Iran Varzeshi

جاده صاف براي سفر به چين

تيم ملي بســكتبال در حالي بــا دوازده بازيكن منتخب مهران حاتمي، براي بازي با عراق راهي اردن شــد كــه بايد فردا يعني جمعه، نخســتين بازي خــود در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني بســكتبال را برگــزار كند. رقابتهايي كه اين بار قرار اســت با سر و شــكلي جديد و ش

- محسن آجرلو ‪Mohsen Ajorloo‬

رقابتهــاي انتخابــي جــام جهانــي در قاره آســيا به طور رســمي از امروز با برگزاري ديدارهاي گروه اول و ســوم آغاز ميشود، جايي كــه نيوزيلند با كره و هنگ كنگ با چين (گروه اول) و سوريه با اردن و لبنان با هند (گروه سوم) به مصاف يكديگر ميروند.

حاال كه صحبت از تيمها شــد بهتر است بگوييم كه اين شــانزده تيم، همــان تيمهايي هستند كه در كاپ آسيا در لبنان شركت كردند. تيمهاي گروههاي اول و ســوم مشخص شد. در گروه دوم هم اســتراليا، ژاپــن، فيليپين و چين تايپه حضور دارند. تيم ايران هم در گروه چهارم به همراه قطر، عراق و قزاقستان حضور دارد.

نگاهي ســاده به همين گروه بندي نشان ميدهــد كه ايران در مرحلــه اول اين رقابتها قرعه بسيار سادهتري نسبت به ساير قدرتهاي قاره كهن دارد و روي كاغذ بدون حرف و سخنی بايد تيم اول باشــد. حريفان ايران قطعا حريفان دســت و پا بســتهاي نيســتند اما نگاه به ديگر گروهها يادآور ميشــود كه راه بسيار سادهتري در پيش داريم. مسير هموار صعود به جام جهاني

شــانزده تيم آســيا در چهار گــروه چهار تيمي قرار گرفتهاند. مسابقاتشان هم به صورت دورهاي و البته اين بار رفت و برگشت است و هر تيم بايد در خانه خودي و زمين حريف، با ســه رقيب ديگرش ديدار كند. در پايان اين مرحله و انجام هر شــش بازي، سه تيم اول هر گروه (در مجموع 12 تيم) بــه مرحله دوم انتخابي صعود ميكنند.

12 تيم برتر قاره آسيا در اين مرحله به دو گروه شش تيمي تقسيم ميشوند. در مرحله دوم هم بازيها رفت و برگشــت خواهد بود و تيمها همگي با يكديگر رقابت ميكنند. در نهايت سه تيم برتر هر گــروه به عالوه بهترين تيم چهارم، سهميه رقابتهاي جام جهاني چين را ميگيرند. در اين ميان اگر چينيها در بين تيمهاي صعود كننده باشــند، ديگر تيم چهارم هم راهي جام جهاني خواهد شد و تنها تيمهاي پنجم و ششم هر گروه از صعود باز ميمانند.

رقابتهاي كشدار و طوالني رقابتهــاي انتخابــي جــام جهاني كه در گذشــته تنها در يكســری مسابقات كوتاه برگزار ميشــد، اين بار بيش از يك ســال به طول خواهد انجاميد. رقابتهايي كه از آذرماه امسال آغاز ميشود و تا بهمن ماه سال آينده ادامه خواهد داشــت. با اين حال هر مرحله از اين رقابت ها، در سه پنجره (هر پنجره شامل دو يا سه بازي براي هر تيم) برگزار ميشود تا رقابتهاي باشــگاهي در سراسر دنيا خيلي با خلل مواجه نشود.

از طرف ديگر رقابتهاي جامجهاني هم كه اين بار تعداد تيمهايش دو برابر شــده، بيش از يك ماه طول ميكشد. جام جهاني 2019 چين 13 آگوســت ســال 2019 آغاز و 15 سپتامبر به پايان خواهد رســيد. يعني يك ماه و دو روز مســابقه به طور قطع بزرگترين و طوالنيترين مسابقات بينالمللي بســكتبال در تاريخ خواهد بود.

سهم برابر آسيا و آفريقا از مجموع 32 تيم حاضر در رقابتهاي جام جهاني، ســهم آسيا هشت )7+1( است. نيمي از باقــي مانده ســهميهها مختص قاره اروپاســت و اروپاييهــ­ا هــم كه بــا 24 تيــم رقابتهاي انتخابيشان را آغاز ميكنند، دوازده نماينده در جام جهاني خواهند داشت.

دوازده نماينــده باقيمانده هــم بين قاره آمريكا و آفريقا تقســيم ميشوند. به طوري كه آمريكاييهـ­ـا هفت ســهميه و آفريقاييها پنج سهميه در اين رقابتها دارند. ايران عراق، ساعت 20:30 فردا تيم ملي بسكتبال ساعت 20:30 فردا شب در نخســتين ديدار خود در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني بــه مصاف عراق مــيرود. ديداري كه عراقيها مجبور شــدهاند به دليل مشكالت موجــود در كشورشــان، در اردن پذيراي ايران باشند و شانس ميزباني را از دست دادهاند.

تيــم ايران پس از برگــزاري اين رقابت به ايران باز ميگردد و بالفاصله روز ششم آذر يعني دوشــنبه، بايد در تهران به مصاف تيم ملي قطر برود.

ديدار با ازبكستان هم ميماند براي پنجره بعدي كه بــه همراه بازي برگشــت برابر عراق در تهران انجام خواهد شــد. تيــم ايران در اين مســابقه، بهنام يخچالي را به دليل مصدوميت و حامــد حدادي را به دليل اســتراحت در اختيار ندارد. وحيد دليرزهان هم كه در فهرســت 12 نفره قرار گرفته بود، به دليل مصدوميت جايش را به امين ...ا وردي داد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran