Iran Varzeshi

ويزاي آمريكا، كابوس پوالدمردان

- رضا عباسپور ‪Reza Abbaspour‬

رقابتهاي وزنهبرداري قهرماني جهان در ســال 2017 قرار اســت از روز چهارم آذرماه جــاري بــه ميزباني شــهر آناهيم آمريكا برگزار شــود. درســت مثل ســال 2015 كه آمريكا ميزباني مســابقات جهاني وزنهبــردا­ري را برعهده گرفت، روند طوالني مــدت و زمانبر(مصاحبه و اخــذ ويزا) به نوعي براي برخي تيمهاي شــركت كننده در مســابقات جهاني كه از لحاظ سياســي مشكالتي را با دولت آمريكا دارند، پروسهاي ســخت و نفسگيرتر از اصل مسابقه و رقابت وزنهبردارا­ن در كورس قهرماني است.

ايــن روند البته ســال 2015 اندكي از شــرايط فعلي براي وزنهبــردا­ري ايران كه يكي از قطبهاي مطرح وزنهبرداري جهان

خواب ورزشكاراني كه سوژه ميشود

در حالي كه طبق برنامهريزي فدراسيون جهاني وزنهبرداري قرار است رقابتهاي جهاني 2017 كمتر از 2 هفته ديگر به ميزباني آمريكا برگزار شود، هنوز خبري از تاييد نهايي و صدور ويزاي مليپوشان وزنهبرداري ايران نيست. ميزبان مسابقات جهاني آمريكا به رغم تمامي پيگيريهايي كه فدراسيون وزنهبرداري ايران براي اخذ مجوز ورود به اين كشور انجام داده است، تاكنون هيچ اظهارنظر يا عكسالعملي درخصوص رد يا تاييد نهايي ويزاي تيم ملي وزنهبرداري ايران براي شركت در مسابقات جهاني 2017 نداشته است. سكوتي مبهم كه بيش از هر موضوع ديگري هم اكنون به دغدغه و كابوس اصلي مسووالن فدراسيون وزنهبرداري، كادرفني و مليپوشان آماده براي كسب مدال در آوردگاه جهاني تبديل شده است. و مدعيان هميشگي كسب سكوهاي جهاني است، آسانتر سپري شد اما امسال با توجه به وضع موجود در آمريكا و مشكالت فراواني كه اين كشور با برخي از كشورها دارد، دقيقا مشكالت سياسي خود را با برخي كشورها از جمله ايران به ورزش نيز ربط داده و حاال كه ميزبان مسابقات جهاني در رشته وزنهبرداري شده اســت، سعي دارد با كارشكني و ايجاد موانعــي عجيب و غريب پيش پاي بچههاي آماده و ســرحال وزنهبــردا­ري ايران، ضمن به وجود آوردن دغدغــه عدم صدور ويزاي ورود به آمريكا از لحاظ روحي و رواني قبل از مســابقات جهاني عرصه را بر ستارههاي وزنهبرداري ايــران و چهرههاي پراميد تيم ملي وزنهبرداري كشــورمان تنگ كند. حال آنكه اگر نيم نگاهي فني به وضعيت موجود و نوع برنامهريزي آمريكاييها براي پذيرايي از ميهمانان خارجي خود در رقابتهاي جهاني 2017 آناهيم داشــته باشــيد، بــه راحتي متوجه ميشويد كه اين قبيل كارشكنيها و سنگاندازي آمريكاييها براي بيميل شدن وزنهبــردا­ران مدعي و دور كــردن تيمهاي مطرح جهان از آناهيم، بيشــتر از مشكالت مربوط به پروســه مصاحبــه و اخذ ويزاي آمريكا، نيت آمريكاييها براي نزديك شدن به يكي از سكوهاي جهاني مسابقات امسال با كمترين مشكل و مانع ممكن است.

هدفي كــه آمريكاييها با اســتفاده از اهرم فشــاري به نام ويزا بــه راحتي دارند به آن دســت پيدا ميكنند. چرا كه اگر اين اهرم موثر از كشــور ميزبان گرفته شــود، مطمئنا آنها به جز در يكي دو وزن محدود، خيلي حرفي براي گفتــن ندارند. تيم ملي وزنهبرداري ايران امــا برخالف آمريكاييها امسال با توجه به حضور چهرههاي شاخص جهاني و المپيكي خود از شــرايط بســيار خوبي براي درخشش در رقابتهاي قهرماني جهان برخوردار است.

همين موضوع يعني شانس باالي تيم ملي وزنهبرداري ايران براي كسب مدالهاي خوشرنگ در آناهيم و قرار گرفتن بر سكوي قهرمانــي جهــان در آمريــكا، قطعا خيلي نميتوانــد اتفاق خوب و قابــل قبولي براي كشور ميزبان باشد. كشوري كه سالهاست با ما مشــكالت ريز و درشــت سياسي دارد و خيلي برايش قابل پذيرش نيســت كه با افتخارآفري­نــي وزنهبردارا­ن ايــران، پرچم مقدس و سرود ملي كشورمان به دفعات در اين كشــور به اهتزاز درآمده و نواخته شود. شــواهد و قراين موجود نيــز در اين رابطه بــا توجه به كارشــكني آمريكاييها و تعلل ســوالبران­گيز آنها در پروســه صدور ويزاي كاروان وزنهبــردا­ري كشــورمان حكايت از همين نگاه غير منصفانه آمريكاييها بهعنوان ميزبــان در آســتانه برگــزاري رقابتهاي جهاني نسبت به ما دارد. قطعا همان روزي كه آمريكاييهـ­ـا در مرتبه اول و دوم پيش پاي چنــد مليپوش نخبه وزنهبرداري ايران همچــون كيانوش رســتمي بــدون دليلي قانعكننده و درســت ســنگ انداختند بايد متوجــه نيت اصلي آنها ميشــديم. نيت و نگاهي منفي نســبت به كاروان وزنهبرداري ايــران براي حضــور در آمريكا كه همچنان پررنگتر از قبل در آستانه مسابقات جهاني نيز وجود دارد. داســتان آمريكاييها هر چه هست، همچون شــرايط مشابهي كه كشور ميزبان مســابقات جهاني براي وزنهبردارا­ن كره شــمالي بهوجود آورد و خيلي راحت با اســتفاده از اهرم ويزا، از حضورشان در اين دوره از پيكارهــا ممانعت كــرد، براي ما و مليپوشان وزنهبرداري ايران نيز دارد تكرار ميشود.

اتفاقــي قابل پيش بينــي و نه چندان دور از ذهن، كه اگــر به همين منوال براي ما پيــش برود پــاي وزنهبــردا­ران آماده و پراميد ايران براي درخشــش در مسابقات جهاني 2017 آمريكا را لنگ كرده و دست ستارههاي تيم ملي وزنهبرداري را از رسيدن به مدال جهاني بــه اجبار كوتاه ميكند. به هرحال اوضاع خواسته يا ناخواسته به اجبار از دست ما خارج شده است.

به همين دليل بايد منتظر ماند و ديد كه آيا آمريكاييها تا پايان هفته آتي (پيش رو) ويزاي مليپوشــان وزنهبرداري ايران را در نهايت تاييــد ميكنند تــا وزنهبردارا­ن كشورمان مسافر جهاني شــوند و يا ما هم مثــل 10 كشــور صاحبنام امــا محروم از حضور در مسابقات جهاني ،2017 با ترفند آمريكاييها در عين شايستگي از حضور در رقابتهاي جهاني محروم ميشــويم و يا با تاييد ويــزاي تمامــي وزنهبردارا­نمان عازم آناهيم شــده و بــراي كســب افتخار روي تختههاي جهاني با رقبا دســت و پنجه نرم خواهيم كرد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran