Iran Varzeshi

ماموريت غيرممکن در هنگكنگ

- وصال روحاني ‪Vesal Rohani‬

از 13 بهمن ماه امسال به مدت 3 روز تيم ملی تنيس ايران با هنگ كنگ در خاك اين كشور در مسابقهای شركت میجويد كه میتوان آن را ماموريتی تقريبا غيرممكن برای ما تلقی كرد.

ايــن رقابتها مربوط به گــروه دوم جام ديويس 2018 در قاره آسيا- اقيانوسيه اســت و روی زمينهای هاردكورت برگزار میشــود كه تخصص بچههای ما روی آن كم نيســت اما به حد كلی كورت (خاك رسی) نمیرسد. هنگكنگیها روی اين زمين و همچنين چمن توانايی بيشــتری نســبت به ما دارند و انتقال اين ديدار به روی هاردكورت و پرهيز از زمينهای خاك رسی و ســرخرنگ با همين هدف صورت پذيرفته است. ايران در صورت فتح اين ديدار ســخت در مرحله دوم مســابقات گروه دوم آسيا روبهروی برنده بازی ويتنام لبنان خواهد ايستاد و در آن ديدار هــم ميهمان خواهد بود اما اگر بــه هنگكنگ ببازد و كارش به مرحله پلیآف برای ابقاء در گروه دوم آســيا اقيانوسيه كشيده شــود و چنانچه لبنان بازنده مســابقهاش با ويتنام باشد، ديدار احتمالــی ما با لبنان به ميزبانی ما برگزار خواهد شــد. اين بدان معنا است كه شانس ابقای ما در گروه دوم آسيا حتی در صورت شكســت مقابل هنگكنگ اندك نيست مشروط بر اينكه مجبور به مقابله با ويتنام در مرحله پلیآف نباشــيم زيرا ويتنامیها در خــاك خود حريفی قدر برای ما خواهند بود و بهتر اســت كه از چنان مسابقهای پرهيز كنيم.

راه پرهيز از قضايای قبلی به واقع اصلحترين و بهترين كار برای نيفتادن در دردسرها اين اســت كه هنگكنگ را در مرحلــه اول ببريم و به دور دوم برســيم زيرا حتی اگر در مراحل بعدی ببازيم و حذف شويم در گروه دوم آسيا ماندنی خواهيم شد و قضايای مكرر دهههای اخير كه طی آن يويووار در بين دســتههای دوم و ســوم قاره در حال رفت و آمد بودهايم تكرار نخواهد شــد اما به داليلی فتح ديدار با هنگكنگ برای ما بســيار سخت خواهد بود. يك دليل اين است كه ســطح تنيس هنگكنگ از ما پايينتر نيســت و بخصوص زور آنها در شــرايط ميزبانی بر ما خواهد چربيد و ســبب ديگر اين اســت كه به رغم رشد مستمر اما خفيف ملیپوشان تنيس ايران طی سالهای اخير و جوانتر شدن تركيب تيم ملی هنوز يك پيشــرفت بزرگ و انفجاری در ســطح تيم ملی ما حادث نشده و همچنان به همان چهرههای هميشگی دلبستگی داريم. اين نفرات شامل دو مهره مســن اما همچنان توانا يعنی انوشا شــاهقلی و اشكان شــكوفی كه هر دو 36 سالهاند و همچنين جوانترهايی مثل حميدرضا نداف، اميرواال معدنچی، محســن حسينزاده و شــاهين خالدان كه آخری بين جوانترها قدری از بقيه باتجربهتر اســت، میشــوند و يا اينكه امكان دارد جرح و تعديلهايی در اين جمع صورت پذيرد اما بعيد اســت چهار نفــری كه برای بازی دو ماه و نيــم بعد برابر هنگكنگ گزينش میشوند، خارج از اين چارچوب و جمع باشند.

آنچه احتمال بيشتری دارد افزايش محســوس شمار مسابقات داخلی و خارجی برای اين جمع ظرف ســالهای اخير باعث فزونی گرفتن تجربيات بينالمللی و كارايی فردی آنها شــده اســت اما هنوز ظرفيت عمومی تنيس ايران چيزی فراتر از گروه دوم آســيا نيســت و اگر قرار بر تغيير گروه باشــد، تنزل مجدد ما به گروه سوم قاره بسيار بســيار محتملتر از ارتقایمان به گروه اول آسيا است. حتی نتايج مســابقات رودرروی ما با هنگكنگ در چارچوب هميــن رقابتها (جام ديويس) تاييــدی بر فرضيههای فوق و تشديد كننده احتمال ناكامیهای ما است؛ ما در 16 سال اخير چهار بار با هنگكنگ مســابقه داده و سه بار باخته و فقط يك بار آنها را شكســت دادهايم. در سال 2001 در گروه دوم آسيا با نتيجه 4 بر 2 تســليم آنها شديم، در سال 2007 در همين دسته 3 بر 2 به آنان باختيم، در سال 2013 در گروه سوم قاره در زمين بيطرف امارات هم با نتيجه 2 بر يك تن به شكســت داديم و تنها در ســال 2016 بود كه در گروه سوم با نتيجهای مشابه 2( بر يك) بر اين حريف غلبه كرديم و تازه در آن مرتبه هم از امتيــاز ميزبانی رقابتها در تهران بهــره میگرفتيم. از ســه باخت مذكور دو تا روی هاردكورت بوده و يكی روی كلی كورت و تك برد ما نيز روی كلیكورت حاصل آمده است. آمار «گذشته» هرگز به معنای تكرار قطعی نتايج برای آينده نيست اما سنگ محك و چراغ راهنمای آشكاری برای تشخيص قوت و ضعف ما برابر اين رقيب شــرق آســيايی و مشــخص كننده نسبی اتفاقی است كه اواسط بهمن ماه باز در خاك هنگكنگ شكل خواهد گرفت.

حتی سرمربی مشخص نيست در حــال حاضر تخمين آنچه در مورد ترســيم تركيب تيم ملی تنيس ايران روی خواهد داد بســيار سخت است زيرا حتی سرمربی تيم ملی تنيس به طور قطع و يقين تعيين نشده است. پس از خســتگی و كنار كشــيدن ســعيد احمدوند كه ايران را خردادماه امسال در گروه دوم آسيا ماندنی كرد، سيفا... بهزادپور دســتيار اول او جای وی را برای مســابقات ورزشی داخل سالن آسيا در تركمنستان طی شهريورماه گرفت اما قرار است تا اواخر همين هفته كميته فنی تازه تشــكيل شــده فدراسيون تنيس درباره انتخاب ســرمربی جديد و فردی كــه بايد ما را در خاك هنگكنگ رهبری كند، اتخاذ تصميم كند و چند گزينه با اندك تفاوتی در ميزان شانسشان برای احراز اين پست مدنظر هستند. بــا اين اوصاف دعوت قطعی از كانديداهای بازی برابر هنگكنگ نيز به بعد از انتخاب ســرمربی جديد موكول شــده است. آنچه قطعی مینمايد اين است كه بچههای ما مصمم به ارائه بيشترين تالش خود هســتند و شكستن سد هنگكنگ غيرممكن نيست امــا همه چيز با ميزان كار و تالش و نحــوه برنامهريزی ما برای رســيدن به اين مهم تعيين میشود. چيزی كه در فاصله دو ماه و نيم تا رويارويی با حريف كامال مبهم و شــكل نگرفته نشــان میدهد!

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran