Iran Varzeshi

تي ‌مهاي‌ترسو‌يا‌مهاجمان‌ب ‌يحال

هفتــه دوازدهم رقابتهاي ليگ برتر هم برگزار شــد و تيمهاي مختلف زورشــان را براي گلزني در اين هفتــه به كار گرفتند اما نتايج اين هفته از بازيها و بخصوص تعداد گلهايی كه در آســتانه رســيدن به نيم فصل رقابتها به ثمر رسيد اصال رضايتبخش نبــود و چنگي به دل نزد

- محمد منتشلو ‪Mahammad Manteshloo‬

در هفته اول اين رقابتها با برگزاري 8 ديــدار، 20 گل بــه ثمر رســيد كه ميتوانســت نويدبخش شروع يك ليگ خوب باشــد اما اين روند از هفته سوم رقابتها سير نزولي گرفت. در هفته دوم رقابتها هم 25 گل توســط مهاجمان تيمها به ثمر رســيد كه باز هم نشان از پويايی و جرات تيمها و مهاجمان در باز كردن دروازهها داشت اما در هفته سوم رقابتها افت محسوسي را شاهد بوديم كه با برگــزاري 8 بازي تنها 15 گل به ثمر رسيد.

هفتــه چهــارم 19 گل بــه ثمر رسيد ولي باز هم در هفته پنجم تعداد گلهاي هفته ســوم تكرار شــد. هفته ششــم و هفتم باز هم شاهد سير نزولي بوديم و در هر كدام از اين دو هفته 17 گل به ثمر رسيد. هفته هشتم رقابتها با يك بــازي كمتر 15 گل داشــت تا اين ســير نزولي همچنان ادامه داشته باشــد. هفته نهم 16 گل زده شد و در هفتــه دهم، مهاجمان تيمها به 14 گل بســنده كردند. هفته يازدهم هم نتيجه هفته نهم تكرار شــد اما اين سير نزولي در هفته دوازدهم بيشــتر از هفتههاي گذشــته خود را نشان داد و در هفتهاي كه بعد از تعطيالت چند روزه ليگ برتر، تيمها به مصاف هم رفتند تنها 12 گل به ثمر رسيد.

واقعيت اين اســت كه اين موضوع بيــش از هر چيــز نشــان ميدهد كه تيمها قبل از رسيدن به نيم فصل دوم، محتاطتر شــدهاند و از طرف ديگر بايد پذيرفــت كه مهاجمــان تيمهاي ليگ برتري روزهاي خوبي را سپري نميكنند و شــايد با نگاهي به تركيب تيم ملي و خط حمله تيم كيروش متوجه شــويم كــه چرا ليگ برتر كشــورمان، نماينده ششــدانگي در اين نقطه از تركيب تيم ملي ندارد و شايد بتوان به انتخابهاي كيروش حداقل در اين پســت اعتماد بيشــتري كرد و كمترين انتقاد را وارد كرد. با نگاهي به جدول رده بندي ليگ برتر و دقت روي گلهاي زده تيمها نيز شــايد بتوان به همين نتيجه رسيد كه مهاجمان تيمهاي ليگ برتري هفته به هفته ترسوتر شــدند و ميانگين خوبي بــراي تيمهــا در 12 بازي گذشــته از نظر گلزني وجود نــدارد. پارس جنوبي بهعنوان صدرنشــين ليــگ برتر در 12 بازي 22 گل به ثمر رســانده كه حتي گلهاي زده صدرنشــين به دو گل در هــر بازي هم نميرســد، از طرف ديگر پرســپوليس كه مدعي قهرماني است و بايــد از قهرماني فصل گذشــتهاش هم دفاع كند نيز شــرايط بدتري دارد، اين تيم در 11 بازي انجام داده، تنها 19 گل به ثمر رســانده كه نشان ميدهد تيمها ميانگين خوبي ندارند. جالب اســت كه اوضاع تيم ســوم جدول بدتر هم شده، پيكان در 12 بازي 15 گل به ثمر رساند كه شــايد بتوان آن را يك فاجعه براي مهاجمان خواند.

تقريبا به طور ميانگين هر بازي يك گل زده براي تيم سوم جدول چيزي جز ناكامي مطلق مهاجمان نيست. اوضاع و احوال ســاير تيمها هم بدتر ميشود و هــر چقدر در جــدول پايينتر ميآييم بيشتر متوجه اين فاجعه در ليگ برتر و به اصطالح حرفهاي كشورمان ميشويم. مثال تيم اســتقالل با وجود قرار گرفتن در رده يازدهم جــدول در دوازده بازي تنها 6 گل به ثمر رســانده است كه به طور ميانگيــن در هر دو بازي تنها يك گل داشته اســت. به نظر ميرسد ادامه اين شــرايط نه تنها جذابيتهاي ليگ برتر را به حداقل ممكن خواهد رســاند بلكــه بايد بپذيريم كــه ديگر نميتوان به انتخابهــا­ي كيروش و تركيبهای تيم ملي ايرادي گرفت چرا كه عملكرد مهاجمــان در بازيهاي ليــگ برتر به هيــچ وجه قابل دفاع نيســت و مربيان ليگ برتري براي راضي كردن هواداران تيمهايشــا­ن بيش از هــر چيزي بايد فكري به حال خط حملهشان كنند.

ايــن تعــداد گل زده در هفتههاي مختلف و ســير نزولي آن، روی حضور هواداران در ورزشگاهها تاثيرگذار خواهد بود.

اين موضــوع را هم نبايد فراموش كــرد كه با اتمام نيم فصل اول رقابتها و پايان يافتن ســه بازي باقــي مانده، نبايد انتظار داشت كه در نيم فصل دوم تحولي در اين موضوع ايجاد شــود و با نتيجهگرا شدن بيشــتر تيمها، در نيم فصل دوم مهاجمان اغلب فرصت زيادي براي گلزني نخواهند داشت.

در ســالي كه ســال جام جهاني ناميده ميشــود، اوضــاع تيمهاي ليگ برتري بخصوص در خط حمله بســيار تعجب آور است.

با نگاهي به جدول رده بندي ليگ برتر و دقت روي گلهاي زده تيمها نيز شايد بتوان به همين نتيجه رسيد كه مهاجمان تيمهاي ليگ برتري هفته به هفته ترسوتر شدند و ميانگين خوبي براي تيمها در 12 بازي گذشته از نظر گلزني وجود ندارد.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Persian

Newspapers from Iran