Iran Varzeshi

اتاق شيشهاي براي فوتبال

- آرمن ساروخانیان ‪Armen Saroukhani­an‬

علي كريمي ديروز متن جديدي منتشــر كرد و دوباره ســواالتي را از فدراســيون فوتبال پرسيده است. ستاره ســابق تيم ملي در روزهاي گذشته مصاحبههاي مختلفي در اين زمينه داشت كه برخي از آن بهعنوان حمالت كريمي عليه فدراسيون نام بردند. او اين بار در شــروع متنش اشاره كرده كه اينها «حمله» نيست و سواالتي است كه به قصد شفافسازي ميپرسد.

شــايد گروهــي لحن علي كريمي در ايــن متنها را نپســندند و آن را توهين به رييس فدراســيون فوتبال بدانند. شــايد بهتر بود كريمي كه او را بهعنوان فردي صريح ميشناســيم، جمالت بهتري انتخاب ميكرد، ولي اين فرع ماجراست و مهمتر سواالتي اســت كه او مطرح ميكند و فعال پاســخي براي آنها نيست. درباره فدراسيون فوتبال و مديريت تيم ملي در سالهاي گذشــته پرسشهاي زيادي وجود دارد، ولي فدراسيون براي رفع اين ابهامات تالش كافي نداشــته يا پاســخهايش نتوانســته رسانهها و افكار عمومي را قانع كند.

فوتبال بهعنوان پرطرفدارتر­ين رشــته ورزشي هميشــه زير ذرهبين است و مردم جزييترين اخبارش را هم دنبال ميكنند. حساسيت مردم نسبت به عملكرد فدراسيون و تيم ملي كامال بجاســت و آنها حق دارند درباره موضوعات حســاس ســوال كنند و تقاضاي پاســخگويي داشته باشند. حق طرح سوال براي بازيكنان سابق تيم ملي، مثل علي كريمي كه به اعتبار فوتبال ايران كمك كردهاند هم كامال محفوظ است، حتي اگر آنها به هر دليل حضوري در مديريت فوتبال نداشته باشند.

هفته گذشــته، پس از ناكامي ايتاليا در پليآف جام جهاني، داميانو تومازي، رييس اتحاديه بازيكنان اين كشــور وقتي شــنيد رييس فدراســيون تصميم به استعفا ندارد، مجمع را ترك كرد، چرا كه معتقد بود فوتبال كشورش نياز به بازسازي اساسي دارد. در فوتبال ايران اما بازيكنان ســابق راهي به ردههاي باالتر مديريت ندارند و نميتوانند در تصميمات كالن اثرگذار باشند.

سواالت كريمي سواالتي است كه در سالهاي گذشته بارها در رسانهها مطرح شده و فدراســيون نيازي به پاسخگويي احساس نكرده، ولي وقتي ستاره سابق تيم ملي آنها را ميپرسد، بازتاب متفاوتي دارد و فدراسيون را در شرايط سختي قرار ميدهد. گردش مالي فوتبال با هيچ ورزش ديگري قابل مقايســه نيســت و همين حساسيت رسانهها و مردم درباره آن را چند برابر ميكند. با اين حال فدراسيون در اين سالها رويكرد مالي شفافي نداشته تا ابهامات بيشتر شــود. عقد قرارداد درباره حامي مالي لباس تيم ملي، قرارداد دور زمين ليگ برتر، پــاداش صعود تيم ملي به جام جهاني و قرارداد كيروش و دســتياران­ش از جمله پروندههايي است كه در اين سالها سر و صداي زيادي بهوجود آورده و مردم هرگز با توضيح قانعكنندها­ي روبهرو نشدهاند.

اگر فدراســيون ميخواهد از اين موضوع خالص شــود، نبايــد به فكر پاك كردن صورت مساله باشد و احيانا بخواهد علي كريمي را تحريم خبري كند. اين ماجرا بهترين فرصت اســت تا فدراسيون سياست رســانهايا­ش را تغيير دهد و در موضوعات اساسي فوتبال با مردم صادق باشــد. توضيحات مبهم و پراكنــده كه از طرف افراد مختلف در فدراسيون ارائه ميشود، تنها ابهامات را بيشتر ميكند و اين كالف پيچيدهتر ميشود.

مسعود كرباسيان، وزير اقتصاد وعده داده كه ميخواهد اقتصاد را به اتاق شيشهاي ببرد، چرا كه عدم شــفافيت يكي از مشكالت اين حوزه است. انتظار ميرود مهدي تاج، رييس فدراســيون هم رويه مشــابهي را براي فوتبال در نظر بگيرد، چرا كه با توســعه رسانههاي مجازي گريزي از آن نيست.

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran