Iran Varzeshi

رقابت‌سه‌طيف‌ناهمگون

در جلســه امروز (دوشــنبه) هیات مدیره پرســپولیس دربــاره مباحث زیادی صحبت خواهد شــد اما بیگمــان مهمترین آن تبعــات کنارهگیری علی اکبــر طاهری از پســت مدیرعاملی باشــگاه اســت.اکثر هواداران ســرخهای تهرانی و بخشــی عمده از اعضای هیات رییســه پرســپولیس

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

گزينههــا به ســه طيف اصلــی و ناهمگون تقســيم میشوند، اولی گروهی كه واجد شرايط و يا صاحب منصبان قبلیاند ولی شايد وزارت ورزش تمايلی به اســتفاده از آنها نداشــته باشد. سرآمد آنها امير عابدينی اســت كه به روايتی موفقترين مديرعامل پرسپوليس در تاريخ حيات پرسپوليس بوده و نه حبيب كاشــانی كــه در دو مقطع طی 10 سال اخير زمامدار امور سرخها شد و نه عبدو كه باشگاه را بنيانگذاری و اولين دوران طاليی آن را مديريت كرد، به وی نمیرســند. عابدينی طبق عادات و اتفاقات 20 ســال اخيــر مرامی را ندارد كه ســران ورزشــی وی را گزينهای قابل انعطاف بيانگارند.

طيــف دوم مردانی هســتند كــه تخصص و مهارتشــان شــايد به اندازه عابدينی نرســد (كه البته اكثر آنها تحقيقا به عابدينی نمیرســند) اما در خط و مســير مورد نظر حركت میكنند و قابل تعاملاند. بارزترين نفرات اين طيف بهروز منتقمی و حميدرضا گرشاسبی هستند. اولی مديركل سابق ورزش چند استان منجمله قم بوده و مردی مودب و محترم و آشــنا به احواالت پرسپوليس با توجه به ســه دوره عضويتاش در هيات مديره اين باشگاه و حتی دو ماه سرپرســت موقتی ســرخها است و دومی همين حاال به مــرد دوم اجرايی آنها تبديل شده و به پيشــنهاد خود طاهری پس از رفتن وی به عتبات عاليات سرپرســتی موقت پرسپوليس را در دست گرفته اســت. گرشاسبی با سابقه سالها كارمندی ســازمان تربيــت بدنی ســابق (وزارت ورزش فعلی) يــك مهره خودی و مردی تاملپذير و صاحب ويژگیهای مديريت محســوب میشود و اگر انتخاب شود عمال چرخههای فعلی كار باشگاه محفوظ و مصون خواهد ماند زيرا او طبعا به عنوان دست راست طاهری و شريك در موفقيتهای سه سال اخير اين تيم دليلی برای تغيير اين مكانيسم نخواهد ديد. گزینه منحصر به فرد

در ميــان واجــدان شــرايط محمــد دادكان طيف ســوم نه چندان پرشــمار و كامال متفاوتی را تشــكيل میدهد كه به كلی احواالتش با ســايرين فرق میكند. او برای احراز اين سمت كامال مناسب و واجد شــرايط است اما به ســبب مستقل بودن و امتياز ندادن به اين و آن، طبعا محبوب كسانی نيست كه دوســت دارند مقام اول اجرايی پرســپوليس آدم قدرتمند و مستقلی نباشــد. آمدن او به معنای ابقای برانكو ايوانكوويچ به سبب ارادت طوالنی و قديمی اين دو نفر به يكديگر اســت و اين چيزی است كه باشگاه بيشــترين بهره را از آن خواهد برد اما معلوم نيســت كــه تغيير دهندگان احتمالی طاهــری در پی چنين بهرههايی باشــند و تصميمهايشا­ن در اين راستا و يا چيزهايی از اين قبيل اتخاذ شود.

انصاریفرد با اینکه دو روز پیش در مصاحبهای گفت دورخیزی برای ابراز مجدد پست مدیرعاملی پرسپولیس نکرده، اما از بازگشت به سمت سابقش شادمان خواهد شد و قدر مسلم اینکه او چنین پستی را هرگز با پستهای بعد از جداییاش از جمع سرخها (مانند مدیرعاملی راهآهن) یکی نمیداند.

ارجاعیها و کم شانسها طيف سوم به ســبب ويژگیهای منحصر به فرد دادكان و اســتوار بودن كاراكتــر وی عمال عضو بارز ديگری ندارد و به همين ســبب مهدی محمد نبی و محمد حسن انصاریفرد كه شانس كمتری برای احراز پســت مدير عاملی پرسپوليس دارند، بايد به جمع دو طيف نخست ارجاع شوند. نبی كه پس از مدتی دوری از فدراســيون فوتبال به اين نهاد بازگشته فردی اهل تعامل و آرام و اســتاد در حركت در مسيرهای تعيين شده و معتدل است اما چون پرسپوليسی نيست شايد ســران ورزش او را گزينهای مناســب برای اين پست نداننــد و انتخابش پيش از آن كه مفيد و اميدســاز باشد بحث برانگيز خواهد بود. انصاریفرد هم با اينكه دو روز پيــش در مصاحبهای گفــت دورخيزی برای ابراز مجدد پســت مديرعاملی پرسپوليس نكرده، اما از بازگشــت به سمت سابقش شــادمان خواهد شد و قدر مسلم اينكه او چنين پستی را هرگز با پستهای بعد از جدايیاش از جمع ســرخها (مانند مديرعاملی راهآهن) يكی نمیداند.

شاید یک نفر دیگر بیاید اما... شــايد هــم هيچيك از افــراد فــوق مديرعامل پرســپوليس و حائز سمتی نشــوند كه در شش سال اخير شــاهد حضور محمد رويانيان و محمد نژادفالح هم در اين پســت بوده است و فردی برای اين سمت انتخاب شــود كه هيچكس انتظار آن را ندارد اما اگر حقيقت امر جســتوجو شود و قرار بر ابقای هرچيزی در ســرجايش باشــد (و چنانچــه طاهــری صاحب مشــكالتی مثل بازنشســتگ­ی و منع به كارگيری دو شــغلهها در نهادهای اداری و يا چيزهايی از اين قبيل نباشــد) شــايد بهترين فرد برای احــراز مديرعاملی قرمزها در ايــن لحظه و به واقع اســتمرار حضور در اين سمت، خود وی باشــد. او به سبب سه فصل سر و كله زدن با مشــكالت اداری و مالی و فنی ســرخها بهتر از هر كســی میداند نياز فعلی آنها چيست و چه بايد انجام داد تا پرســپوليس دچار بحرانهای جديد نشود هر چند نحوه عمل او در ماجرای پيوند كوتاه و نافرجام مهدی طارمی به باشــگاه ريزهاسپور تركيه با اشــتباهات آشكاری همراه بود اما در اكثر موارد ديگر عملكرد مثبتی از طاهری مشاهده شده و او بود كه با حمايتهايش از برانكو ايوانكوويچ در روزهای ناكامی اين مربی كــروات وی را آن قدر در باشــگاه ماندنی كرد كه فرمول موفقيت را يافت و ســرخها با هدايت مشــترك تيم كاری برانكو-طاهری به نقطه روشــن فعلی رسيدهاند. به سوی موفقیتهای بعدی

بنابراين اگــر وزارت ورزش به آنچه گفته- لزوم ابقای طاهری- عمل كند، شايد پرسپوليس از بحران فعلی- كه ســبب تاخير در پرداخت حقوق بازيكنان و اعتراض آنها هم شــده- عبور كنــد و به نقطه امن برگردد.

نقطــهای كــه در آن تمامی اعضــا و بازيكنان و مربيان باشــگاه فارغ از مســائل حاشيهای به سوی موفقيتهايـ­ـی تــازه به حركــت درآينــد و طاهری همچنان سركرده گروه و طراح عمليات اداری باشد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran