Iran Varzeshi

شروع رقابتها از 5 آذر با ريكرو

- محسن وظیفه ‪Mohsen Vazifeh‬

از 10 روز پيش منوچهر مقصودي نايب رييس ســابق فدراســيون بوكس وعده داده بود كه در يك مراسم باشكوه از احمد ناطق نوري تقدير ميكند. سهشنبه براي مقصودي و پيشكســوتا­ن بوكس روز موعود بود. همه بزرگان و پيشكسوتان اين رشــته دور هم جمع شدند تا به ياد دوران خوش لحظاتي را به خوبي و خوشي ســپري كنند. در اين مراسم اما همه بودند به جز دو نفر. از غفوري فرد و محمدرضا طالقاني گرفته تا جعفر كاشــاني و نيما نكيســا كه از فوتباليهای مراسم بودند تا حتي حسين ثوري، روحا... حسيني و بهزاد كتيرايي كه ســوداي رياست دارند، در اين مراسم حضور داشتند اما از افشين داوري و اكبر احدي در اين مراســم خبري نبود تا مشخص شود كه تا چه اندازه اين دو نفر از جامعه بوكس فاصله گرفتهاند.

از روزي كــه احمد ناطق نــوري بعد از 28 ســال از فدراســيون بوكس جدا شد تا االن يكي از دغدغههای مهم نزديكانش تقدير از زحمات او بود. تقديري كه در شــان احمد ناطق نوري باشد. كسي كه لقب پدر بوكس ايران را گرفته و خيليها همين اندك روزهــاي خوب بوكس را هم مديون زحمات او ميدانند نه برنامهريزي ورزش ايران.

به هر شكل منوچهر مقصودي يار غار احمد ناطق نوري و همكار سي ساله او با هزينه شخصي ترتيــب اين مراســم را داد و از همــه افرادي كه در بوكــس فعاليت كرده بودنــد دعوت كرد تا در اين مراســم حضور داشته باشند. مراسمي كه اگر چــه به نام ناطق نوري بود اما به ســاير قهرمانان قديمي بوكس كه ســالها در اين ورزش فعاليت كرده بودند هــم اختصاص داشــت. امير ياوري، ميرفخرايــ­ي، شــهيدي، فتحا... صابري، حســين نهرودي و بســياري ديگــر از قديميهاي بوكس كه ســالها دور از اين رشته بودند، در اين جشن باشــكوه حضور پيدا كردند و از آنها تجليل شد تا بلكه تازه واردهای بوكس بيش از گذشته از درون واقعيتهاي اين رشته آگاه شوند.

در ابتداي مراسم منوچهر مقصودي بهعنوان باني اين جشــن پشــت تريبون قرار گرفت و در حضــور غفوري فــرد از اولين تالشهــا براي راه اندازي اين رشــته گفت: «حدود سي سال پيش به همراه تعدادي از پيشكســوتا­ن بوكس به سراغ دكتر غفوري فرد رفتيم و از او خواســتيم كه اين رشــته را دوباره در ايران احيا كنيم. غفوري فرد هم گفت با راه انــدازي بوكس مخالفتي ندارم اما نميتوانيــ­م بودجهاي را بــراي اين كار اختصاص بدهيم. ما هم گفتيم شــما مجوز بدهيد، ما ياراني را داريم كه ميتوانند كمك كنند.»

مقصــودي همچنيــن ادامه داد: «هميشــه گفتهام كه كشــتي بوكس، غفــوري فرد و احمد ناطق نوري هم ناخداي آن بود. ما هم ملوانان اين كشتي بوديم. سي سال تالش كرديم و آمار نشان ميدهد كه با وجود همه مشكالت ما در اين رشته كم هم موفقيت كسب نكرديم.»

بعــد از مقصــودي نوبت به غفــوري فرد و فتحا... صابري رســيد تا آنها نيــز از راههاي رفته و نرفتــه بوكس براي حاضران بگويند اما از همان ابتداي شــروع ســخنراني اين دو و شــايد هم از همان لحظات ابتدايي اين مراســم همه چشم به در ماندند كه ببينند افشــين داوري سرپرســت فدراسيون بوكس و اكبر احدي سرمربي تيم ملي كه از شاگردان ناطق نوري در بوكس است به پاس زحمات سي ساله ناطق نوري در اين مراسم حاضر ميشــوند يا نه؟ مراســم به پايان رسيد و خبري از افشــين داوري و اكبر احدي نشد. در حاليكه بهزاد كتيرايي، حســين ثوري و روحا... حسيني از ابتدا تا انتها در اين مراسم حضور داشتند. حداقل دو نفر از اين ســه نفــر از رقباي جدي داوري در انتخابات هستند اما آنها در اجتماع بزرگ روساي هياتهاي بوكس حضور داشتند ولي داوري غايب بــود كه همين ميتواند حــاوي پيامي ويژه براي داوري و يارانش باشد.

همين مراسم نشان داد كه رفتارهاي اشتباه داوري در ماههاي گذشــته باعث شــده تا جامعه بوكس با هم همدل شــوند و يك اتحاد بزرگ در ايــن خانواده به وجود بيايد. براي درك كردن اين اتحاد كافي بود به خوش و بشهاي پاياني مراسم و گرفتن عكسهاي يــادگاري توجه كرد. افرادي كه ســالها از هم خبر نداشــتند حــاال دور هم جمع شــدند و به مرور خاطرات خوب پرداختند. دورهمي كه براي سرپرست فعلي فدراسيون هزار و يك پيام داشــت. در حاليكه تا همين چند ماه پيش اكثر اين نفرات با يكديگر مشــكل داشتند و حاضر نبودند حتي بــراي لحظاتي در كنار هم قرار بگيرند اما اشــتباهات استراتژيك داوري آنها را بــا هم متحد كــرد تا كار براي پيــروزي او در انتخابات رياســت فدراسيون بوكس بسيار سخت باشــد. ضمن اينكه غيبت سرپرســت فدراسيون بوكس در مراســم تجليل از احمد ناطق نوري كه تقريبــا تمامي افراد جديد و قديمي بوكس در آن حضور داشــتند، نميتواند هيچ توجيه مناســبي داشته باشد.

احمد ناطق نوري كه شــبي تاريخي را پشت ســر ميگذاشت، به تجليل از برگزاري اين مراسم باشكوه توسط دوست قديمي خود پرداخت. احمد ناطــق نوري درباره اين مراســم گفــت: «خيلي خوشحالم كه امشب دوســتاني را كه خيلي سال نديده بودم، در اين مراســم ديدم. برادراني كه در طول اين 28 ســال در كنار ما بودند امشــب در اين مراسم حضور داشتند و به نوبه خودم به همه آنها خيرمقدم ميگويــم. از منوچهر مقصودي به خاطر برگزاري اين مراسم تقدير ميكنم. او نشان داد كه بوكس هنوز زنده اســت و اين برايم بسيار مهم است.»

او در ادامــه اظهاراتــش خيلي زود تكليفش را دربــاره انتخابات فدراســيون بوكس و داوري مشــخص كرد: «ديگر هيچ ســمت رسمي و غير رسمي را در بوكس قبول نميكنم. ديگر فرزندان بوكس بزرگ شــدهاند و خودشــان ميتوانند اين رشــته را اداره كننــد. مــن كارم را در طول اين سالها انجام دادهام؛ حاال هر كسي كه ميخواهد بيايد و پرچم فدراســيون را بردارد، من هم به او كمك ميكنم.» ناطق نوري با تاكيد بر حمايتش از ورزشكاران اين رشــته، يك بار ديگر نشان داد كه از سرپرست فعلي فدراسيون حمايت نميكند: «من همانند پدري بزرگ شــدن فرزندانم را ديده ام. بوكــس امروز قهرمانان باســواد و تحصيلكرده دارد. ميخواهــم راه افتادن فرزندانــم را ببينم. نيامدهام كه بگويم من هســتم. ســالها بود كه ميگفتند چرا نميروم؛ حاال رفتهام و اگر كســي ميتواند پرچم اين فدراسيون را در دستش بگيرد، بيايد. كسي هم از من كمك بخواهد در خدمتم.»

برنامه مسابقههاي تير و كمان قهرماني آسيا اعالم شد

برنامه مسابقات قهرماني آسيا و همچنين مسابقات انتخابي نوجوانان براي كسب ســهميه المپيك آرژانتين اعالم شــد. اين مســابقات در دو بخش مردان و بانوان و در رشــتههاي ريكرو و كامپوند در بنگالدش برگزار ميشــود. تيــم ملي ايران براي شــركت در اين رقابتها كه از 5 تا 9 آذر برگزار ميشــود، سوم آذر راهي بنگالدش ميشــود. تيم ملي ايران در حالي شــكل گرفته كه در كامپوند زنان پريســا براتچي، فرشــته قرباني و گيسا بايبوردي؛ در كامپوند مردان اسماعيل عبادي، مجيد قيدي و ياســر عمويي؛ در ريكرو زنان پارميدا قاســمي، نيلوفر عليپور و مهسا بدخشان و در ريكرو مردان صادق اشــرفي، متين سبزي، امين پيرعلي و عرفان ارژنگيپور نفرات تيم اعزامي ايران را تشكيل ميدهند. تيم ريكرو دختــران نوجوان ايران نيز در اين مسابقات با تركيب نازنينزهرا جمالزاده، فاطمه بهرامن و ســوگند رحماني براي كســب ســهميه مسابقات المپيك نوجوانان شركت ميكند.

برنامه رقابتها به اين ترتيب است: يكشنبه 5 آذرماه، مراحل مقدماتي ريكرو مردان و بانوان دوشنبه 6 آذرماه، مراحل مقدماتي كامپوند مردان و بانوان سهشــنبه 7 آذرماه، مسابقات انفرادي (از مرحله اول تا مرحله يك شانزدهم) و ميكس تيم از يك هشتم نهايي تا فينال

چهارشنبه 8 آذرماه، مسابقات انفرادي از يك هشتم نهايي تا فينال – نوجوانان مرحله مقدماتي براي كسب سهميه المپيك

پنجشــنبه 9 آذرماه، مسابقات تيمي از يك هشــتم نهايي تا فينال – نوجوانان مرحله حذفي تا فينال براي كسب سهميه المپيك.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran