و البتــه قولهاي يك يــا دو هفتهاي براي انتخاب ســرمربي؛ قولهايــي كه مدام تكرار و تكرار ميشــد. در اين ميان خود رحيمي هم كــه پس از نشســتن روي صندلي رياســت، فشــارهاي زيــادي را متحمل ميشــد، به داليلي كه هنوز هم به طور واضح مشــخص نيســت، استعفا كرد؛ استعفايي كه ماهها در وزارت ورزش خاك خورد و در نهايت هم گويا رحيمي از آن منصرف شــده و به كار خود ادامه خواهد داد.

همه اينهــا را گفتيم تا برســيم به جديدترين اتفــاق هندبال. همان اتفاقي كه رحيمي و دبير فدراســيون­ش هر بار و در هر مصاحبه، فرصت يك هفتهاي براي آن تعيين ميكردند و حاال باالخره انجام شده. ســرمربي تيم ملي هندبال انتخاب شده. مربي كه تقريبا تمام بازيكنان بارها و بارها دربارهاش صحبت كرده و شرايط الزم براي نشستن روي نيمكت تيم ملي را بازگــو كردند و حاال گزينــه انتخابي فدراسيون كســي است كه براي بار سوم به ايران ميآيد! بورت ماجك ســرمربي اســلوونيا­يي كه پيش از اين در دو برهه ديگر هــم در ايران فعاليت كــرده بود، براي بار ســوم بهعنوان سرمربي تيم ملي انتخاب شده تا تيم ملي هندبال ايران را در راه رقابتهاي جهاني ۹١٠٢ و انتخابی المپيك ٠٢٠٢ هدايــت كند. ماجك در برههای حدود هشــت، نه سال پيش به ايران آمد و در نهايت در اوج موفقيتهاي خود، به نايب قهرماني بازيهاي آسيايي گوانژو رســيد. او يك بار ديگر و پيش از بازيهاي آســيايي اينچئون هم به ايران آمد و به جاي رافائل، ســرمربي تيم ملي در اين رقابتها شــد. همچنين تيم ملي كشــورمان نخســتين بار با سرمربيگري ماجك در مســابقات قهرماني جهان در سال ٥١٠٢ حضور داشت.

او حاال براي بار ســوم به ايران آمده و قرار اســت در رقابتهاي قهرماني آسيا كه در كره جنوبي برگزار ميشــود روي نيمكــت ايران بنشــيند؛ رقابتهايی كه حكــم انتخابي مســابقات جهاني ۹١٠٢ آلمــان را هم دارد. ماجك ســرمربيگر­ي در تيمهــاي ملي بحرين و قطر را نيز در كارنامه دارد و با تيمهای مختلف توانسته در مسابقات جهاني شركت كند.

انتخاب امروز ما، انتخاب حدود يك دهه پيش هندبال ماست. در روزهايي كه خبــري از لژيونرهاي ايــران در تيمهاي اروپايي و ليگهاي مطرح دنيا نبود. حاال يك بــار ديگر با تصميمي كه شــايد به نوعي عقبگرد بوده و شايد بيش از اينكه به دنبال حركت باشيم، جانب احتياط را رعايت كردهايم و گزينه آزموده شــده را آوردهايم.

از همه اينها گذشته، خود بازيكنان و كارشناسان بسياري در ماههاي گذشته از لزوم آمــدن يك مربي درجه يك دنيا، براي كار كردن بــا بازيكنان حاال لژيونر و حرفهايتر شــده ايران سخن گفتهاند. فدراســيون هم بر اين نكته تاكيد داشت و حاال ماجك را انتخــاب كرده. انتخابي كه اين ســوال را به وجود ميآورد كه آيا ماجك همان مربي درجه يك دنياســت كه قــرار بود با بازيكنان ايــران كار كند يا صرفا گزينهاي آزموده شــده است كه ريسك انتخاب مربي جديد را ندارد؟

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran