Iran Varzeshi

ليگ دهم بهترين صنعت نفت ليگ برتر

بررسی 7 دوره حضور آبادانیها در لیگ برتر

- جعفر برزگر ‪Jafar Barzegar‬

بیش از 45 سال از تاسیس باشگاه صنعت نفت آبادان میگذرد. تیم فوتبال آنها از سال 1352 به طور رسمی در مسابقات سراسری و معتبر کشور حضور پیدا کرد و این تداوم تا امروز هم ادامه داشته است. کسب عنوان چهارمی در لیگ آزادگان در سال 71-72 و در روزهایی که هنوز لیگ برتر نبود و قهرمانی آنها در همین لیگ و صعودشان به لیگ برتر بخشی از افتخارات طالییپوشان آبادانی است. شهری با مردمان بسیار خونگرم و البته عاشق فوتبال که بخش جدا نشدنی از زندگیشان است. باید به آبادان رفته باشید تا این عشق و عالقه باورنکردنی را در میان مردم شهر ببینید. در این مطلب عملکرد نفت آبادان را در 12 هفته دوران حضورش در لیگ برتر بررسی میکنیم.

اولين حضــور تيم صنعت نفــت آبادان در ليــگ برتر به فصل دوم مربوط میشــود. بعد از خرداد ماه 81 كه ابراهيم قاســمپور از جمعشان جدا شد، مرحوم منصور پورحيدری تا آبان ماه هدايت اين تيم را بر عهده داشت. امــا پس از جدايــی پورحيدری، مســووالن باشگاه دوباره ســراغ ابراهيم قاسمپور رفتند. تيم صنعت در آن فصل شرايط خوبی نداشت و در نهايــت با قرار گرفتن در رده ســيزدهم ليگ چهارده تيمی به ليگ يك ســقوط كرد. آنها در 12 هفته ابتدايــی ليگ، يازده امتياز كسب كرده بودند.

لیگ هفتم از قاسمپور تا طوسی

دوميــن حضور نفتیهای آبادان در ليگ برتــر به فصل هفتــم برمیگــردد. آنها روی نيمكتشان ابراهيم قاســمپور را داشتند كه 6-7 ماه بعد از فعاليتش جدا شــد و در ميان تمام گزينههايی كه داشتند هدايت تيم را به احمد طوسی سپردند.

اين تيــم در پايان همان فصل باز هم به ليگ يك ســقوط كرد و عملكــردش در 12 هفته ابتدايی ليگ كســب يك امتياز به طور ميانگين در هر مسابقه بود.

لیگ دهم بهترین تیم صنعت

تيــم صنعت نفت ليگ دهم را با آلفردو كاســميرو آغاز كرد و شروع بسيار خوبی هم داشــتند به طوری كه با كسب سه پيروزی متوالی در صدر قرار داشــتند. اما پس از آن نتايج اين تيم ضعيف شــد بــه طوری كه تا پايــان هفته دوازدهم بــه رده پنجم جدول ســقوط كردند. با ايــن حال ايــن بهترين آغاز نفتیهای آبــادان در ليگ برتر بود. اما كاسميرو كه خودش انتظارات فنی هواداران را افزايش داده بود بعد از بازی هفته بيســت و چهارم و پيــروزی مقابل ملوان و در حالی كه تيمش نهم جدول بــود از آبادان رفت و غالمحســين پيروانی هدايت ايــن تيم را بر عهده گرفت و در پايان فصل هم صنعت نفت نهم شد.

لیگ یازدهم، بازگشت کاستا

غالمحســين پيروانی پــس از اينكه در شش بازی روی نيمكت صنعت نفت آبادان در ليگ دهم نشست، ليگ يازدهم را نيز با همين تيم آغاز كرد. آنها از 12 هفته اول 14 امتياز كسب كرده بودند و در جايگاه يازدهمی قرار داشتند اما پس از باخت خانگی به شهرداری تبريز در هفته چهاردهم پيروانی هم جدا شد و مسووالن باشگاه دوباره سراغ كاستا رفتند و اين مربی از هفته شانزدهم و بازی با استقالل در آزادی روی نيمكت نشست كه اتفاقا در آن مسابقه حساس 2 بر يك به پيروزی رسيدند اما هفته بعــد در آبادان چهار گل از ســايپا دريافــت كردند. صنعت نفــت در پايان فصل دهم شد.

لیگ دوازدهم، چهار مربی روی نیمکت

تيــم صنعت نفت در ليــگ دوازدهم به لحاظ انتخاب ســرمربی و حضــور آنها روی نيمكــت صاحب يك ركورد بــود. آنها فصل را با كاســتا آغاز كردند امــا اين مربی بعد از باخت خانگی به استقالل بركنار شد و دوباره كاســميرو به مدت 12 هفته هدايتشــان را بــر عهده گرفت كه بعــد از باخت خانگی به تراكتورســ­ازی اين مربی هم اخراج شد. علی فيروزی ســومين انتخاب نفتیها بود كه پس از باخت به ســايپا كه آن هــم در آبادان بود بركنار و جای خود را به ســعيد سالمات داد. اين مربی 2 پيروزی و 2 شكست را در چهار بــازی تجربه كــرد و در نهايت هم تيم راهی ليگ يك شد.

صعود با دستنشان و برکناری او

پس از سه فصل دوری از ليگ برتر، تيم صنعت نفت آبادان با هدايت نادر دستنشان به ليگ برتر صعود كرد. آنها شروع خوبی هم در چهار هفته ابتدايی داشــتند. حتی در 12 بــازی اول هم 16 امتياز كســب كرده بودند اما 5 باخت در شــش بازی آخر باعث شد تا مسووالن باشگاه سرمربیشان را اخراج كنند. فيروز كريمی انتخــاب بعدی آبادانیها بود و اين مربی تا پايان فصل روی نيمكت نشست و در نهايت هم تيم را در ليگ برتر حفظ كرد.

استعفای کمالوند

نفتیها اين بار با مربیشــان كه تيم را حفظ كرده بود ادامه ندادند. آنها خيلی زود با فراز كمالوند به توافق رسيدند. او با خودش مرتضی اسدی، كرار جاســم و باتيستا را به آبــادان آورد. نتايج اين تيــم تا امروز خوب بوده و در رده ششم قرار دارند. البته كمالوند برای اســتعفايش داليلی را مطرح كرده كه بــه نظر میرســد اين مشــكالت قابل حل اســت. اين تيم يك بــازی كمتر انجام داده كه اگر در آن مسابقه به پيروزی برسد جمع امتيازهايش به عدد 17 میرســد كه بعد از ليگ دهم عنوان دوم را به دست آورده است.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran