Iran Varzeshi

آرام و حساب شده به سوی 100 تاییها

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

«او» بــه نظر عــدهای مدافع چپی اســت که بیــش از دفاع کــردن بازی پردازی و حرکات رو به جلو در خط میانی را میشناســد و به اعتقــاد برخی دیگر مهاجم لب خطی است که حتی میتواند مثــل یک مدافع چپ و حرفهای بهترین بال راستهای حریفان را از جریان بازی خارج کند و او البته از منظر عدهای دیگر هافبک چپی اســت که به لطف هوش بازیخوانی و توان شوتزنیاش میتواند به هر حریفی هم گلزنی کند و کمر رقبا را بشکند.

هر جــور دیگری هم به احســان حاجیصفــی نــگاه کنیــم وی بازیکن چندمنظوره فوقالعادها­ی است که بسیار آرام و حســاب شــده و موثر و به قولی چراغ خاموش به ســوی صد بازی ملی حرکت میکند. این بال چپ 28 ساله تا این لحظــه 89 بازی ملی انجام داده که برای سنی همچون او رقم فوقالعادها­ی به نظر میرسد و با احتساب سر حالی او و نظر مثبت کارلوس کیروش به وی (و هر مربی دیگری که شــاید روزی جای این مربی پرتغالی را بگیرد) بســیار بعید است که رقم 100 را رد نکند و حتی 110 و 120 بازی ملی هم از حاال در مشــت اوست و این امر زایل نمیشود مگر اینکه اتفاق تلخ بزرگی برای حاجیصفی روی بدهــد البته او نمیتواند بــه 151 بازی ملــی جواد نکونام و 149 بازی ملی علی دایی برسد اما میتواند با ورود به باشگاه موســوم به «صدتاییها» و سپس ورود به جمع اندک انجــام دهندگان 110 تــا 120 بازی ملــی از امثال علی کریمی و مهــدی مهدویکیا و سیدجالل حســینی هم عبور کند و شــاید هم روزی بعد از دایی و نکونام ســومین رکورددار بازیهای ملی در ایران شود.

از لیگ ایران تا آلمان و یونان

مــا حاجیصفــی را بــا بازیهای انفجــاری و در عین حال فنــیاش در دل لیگ ایران و با پیراهن تیمهایی مثل ســپاهان کشــف و لمس کردیم اما حتی وی که بیشــتر عمرش را در ایران سپری کرده ســابقه لژیونر شدن و کســب تجربیات بینالمللی را در اروپا داشته است و بازی ولــو توام با ناکامی در تیم دســته دومی اف. اس. فــا فرانکفورت آلمان در فصل 2016‬ – ‪2015 و سپس حضوری موفق در پانیونیوس یونــان در فصل جاری (و مشــارکت در 10 بازی این تیــم) از او مردی ســاخته است که هم شادابی فنی دارد و هم تجربیات بینالمللی. البته عمده تجربیــات خارجی او از محــل بازیهــای او در معیت تیم ملی ایــران میآید کــه وی حضورش را در آن با شرکت در دور مقدماتی جام جهانی 2010 آغاز کرد. او با اینکه در آن دیدارها فقط در دو بازی بــه عنوان نفر ذخیره و تنها به مدت 56 دقیقه فرصت ابراز وجود یافت اما همین را پایه تشکیل یک رزومه ملی قوی و پایدار و مستمر قرار داد.

حضور او در مرحله مقدماتی جامهای جهانــی 2014 و 2018 بــه ترتیب به 8 بازی و 13 مسابقه بسط یافت و در مرحله نهایی جام جهانی 2014 هم او در هر 3 مســابقه به میدان گسیل شد و مجموعا 241 دقیقه توپ زد و فوتبالدوست­ان از یاد نبردهاند که در دیــدار عالی اما بدفرجام برابر آرژانتین لیونل مســی فقط وقتی در دقیقه 90+1 قادر به گلزنی و شکســت ایران شد که حاجیصفی از صحنه خارج شــد و دیوار دفاعی چند الیه مستقر در سمت چپ تیم ما سست و باز شد و همه مراقبتهای شدید 90 دقیقه قبلی رنگ باخت.

او سردار آزمون نیست اما...

برخی میگویند احسان حاجیصفی به سبب خصلتهای فوتبال کارگریاش یک ستاره نیست و ذاتا یک بازیکن موثر اما فاقد مدارجی است که از او یک سردار آزمون – به لحاظ شهرت و خبرسازیبسـ­ـازد اما او هر چه باشد در زمینه تداوم حضور در میدان و ارائــه بیالنی باال در اکثــر قریب بــه اتفاق روزها و نوســان نداشتن موجودی کم رقیب است.

وی در جام ملتهای آسیا 2011 به مدت 360 دقیقه و در جام ملتهای آسیا 2015 به مدت 204 دقیقه به میدان آمد و در بازیهای آســیایی گوانگژو 2010 هــم از پاهای ثابت تیم ایــران بود و به ندرت روی نیمکت نشانده شد.

حاصل این اســتمرار چشمگیر این است که مردی که برای اولین بار در 18 سالگی و به انتخاب علی دایی ملیپوش شــد 89 بازی ملی انجــام داده و 5 گل زده و تعداد غیر قابل شمارشی پاس گل داده است.

مرد همیشه کارساز

میتوان همچنان قوچاننژاد را دید و از عزتاللهی تعریف کرد و دستاوردهای سامان قدوس عضو جدید تیم کیروش را تحسین نمود اما حقیقت امر این است که حاجیصفی مرد همیشــه کارساز 10 ســال اخیر تیــم ملی اســت و کمترین نوســان را در کارش به لحاظ فنی دارد و وقتی به میدان میرود میتوانید مطمئن باشید که یک نیروی مسلط و قابل تکیه را در ترکیب تیمتان دارید.

ســتاره - اعالم نشــدهای!- به نام احسان حاجیصفی.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran