Iran Varzeshi

بدهي 9/5 ميلياردي به طلبكاراني كه حكم دارند

- محمد قراگزلو ‪Mohammad Gharagozlo­u‬

غير از طلب علي دايي كه بالغ بر 3/5 ميليارد تومان ميشود پرسپوليس به بازيكنان و مربياني كه حكم انضباطي دارند چيزي حدود 6 ميليارد تومان بدهكار است و اگر قرار به تسويه حساب باشد اين پول تا سه شنبه بايد از جيب باشگاه رفته و به حساب بازيكنان و مربيان شاكي واريز شود.

فكر ميكنيد باشگاه پرسپوليس چطور توانست بدون تســويه حساب با شاكيان طلبكارش مجوز حرفهاي كنفدراسيون فوتبال آسيا را بگيرد و از بحران پيش آمده در اين خصوص - البته فعال - بگريزد؟ آنچه مشــخص شد و البته منابع خبري نيز بدان تاكيد داشتند، تعهد باشگاه به فدراسيون و مشخصا كميته صدور مجوز حرفهاي با دادن ســفتههايي بود كه باشگاه را متعهد ميكرد تا دو هفته با تمام طلبكاراني كه بابت طلب شان حكم كميته انضباطي دارند و پرداخت پول به آنها الزم االجراســت تسويه حســاب كنند يا به هر صورتي رضايت آنها را بگيرند. طي اين دو هفته مدام از زبان مدير موقت باشگاه پرسپوليس يا اعضاي هيات مديره باشــگاه ميشنويم كه مشكلي در اين خصوص وجود ندارد اما آيا اين تمام ماجراســت و بايد به اين مصاحبههاي اميدوار كننده دلخوش باشيم؟

حاال كه مديران باشگاه پرسپوليس بحران مجوز حرفهاي را پشــت سر گذاشــتهان­د به اين نكته اشاره دارند كه با بخشي از طلبكاران شاكي توافق كردهاند و در فرصت باقيمانده نيز با بقيه توافق و تسويه حساب ميكننــد اما فكر ميكنيد از ايــن مهلت چقدر باقي مانده است؟ پرسپوليس بابت تعهداتش به فدراسيون و كميته صدور مجوز حرفهاي ســفته داده اما اگر تا ســه شنبه يعني ســه روز ديگر با طلبكارانش تسويه حساب نكند و رضايتشان را نگيرد اين سفتهها قابل اجراست. باشگاه پرســپوليس با ارائه همين سفتهها موفق شــد فعال داســتان مجوز حرفهاي را پشت سر بگذارد اما اين مساله عين تخلف بوده چرا كه برخالف تاكيد كنفدراســي­ون فوتبال آسيا تســويه حسابي با طلبكاران صــورت نگرفته و اين اتفاق تنها با ضمانت آن سفتهها رخ داده است. در واقع مهدي محمد نبي بهعنوان مسوول كميته فوق با اطمينان از اينكه سفته تعهد محكمي از سوي باشــگاه پرسپوليس محسوب ميشــود اين مجوز را صادر كرد اما اگر پرســپوليس نتواند تا سهشنبه با طلبكارانش تسويه حساب كند يا اين سفتهها بايد قابل اجرا شود يا فدراسيون از محل درآمدهايش پول طلبكاران شاكي پرسپوليس را بدهد و بعدا از باشگاه پرسپوليس اين پولها را پس بگيرد تا خودش خالفكار تلقي نشود.

در واقع اگر تا ســه شــنبه اتفاق مثبتي در اين حــوزه نيفتد هر كــدام از بازيكنــان و مربياني كه از پرسپوليس طلب دارند ميتوانند فقط با مطلع كردن ايافسي از اتفاقات رخ داده باعث محروميت باشگاه پرســپوليس و فدراســيون فوتبال ايران شــوند پس احتمال اينكه پرســپوليس طي سه روز آينده دست بجنبانــد و رضايت آنها را بگيرد زياد اســت. مطمئنا پرسپوليس اگر ذرهاي راه فرار داشت پول طلبكارانش را پرداخت نميكرد اما حاال چارهاي جز جلب رضايت مربيان و بازيكنان شاكي ندارد.

گفته ميشــود غير از طلب علي دايي كه بالغ بر 3/5 ميليارد تومان ميشــود پرسپوليس به بازيكنان و مربيانــي كه حكــم انضباطي دارنــد چيزي حدود 6 ميليارد تومان بدهكار اســت و اگر قرار به تســويه حساب باشد اين پول تا سه شنبه بايد از جيب باشگاه رفته و به حساب بازيكنان و مربيان شاكي واريز شود. البته بازيكنــان ميتوانند بــا پيچيدهتر كردن بحث قضايي و شكايت شان، كار را به مراجع قضايي خارج از فوتبال بكشانند اما خيلي از آنها قيد گرفتاريهاي اين مساله را زدهاند هرچند بابت تاخير و تاييد حكم انضباطيشــ­ان هم ميتوانند از باشــگاه پرسپوليس رقمي بالغ بر رقم تعيين شــده در حكــم را بگيرند. پروسه شــكايت انضباطي اينگونه است كه بازيكنان به ازاي ميزان طلب شــان بايد 6 درصــد از آن رقم را به حساب فدراسيون واريز كنند اما در صورت گرفتن حكم بايد اين مبلــغ را به عالوه رقم اصلــي حكم، بهعنوان هزينه دادرسي از باشگاه پرسپوليس دريافت كنند.

باشگاه پرسپوليس، سازمان ليگ، كميته انضباطي و كميتــه تعيين وضعيت بازيكنان و مربيان ســعي در الپوشــاني فهرســت بازيكنان و مربياني دارند كه بابت شكايتشان از پرســپوليس حكم انضباطي دارند اما تا حاال چند مورد از اين اســامي مشخص شده و هر كدام براي خودشان داستاني دارند.

علي دايي: دايي براي شكايت از پرسپوليس حدود 70 ميليون تومان هزينه كــرد و در كميته انضباطي و اســتيناف هم برنده شد اما باشــگاه پرسپوليس با ارائه مداركي اين پرونــده را بــه دادگاه تجديد نظرخواهي ويژه كشــاند. گفته ميشود علت عصبانيت شديد دايي از مديران باشــگاه پرسپوليس همين مساله بوده و بعيد اســت او در اين مقطع فقط با دريافــت مبلغ مالياتش كه خودش آن را پرداخت كرده به باشــگاه پرسپوليس رضايت بدهد.

اشــپيتيم آرفي: برخــي دوســتان آرفي در پرســپوليس ميگفتند اين بازيكن چيزي حدود 200 هزار يورو از اين باشــگاه طلب دارد اما طلب دقيق اين بازيكن 109 هزار يورو يعني چيزي حدود 500 ميليون تومان اســت. ظاهرا وكيل ســابق آرفي با پرسپوليس توافقاتي كرده بوده كه ايــن توافق از نظر خود بازيكن موجه نبوده اســت. ظاهرا اين شــخص حــق مصالحه نداشته و وكالت او نيز باطل شده بوده تا شيري وكالتش را بگيرد. البته باشــگاه پرســپوليس براي پرداخت پول آرفي هيچ تماسي با اين بازيكن و شيري نگرفته است.

مهدي شــيري: چند روز قبل نماينده باشــگاه پرســپوليس با اين بازيكن تماس ميگيرد و بابت توافق براي تسويه حساب طلب 90 ميليوني او مبلغي پيشنهاد ميكند كه شــيري از شنيدن اين مبلغ ناچيز كه ظاهرا كمتر از نيمي از رقم طلبش بوده عصباني شده و رضايت نميدهد.

ميثاق معمارزاده: ايــن بازيكن نزديك به 390 ميليون از پرسپوليس طلبكار است كه البته به ازاي 92 ميليون آن حكم انضباطي دارد. اين بازيكن هفته پيش براي دريافت طلبش به باشگاه پرسپوليس مراجعه كرد و قرار اســت طي امروز و دوشــنبه از طريق فدراسيون پيگير مطالباتش باشد.

مجتبي زارع: اين بازيكــن 120 ميليون تومان از باشگاه پرســپوليس طلب دارد و ظاهرا در مقطعي با گرفتن وكيل از طريق دادگستري شكايت كرده و حكم توقيف اموال هم گرفته بود اما ظاهرا به جاي مشخصي نرسيده و چيزي عايدش نشده.

سپهر حيدري: سپهر هم عليه باشگاه پرسپوليس حكم داشت اما باشگاه پرســپوليس چند روز قبل با او توافقاتي داشته تا چيزي حدود 60-70 درصد طلب 90 ميليونياش را پرداخت كند اما هنوز پولي به اين بازيكن پرداخت نشده است.

جالل اكبري: بابــت طلب 130 ميليونياش از 6 سال قبل حكم كميته انضباطي دارد اما با او هم توافقي صورت نگرفته تا تهديد كند به فيفا شكايت خواهد كرد و حتي شــكواييها­ي را هم در اين خصوص تنظيم كرده است.

به غير از اينها نفراتي نظير مهدي جعفرپور و چند بازيكن ديگر هم هســتند كه مجموع مطالبات شان از باشــگاه پرســپوليس بالغ بر 6 ميليارد تومان ميشود. ظاهرا قرار اســت فردا حامي باشــگاه پرسپوليس پولي به حســاب اين باشــگاه واريز كند و طلبكاران شــاكي اميدوارنــ­د تــا قبل از مهلت اجرايي شــدن ســفتهها مطالباتشــ­ان را دريافت كنند چون در غير اين صورت اين بدهي 9-10 ميلياردي براي فدراســيون فوتبال و باشگاه پرسپوليس به شدت گران تمام خواهد شد.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran