Iran Varzeshi

کجايی آقای ناطق؟!

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

همه بســاطی که این روزها در جامعــه بوکس ایران برقرار اســت، محصول کمبود چهرهای مقتــدر و مقبول عموم در ایــن ورزش و ایدهآل نبودن افرادی اســت که ســران ورزش برای گردش امورات این ورزش در ذهن دارند و وارد چرخههای اجرایی آن کردهاند. 28 ســال ریاست مقتدرانــه حاج احمد ناطق نوری بر ورزش بوکس دهها حســن و چند تایی هم ایراد داشــت. مهمترین حســن حضور او اســتفاده از قدرت سیاســی وی برای موجه جلوه دادن فعالیتهای بوکس و بیاثر کــردن مخالفتهایی بود که به طور بنیادین با انجام این ورزش در کشــورمان صــورت میپذیرفــت و مهمترین ایراد برخاســته از حضــور طوالنی او در ایــن ورزش این نکته بود که جانشــینان قدرتمنــدی برای وی و ایام بازنشســتگ­ی - اختیاری یا اجباری وی! - ســاخته نشــدند و این هم البته تقصیر او نبود و از کاهلی ســایر اهالی بوکس سخن میگفت.

امروز كه شرايط مشتزنی يكدست نيست، شــايد اين ايده و بهانه كه جوانگرايی در بوكس چيز خوبی است، كنار رفتن ناطق را توجيه كند اما همه جوانترهای بوكس آنقدر به دست ناطق نگاه كرده و به او تاســی كــرده بودند كه حاال ايدههای مستقل برجستهای برای گرداندن امور اين ورزش ندارند.

روحا... حســينی نايب رييس فدراســيون بوكس در دو ســال آخر زمامداری حاجی ناطق البته گزينه واجد شــرايط اســت اما مشــتزنی به ســبب كــم اعتنايیها بــه ارزشهای فنی و مديريتــی تبديل به برهوتی شــده اســت كه استعدادهای پرشــمار خود را سوخت میكند و درگيران خود را بالتكليف میگذارد.

مدیریت صرف کافی نیست اين ايــده كه بــرای گردانــدن ورزشها نيــازی به يك مدير متخصص نيســت و فقط با فن مديريت میتوان هر ورزشــی را به سمت و ســوی مناســب برد، الاقل در بوكس خريداران چندانــی ندارد. اينك برخــی در جامعه ورزش بر اين اعتقادند كه رييس اين رشــته بايد كسی باشــد كه حتما بوكس را تجربه كرده و مال اين ورزش باشد و مشتزنی رييسی را نمیخواهد كه سالها در حال و هوای آن نفس نكشيده باشد، درســتی يا غلط بودن اين ايــده را به صاحبان آنهــا و تحليلگران امور میســپريم اما شــكی نيســت كه در پنج ماه و اندی كه از كنار رفتن ناطق میگذرد، بوكس به پيشــرفتی كه برخی میگفتند با كنار رفتن وی حاصل میآيد، نايل نشده است. بركناری ســرمربی كوبايی البته به بهانه واجد شــرايط و چند ســتاره نبودن او در ميدانهای بينالمللــ­ی و رويكرد مجدد به يك مربی وطنی (اكبر احدی) حتی اگر تاييد برخی اهالی بوكس را در برداشــته با مخالفت عدهای ديگر مواجه شــده است كه میگويند سرمربيان وطنی در اين سالهای طوالنی بهرهای بزرگ را بر جای ننهادهاند.

سالحهایی غیر قابل تامین منتقــدان ناطق نــوری میگويند وی در سالهای آخر رياســتش قدری خسته و منفعل شــده بود و اينك نيز بازگرداندن او نه امكان و مجال اداری دارد (با توجه به سن او كه باالتر از حد مجاز ذكر شده توسط وزارت ورزش است) و نــه چندان دليل محكمی كه به هيچ روی نتوان از آن احتراز كرد اما میتوان (و بايد) پرسيد كه چــرا آدمهايی مثل او در بوكــس ما اينقدر كم هستند؟ وجهه سياسی او البته سالحی غيرقابل تكرار و تامين نشدنی برای سايرين است اما آنجا هم كــه به مديريت ورزش و كار فنی قوی برای ارتقای بوكس و استفاده از حداقل امكانات برای بيشــترين بازدهها نياز داريم، نبود آدمهايی در حد وی دستهای اين ورزش را بسته است. نگرانی بزرگ

انتخابــات رياســت فدراســيون بوكس نزديك اســت و در حالی كه چند دستگی در اين ورزش مشــهود است ايراد و نگرانی بزرگ نه فقط فقدان آدمی در اندازههای ناطق نوری بلكه آدمهايی اســت كه حتی نيمی از او برش داشته باشند و بتوانند يك زمامداری هدفمند برقرار كنند و برای ورزشی كسب اعتبار كنند كــه خيلیهــا آن را چندان دوســت ندارند. آدمهايی كه ســليقه و انصــاف الزم را ندارند و ورزش را در محروميــت نســبی قرار داده و سپس برای آدم تراشــی در آن اقدام كردهاند كه اگر به اندازه كافی برای آن صرف هزينه و بذل توجه میشــد، االن غيبت ناطق اين همه حس نمیشد.

این ایده که برای گرداندن ورزشها نیازی به یک مدیر متخصص نیست و فقط با فن مدیریت میتوان هر ورزشی را به سمت و سوی مناسب برد، الاقل در بوکس خریداران چندانی ندارد.

 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran